کد خبر:259343
پ
رونمایی از مرکز مانیتورینگ خدمات دیجیتال پایه
دبیر شورای عالی فضای مجازی در حاشیه رونمایی از مرکز مانیتورینگ خدمات دیجیتال پایه همراه اول:

رمز ارز در داخل کشور، آری یا خیر؟/ فعالیت مرکز مانتورینگ پلتفرم‌های دیجیتال همراه اول و مرورگر بومی ذره‌بین در راستای استفاده از مزیت‌های سرزمینی و ارائه سرویس بهتر از مشابه خارجی به شهروندان

دبیر شورای عالی فضای مجازی در حاشیه رونمایی از مرکز مانیتورینگ خدمات دیجیتال پایه همراه اول، ضمن تشریح سیاست‌های کشور در قبال رمز ارزها، فعالیت مرکز مذکور و مرورگر بومی ذره‌بین را در راستای استفاده از مزیت‌های سرزمینی برای ارائه سرویس بهتر از مشابه خارجی به شهروندان، بسیار مفید ارزیابی کرد.

دبیر شورای عالی فضای مجازی در حاشیه رونمایی از مرکز مانیتورینگ خدمات دیجیتال پایه همراه اول، ضمن تشریح سیاست‌های کشور در قبال رمز ارزها، فعالیت مرکز مذکور و مرورگر بومی ذره‌بین را در راستای استفاده از مزیت‌های سرزمینی برای ارائه  سرویس بهتر از مشابه خارجی به شهروندان، بسیار مفید ارزیابی کرد.

 

*** مرکز مانتورینگ پلتفرم‌های دیجیتال همراه اول

 

به گزارش پژواک، ابوالحسن فیروزآبادی در مراسم افتتاح مرکز مانتورینگ پلتفرم‌های دیجیتال همراه اول اظهار داشت:

امروز شاهد افتتاح یک مرکز مدرن در حوزه مانیتورینگ شبکه بودیم که فراتر از مانتورینگ‌های که یک اپراتور دارد، فعالیت می‌کند.

در این مرکز تمهیداتی اندیشیده شده که در واقع پیام‌رسان‌ها و برنامه‌ها ایرانی رصد می‌شود.

در این مرکز در حوزه VODها، سکوی آموزشی شاد، و پیام‌رسان‌ها، حداقل ۴ پیام‌رسان، با تاثیر وسیع ملی، مانیتورینگ می‌شود.

 

*** مرورگر بومی ذره‌بین

 

دبیر شورای عالی فضای مجازی در ادامه به عملیاتی شدن مرورگر ابرانی ذره‌بین اشاره و اظهار کرد:

امروز شاهد یک خبر خوب بودیم، پروژه‌ای که همراه اول از چند ماه پیش با عنوان مرورگر ذره‌بین شروع کرده بود، مراحل نهایی را برای اعلان عمومی طی کرده و آماده رونمایی است.

ضمن امیدواری در خصوص تامین بخش بزرگی از مشکلات مردم، امیدواریم به مراتب از مرورگرها و ماشین‌های جستجوی خارجی بهتر بتواند نیازهای مردم را تامین کند.

دنبال این هستیم که اپلیکیشن‌های ایرانی، در حوزه پیام‌رسان‌ها، vodها، مرورگرها و موتورهای جست‌وجو از مزیت‌های سرزمینی استفاده کنند و سرویس بهتری از مشابه خارجی به شهروندان ارائه دهیم.

 

*** ایجاد امضای دیجیتال در فضای مجازی 

 

وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود به امضای دیجیتال پرداخت و اظهار داشت:

یکی از مواردی که فعالان کسب‌کار دیجیتال را در فضای مجازی اذیت می‌کند، این است که در طول روز و در فضای مجازی برای ورود به اپلیکیشن‌های مختلف و محیط‌های مختلف کاری باید از نام‌های کاربری و رمز عبورشان استفاده ‌کنند اما در حال حاضر اصطلاحی به نام single sign on وجود دارد که‌ می‌توان از آن استفاده کرد و وارد فضای مجازی شد که به عنوان یک امضای معتبر شناخته می‌شود.

در این شرایط کاربر می‌تواند با مراجعه به بانک، پست و کارهای اداری که در طول روز دارد با همان امضای اولیه وارد و کارهای خود را انجام دهد.

ما در این رابطه و سایر حوزه‌های دیگر به دوستان قول داده‌ایم اگر بتوانند اپلیکیشن و مرورگری را بیاورند که تعداد بالایی از مردم استفاده کنند، ما هماهنگی‌های لازم بین دستگاهی که باید انجام شود را فراهم می‌کنیم.

