کد خبر:265348
پ
WhatsApp Image 2021-07-31 at 03.58.17
با بررسی نتایج مجمع عمومی عادی سالیانه خساپا مشخص شد

مدیریت فاجعه‌بار در سایپا / افزایش زیان حدود ۱۳۰ درصدی علیرغم افزایش ۲۱۶ درصدی قیمت/ تلاش مدیران سایپا برای به حاشیه بردن زیان سنگین شرکت

بر اساس نتایج مجمع عمومی عادی سالیانه شرکت سایپا مشخص شد، مدیرعامل این شرکت در حالی افزایش زیان حدود ۱۳۰ درصدی را نسبت به سال گذشته برای شرکت متبوعش به ارمغان آورده که تاکنون حدود ۲۱۶ درصد قیمت محصولات تولیدی این شرکت را در دوران مدیریت خود افزایش داده است.

بر اساس نتایج مجمع عمومی عادی سالیانه شرکت سایپا مشخص شد، مدیرعامل این شرکت در حالی افزایش زیان حدود ۱۳۰ درصدی را نسبت به سال گذشته برای شرکت متبوعش به ارمغان آورده که تاکنون حدود ۲۱۶ درصد قیمت محصولات تولیدی این شرکت را در دوران مدیریت خود افزایش داده است.

 

*** مدیریت سلیمانی بر سایپا

 

به گزارش پژواک، به نقل از صنایع، جواد سلیمانی در حالی دو سال و نیم پیش مدیریت سایپا را بر عهده گرفت که محمدرضا سروش مدیرعامل وقت این شرکت را به اتهام افزایش قیمت پراید برکنار کرده بودند و اینگونه القاء شد که گویا با برکناری وی، مشکل گرانی خودروهای سایپا بخصوص پراید حل شده است.

اما شاید اون روزها یعنی ۳۰ ماه پیش، کسی حتی فکرش را هم نمی‌کرد که سلیمانی به عنوان مدیر عامل جدید این شرکت قرار است بیشترین افزایش قیمت محصولات را در این شرکت رقم بزند.

 

*** افزایش زیان ۱۳۰ درصدی علیرغم افزایش ۲۱۶ درصدی

 

اما اگر کسی حتی پیش‌بینی این افزایش قیمت را هم می‌کرد، امکان نداشت کسی فکر کند این مدیر عامل قرار است علیرغم اینکه محصولات این شرکت را بیش از ۲۱۵ درصد افزایش قیمت دهد، زیان این شرکت را در طی یک سال، حدود ۱۳۰ درصد افزایش دهد.

شاید هیچ جای دنیا و هیچ شرکتی را نتوان پیدا کرد که در طول یک سال، بیش از صد درصد قیمت تولیدات خود را افزایش دهد اما در همان حال، مدیر شرکت مذکور در سال مالی، شرکت را با ۱۳۰ درصد افزایش زیان تحویل دهد، اما مدیرعامل شرکت خودروسازی سایپا موفق به کسب چنین دستاوردی شد.

 

*** نتایج مجمع عمومی عادی سالیانه شرکت سایپا

 

اما اخیرا، نتایج یک سالِ دیگر از مدیریت سلیمانی بر سایپا نیز با برگزاری مجمع عمومی عادی سالیانه این شرکت، مشخص شد.

نتایج مجمع اخیر این شرکت با نماد خساپا که در آن صورت‌های مالی منتهی به اسفند ۹۹شرکت، بررسی و گزارش فعالیت هیئت مدیره نیز ارائه شد، حاکی از این بود که زیان این شرکت نسبت به سال گذشته حدود ۱۳۰ درصد افزایش داشته و بر این اساس، زیان خالص هر سهم ۲۹۵ ریال برآورد شد که طبیعی است به همین دلیل، سودی برای سهامداران آن به همراه نداشت.

 

*** رویکرد مدیران سایپا در مجمع اخیر

 

اما آنچه در برگزاری و پس از برگزاری مجمع عمومی عادی سالیانه شرکت سایپا قابل توجه بود، رویکرد مدیران این شرکت بخصوص رئیس مجمع و مدیر عامل این شرکت در قبال نتایج، آن بود.

مدیران سایپا در زمان سخنرانی خود در مجمع عمومی سالیانه و همچنین در موج رسانه‌ای که پس از آن راه انداختند، تلاش کردند با بردن زیان قابل توجه شرکت به حاشیه، مسائل حاشیه‌ای همچون تولیدات آینده را به متن بیاورند و اذهان مخاطبان و سهامداران را از اصل موضوع یعنی زیان شرکت، دور و منحرف کنند.

