کد خبر:263178
پ
سیم‌کارت
پژواک گزارش می‌دهد:

کلاهبرداری‌ از مشترکان به بهانه تبدیل سیم‌کارت

برخی سوءاستفاده‌گران با وعده‌های سیم‌کارت رایگان، تعویض و یا تبدیل سیم‌کارت‌، اقدام به کلاهبرداری می‌کند.

برخی سوءاستفاده‌گران با وعده‌های سیم‌کارت رایگان، تعویض و یا تبدیل سیم‌کارت‌، اقدام به کلاهبرداری می‌کند.

 

*** فریب کاربران به بهانه تغییر سیم‌کارت

 

به گزارش پژواک، یکی از روش‌هایی که در سال‌های گذشته همواره مورد توجه کلاهبرداران بوده، تماس با افراد به اسم اپراتورها است.

در این روش ممکن است سوءاستفاده‌گران به صورت اتفاقی شماره افراد را گرفته و با وعده‌های سیم‌کارت رایگان، تعویض سیم‌کارت‌های اعتباری با دائمی، برخورداری از اینترنت و تماس رایگان، تبدیل سیم‌کارت‌های ۴G به ۵G که با توجه به راه‌اندازی سایت‌های ۵G در کشور می‌تواند از جدیدترین موارد سوءاستفاده باشد و مواردی از این دست، کاربران را فریب دهند.

با توجه به اینکه در سال‌های گذشته بارها با نشت اطلاعاتی از سوی اپراتورها، ثبت احوال، تلگرام و موارد این چنینی روبه‌رو بودیم، بعید نیست که کلاهبرداران با فرد تماس گرفته و حتی نام و اطلاعات شخصی فرد از جمله کد ملی را بدانند و با استفاده از مهندسی اجتماعی، سعی کنند که اعتماد فرد را جلب کرده و درجهت اهداف خود مورد سوءاستفاده قرار دهند.

 

*** سوءاستفاده از طریق مهندسی اجتماعی

 

مهندسی اجتماعی یا social engineering، سوءاستفاده زیرکانه از تمایل طبیعی انسان به اعتماد کردن است که به کمک مجموعه‌ای از تکنیک‌ها، فرد را به فاش کردن اطلاعات یا انجام کارهایی خاص متقاعد می‌کند.

بسیاری از حملات مهندسی اجتماعی نیازی به اطلاعات فنی تخصصی ندارند و لازم نیست که یک متخصص رایانه و یک هکر حرفه‌ای به شما حمله کند، بلکه هر یک از افراد جامعه می‌تواند نقش یک مهاجم را ایفا کند، بنابراین باید همیشه نسبت به محیط اطراف آگاه بود.

ممکن است با شخص تماس بگیرند، اعلام کنند که سیم‌کارت اعتباری آن‌ها قابلیت تبدیل به سیم‌کارت دائمی و برخورداری از تماس و اینترنت رایگان چندماه را دارد، در نمونه‌های دیگری از این دست ممکن است تماس بگیرند و اعلام کنند که فرد برنده سیم‌کارت رایگان شده، در نهایت آدرس فرد را گرفته تا هدایای مورد نظر را برای او ارسال کنند.

درصورتی که فرد فریب این تماس‌ها را بخورد، ممکن است آدرس خود را ارائه کند، شخص کلاهبردار به آدرس مراجعه کرده،‌ با وعده تبدیل سیم‌کارت و یا بسته‌های اینترنت و تماس با هزینه‌های کمتر، مبلغی را دریافت می‌کند و دیگر خبری از شماره تلفنی که تماس گرفته و چنین وعده‌ای را داده نخواهد بود، البته چنین مواردی ممکن است به اتفاقات خطرناک‌تری هم منجر شود که ضرر مالی بخش کم‌اهمیت‌تر آن باشد.

فیشینگ هم از مواردی است که می‌تواند کاربران ناآگاه را هدف قرار دهد.

بدین صورت که ممکن است لینکی برای کاربران ارسال کنند و از او بخواهند از طریق درگاه پرداختی، مبلغ مورد نظر را واریز کند تا خدمات ارائه سیم‌کارت و مانند آن برایش انجام شود،‌ در حالی که این لینک‌ها درواقع آدرس‌های شبیه‌سازی‌شده هستند و می‌توانند به این روش اطلاعات پرداختی کاربران را به دست آورده و حساب کاربر را خالی کند.

 

*** چگونه باید موارد کلاهبرداری را تشخیص دهیم؟

 

به گزارش پژواک، کاربران باید توجه داشته باشند که اپراتورها درصورتی که طرح‌هایی از جمله ارائه سیم‌کارت داشته باشند، این اطلاعات در وب‌سایتشان موجود است.

بنابراین کاربران درصورت مواجهه با تماس‌هایی از قبیل اینترنت رایگان، تبدیل سیم‌کارت و مواردی از این قبیل، تنها کافی است به سایت اپراتورها مراجعه کرده و از واقعی بودن یا نبودن آن آگاه شوند و گرفتار کلاهبرداری نشوند.

ایسنا

 

 

انتهای پیام///

ارسال دیدگاه