کد خبر:274670
پ
زارع پور
وزیر ارتباطات:

ماهواره‌بر جدید در روزهای آینده پرتاب می‌شود/ اختصاص بسته اینترنت ۲۰۰ گیگابایتی به خبرنگاران

وزیر ارتباطات از پرتاب ماهواره‌بر جدید در روزهای آینده خبر داد.

وزیر ارتباطات از پرتاب ماهواره‌بر جدید در روزهای آینده خبر داد.

 

*** برنامه‌های فضایی ایران

 

به گزارش پژواک، عیسی زارع‌پور وزیر ارتباطات در حاشیه جلسه امروز (چهارشنبه ۱۹ مرداد ۱۴۰۱) هیئت دولت در جمع خبرنگاران گفت:

ما در وزارت ارتباطات از فیبرهای نوری کف اقیانوس تا فضا و محدوده ۳۶کیلومتری زمین مأموریت داریم.

کنار توسعه صنعت فضایی بومی، در جاهایی که خلأ داریم و هنوز نیاز به همکاری با کشورهای دیگر داریم، همکاری‌های راهبردی با کشورهای اصلی دنیا را در دستورکار قرار دادیم.

دیروز ماهواره خیام از پایگاه قزاقستان که متعلق به روسیه است، پرتاب شد که این پرتاب با موفقیت هم انجام گرفت. در این پایگاه فضایی از دهۀ شصت فضانورد به ایستگاه‌های فضایی دنیا اعزام می‌شود.

افتخار بزرگی برای کشور است که کنار متخصصین روسیه که در این زمینه حدود هفت دهه تجربه دارند، قرار گرفتیم و کارهای مشترک انجام دادیم‌‌. این ماهواره با دقت بالا، ۶۰۰ کیلوگرم وزن دارد و از جمله کارآیی‌های آن ارتقای بهره‌وری در کشاورزی، مبارزه با زمین‌خواری و کاربردهای گوناگون دیگری است.

 

وی در ادامه، تصریح کرد:

این ماهواره با همکاری بین ایران و روسیه شکل گرفت و ساخت آن از حدود ۵ سال شروع شده بود و یک‌ سال هم بود آماده بود و ما در دولت سیزدهم با کار جهادی توانستیم با دیپلماسی فعال این را با ماهواره‌بر سایوز۲ که برای اعزام فضانوردان هم مورد استفاده قرار می‌گیرد، پرتاب کنیم و تا الآن چهاربار سیگنال‌های آن در ماهدشت را دریافت کردیم؛ ماهواره با موفقیت پرتاب شد.

این کار که از ۵ سال پیش آغاز شده بود، در دولت سیزدهم با دیپلماسی فعال به نتیجه رسید و ما قرارداد را از خرید به قرارداد انتقال فناوری تغییر دادیم و برای نسخه‌های بعدی هم هماهنگی انجام دادیم، در این حوزه توافقات خوبی برای همکاری‌های مشترک صورت گرفته است.

هم‌اکنون امکان پرتاب ماهواره تا زیر ۵۰ کیلوگرم و قرار دادن در مدار را داریم که آخرین آن ماهواره‌بر قاصد بود و در دو ـ سه هفته آینده ماهواره‌بر جدیدی تست می‌شود که می‌تواند ماهواره‌ای تا ۱۰۰ کیلوگرم در مدار قرار دهد. هدف داریم تا پایان دولت ماهواره‌های بالای ۵۰۰ کیلوگرم را با ماهواره‌بر ایرانی در مدار قرار دهیم که بتوانیم مانند خیام را با پرتابگر داخلی با موفقیت در مدار قرار دهیم.

 

*** بسته اینترنتی خبرنگاران

 

به گزارش پژواک، وزیر ارتباطات در پایان درباره بسته‌های اینترنت خبرنگاران گفت:

خبرنگاران از امروز و فردا می‌توانند به درگاه ملی خدمات هوشمند مراجعه و با ثبت یک شماره تلفن همراه، بسته ۲۰۰گیگابایتی دریافت کنند.

 

 

انتهای پیام///

منبع
پژواک
ارسال دیدگاه