به عنوان مثال، جواد سلیمانی به عنوان مدیرعامل سایپا، در سخنرانی خود در مجمع عمومی سالیانه تلاش کرد اصلا به روی مبارک نیاورد که چه زیان سنگین و کم‌نظیری را برای سهامداران این شرکت به ارمغان آورده و گویا اصلا هیچ نقشی در ایجاد این زیان نداشته است.

وی تلاش کرد در سخنرانی خود به جای ارائه گزارش و پاسخگویی به سهامدارن بابت دلایل ایجاد چنین زیانی، از عرضه سه محصول جدید آریا، شاهین و اطلس سخن بگوید و از آنجا که فرصتی برای اعتراض نبود، به راحتی از این مرحله گذر کند.

اسماعیلی دانا به عنوان رییس مجمع عمومیعادی سالیانه سایپا نیز تقریبا همین رویکرد را دنبال کرد.

البته وی تلاش کرد طی سخنرانی خود، برای کسانی که احتمالا در ذهنشان این سوال پیش آمده که چرا سایپا علیرغم افزایش کم‌نظیر قیمت تولیدات خود با افزایش کم‌نظیر زیان روبرو شده است، جواب ارائه دهد.

اسماعیلی تلاش کرد طی سخنان خود مثل همیشه، همه تقصیرها را به گردن قیمت‌گذاری دستوری و تحریم‌ها بیاندازد و گویا در این میان اصلا مدیرعامل،مدیریت، و مسئولی نیز وجود نداشته است.

 

*** نتایج رویکرد مدیران سایپا بعد از مجمع عمومی سالیانه

 

علاوه بر مدیران سایپا، روابط عمومی این شرکت نیز تلاش کرد پس از برگزاری مجمع عمومی سالیانه، موجی رسانه‌ای با محوریت افزایش درآمد‌های عملیاتی این شرکت به راه بیاندازد تا به زعم خود، اذهان سهامداران و مخاطبان را از زیان هنگفت شرکت دور کند اما نتایج همه این اقدامات نشان داد که چندان فایده‌ای نداشته است.

حدود یک هفته پس از برگزاری مجمع، خساپا با ثبت افت پنج درصدی برای چند روز متوالی در مدار نزولی قرار گرفت و تقریبا هر روز را با صف ، به معاملات خود پایان داد.

 

*** دلایل زیان سنگین سایپا چیست؟

 

به گزارش پژواک، مدیران شرکت‌های خودروسازی همواره تلاش کردند هر زمانی با مشکل و زیان روبرو می‌شوند همه تقصیرها را به گردن قیمت‌گذاری دستوری، تحریم‌ها، سیاست‌های صنعتی و دستورات دولتمردان بیاندازند و هیچ سهمی برای خود در مشکلات و چنین زیان‌های هنگفتی قائل نمی‌شوند.

هیچ‌کس نیست از این مدیران شرکت‌های خودروسازی کشور مثل سایپا و ایران خودرو سوال کند، آیا زمانی که مدیریت این شرکت‌ها را برعهده می‌گرفتید، خبر نداشتید که شرایط شرکت‌های خودروسازی کشور چگونه است و مدیریت آن چه مسائلی دارد؟

اگر می‌دانستید و این نتیجه عملکردتان است که باید به همه سهامداران و مردم کشور پاسخگو باشید و اگر هم نمی‌دانستید که عذر بدتر از گناه است و بابت قبول مسئولیتی که نسبت به آن آگاه نبودید و تخصص لازم را نداشتید نیز باید پاسخگو باشید.

اما در کل کارشناسان صنعت خودرو مثل مدیران عامل سایپا و ایران خودرو فکر نمی‌کنند و اتفاقا معتقدند،نمی‌توان از نقش و سهم مدیران عامل این شرکت‌ها در خلق چنین زیان‌های هنگفتی برای این شرکت‌ها چشم‌پوشی کرد.

 

 

بیشتر بخوانید:

قیمت‌گذاری دستوری و سوء مدیریت دو دلیل اصلی زیان بی‌سابقه در ایران خودرو است/ ضمانت حفظ صندلی مدیریت در شرکت خودروسازی، سکوت مدیر عامل در مقابل سیاست‌های اشتباه حتی به بهای ورشکستگی شرکت است

 

 

همچنین بخوانید:

عوامل موثر بر زیان عظیم در ایران خودرو چیست؟/ مدیریت در دو شرکت‌ بزرگ خودروسازی ایران شبیه جوک است/اگر سهامداران واقعی بالای سر شرکت‌های خودروسازی بودند، مدیران این شرکت‌ها یا باید استعفا می‌دادند یا عزل می‌شدند.

 

 

انتهای پیام///

منبع
صنایع
ارسال دیدگاه