 

*** برنامه طبقه‌بندی دسترسی کاربران

 

وی در خصوص برنامه طبقه‌بندی دسترسی کاربران نیز عنوان کرد:

این برنامه کاری بین وزارت ارتباطات و کارگروه تعیین مصادیق مجرمانه و معاونت فضای مجازی دادستانی است، البته طبق گزارش‌ها این فرآیند از جدول زمانی‌شان عقب است اما به نظر می‌رسد مراحل نهایی‌ آن در حال انجام است.

این پروژه تحت عنوان مدیریت وی‌پی‌ان و مدیریت اینترنت کشور انجام می‌شود برای اینکه نیازهای اینترنتی‌ طبقات مختلف مانند خبرنگاران، پزشکان، دانشگاهیان، با کیفیت بهتری ارائه شود.

 

*** محتوای مستهجن فضای مجازی

 

فیروزآبادی در بخش دیگری از صحبت‌های خود پیرامون اینکه آیا محتوای مستهجن فضای مجازی که مخاطب آن کودکان هستند، مصداق جرم در فضای مجازی است یا خیر، اظهار کرد:

تشخیص جرم بر عهده قوه‌قضاییه است و نه مرکز ملی، اما قطعا از موارد مستهجن حساب می‌شود و طبق مصادیق تعیین‌شده، انتشارشان در کشور غیرمجاز است و به هیچ وجه سکوها و اپلیکیشن‌های ایرانی نباید نسبت به انتشار آنها اقدام کنند.

تاکنون هم عکس‌العمل‌های اجتماعی زیادی به این موارد شده، چون بهترین راه برخورد با این موارد خود مردم و اعلام انزجار آنهاست.

در پلتفرم‌های ایرانی نیز از پخش بیشتر این موارد جلوگیری شده اما به هر حال فضای مجازی یک فضای باز جهانی است و نمی‌شود جلوی همه چیز را برای همه افراد گرفت.

 

*** رمز ارز‌ ها؛ آری یا خیر؟

 

دبیر شورای عالی فضای مجازی در حاشیه رونمایی از مرکز مانیتورینگ خدمات دیجیتال پایه همراه اول بر لزوم استفاده از ظرفیت رمز ارز‌ها برای تسهیل تجارت تاکید کرد و اظهار کرد:
رمز ارز مدیریت شده در داخل کشور مورد تایید ماست و معتقدیم این کار می‌تواند مفید باشد چرا که نوعی صادرات انرژی و فعال شدن بخشی از اقتصاد کشور است، اما این که بیت کوین بخواهد بعنوان بخشی از پول رایج کشور باشد یا اینکه ذخیره دارایی و مالی کشور شود، مخالفیم.
از ظرفیت رمز ارز‌ها باید استفاده کنیم زیرا می‌تواند در تسهیل تجارت، گردش پولی و کاهش هزینه‌های مالی در کشور مفید باشد، اما اینکه بخواهد بخش بزرگی از ثروت کشور را به صورت منجمد شده در یک امر مجازی به خود اختصاص دهد قطعا موافق نیستیم و حداقل این است که تسهیل نمی‌کنیم.

 

*** تعرفه نیم بها برای استفاده از پیام رسان‌های داخلی

 

فیروزآبادی درباره اینکه چرا اخذ تعرفه نیم بها برای استفاده کنندگان از پیام رسان‌های داخلی اجرا نمی‌شود، عنوان کرد:
در کمیسیون مربوطه در حال تهیه مدل اقتصادی تولیدکنندگان محتوا و سکو‌های نشر محتوا هستیم که مراحل نهایی را طی می‌کند، البته ساترا هم در این باره، مواردی را مطرح کرد و از ما خواست که اجازه دهیم در این مطلب ورود کنند که گفتیم رسیدگی شود که اگر موردی هست رفع و رجوع صورت گیرد.

وی در ادامه، تصریح کرد:
آنچه که مصوب شورای عالی فضای مجازی است باید رعایت و پیاده سازی شود، اما مصوبه شورای عالی در این خصوص کلی است و در حال نوشتن مقررات هستیم و جزئیات را استخراج کردیم که پس از نهایی شدن جزئیات، با دقت بیشتری اعمال سیاست خواهیم کرد.
البته تاکنون هم وزارت ارتباطات و هم ساترا ورود پیدا کرده اند که امیدواریم این دو دستگاه کار خود را به درستی انجام دهند.

 

*** رویکرد شورا در قبال رمز ارز ها

 

به گزارش پژواک، دبیر شورای عالی فضای مجازی در پایان و در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه شورای متبوع وی در خصوص استخراج رمز ارزها چه نظری دارد، اظهار کرد:
شورا در این باره ورودی نداشته، اما مرکز ملی فضای مجازی ورود کرده است و ما در جلساتی که در شورای اقتصاد بود، هماهنگی‌های لازم را انجام دادیم.

 

انتهای پیام///

منبع
پژواک
ارسال دیدگاه