کد خبر:256966
پ
تلفن همراه
سخنگوی انجمن واردکنندگان موبایل:

لغو رجیستری ۳۴۰۰ دستگاه تلفن همراه

سخنگوی انجمن واردکنندگان موبایل، تبلت و لوازم جانبی از لغو رجیستری ۳۴۰۰ دستگاه تلفن همراه خبر داد.

سخنگوی انجمن واردکنندگان موبایل، تبلت و لوازم جانبی از لغو رجیستری ۳۴۰۰ دستگاه تلفن همراه خبر داد.

 

*** لغو رجیستری ۳۴۰۰ دستگاه تلفن همراه 

 

به گزارش پژواک، محمد رضا عالیان از لغو رجیستری ۳۴۰۰ دستگاه تلفن همراه از طریق سوء استفاده تجاری از رویه مسافری خبر داد و اظهار کرد:

طبق قانون کالایی که از طریق رویه مسافری به کشور وارد شده اجازه تجاری شدن ندارد.

به عبارت ساده‌تر اگر مسافری با پرداخت حقوق و عوارض گمرکی تلفن همراهی با خود به کشور وارد کند و هزینه رجیستری را نیز پرداخت کند، اجازه فروش آن را ندارد یعنی نمی‌تواند کار تجاری با آن انجام دهد.

 

وی با اشاره به اینکه بررسی سامانه همتا نشان داد در روزهای اولی که رجیستری غیرحضوری شد، تعداد زیادی تلفن همراه به شکل نامتعارف رجیستر شدند و انتقال مالکیت آنها صورت گرفت، گفت:

این مسئله برای مسئولان همتا ادله شد که نشان می‌داد از گوشی‌های مسافری استفاده تجاری شده است. بنابراین حدود ۳۴۰۰ تعداد از این گوشی‌ها لغو رجیستری شدند.

 

عالیان با تاکید بر اینکه لازم است حفره‌های قانونی به گونه‌ای برطرف شود که کسبه و مردم متضرر نشوند، اظهار کرد:

حتی اگر تعداد کمی از تلفن همراه‌های لغو رجیستری شده در دست مصرف کننده باشد که حالا دچار مشکل شده، با توجه به قیمت‌ها ضربه بزرگی به او وارد شده است، بنابراین باید با اصلاح رویه‌ها جلوی سوء استفاده گرفته شود.

 

*** تکلیف خریداران چیست؟

 

سخنگوی انجمن واردکنندگان موبایل، تبلت و لوازم جانبی با بیان اینکه طبق قوانین گمرک در صورت بروز تخلف حقوق و عوارض گمرکی و سود بازرگانی عودت داده نمی‌شود، تصریح کرد:

همچنین اگر برای مجری قانون محرز شود که از کالای مسافری استفاده تجاری شده پیگرد قانونی دارد. بنابراین حقوق و عوارض گمرکی ۳۴۰۰ تلفن همراه لغو رجیستر شده هنوز عودت داده نشده، اما در حال حاضر رایزنی‌هایی انجام می‌شود که مصرف کننده نهایی متضرر نشود.

 

وی واردات تجاری تلفن همراه به کشور را در سال‌های ۹۸ و ۹۹ به ترتیب ۹۴۰ هزار و ۹۶۰ هزار دستگاه عنوان کرد و گفت:

در آبان ماه سال ۹۸ و سال ۹۹ به ترتیب ۱۶۰ هزار و ۱۰ هزار دستگاه به صورت مسافری به کشور وارد شده که نشان می‌دهد اصلاح رویه‌ها در یک سال پیش کمک کرده سوء استفاده از رویه مسافری به حداقل برسد.

 

عالیان در مورد اینکه در آذرماه سال ۹۸ و سال جاری نیز به ترتیب یک میلیون و ۱۱ هزار دستگاه و ۸۶۰ هزار دستگاه تلفن همراه به کشور وارد شده است، تصریح کرد:

واردات مسافری تلفن همراه نیز در آذر سال پیش ۱۷۰ هزار دستگاه بوده، اما در آذرماه سال جاری واردات مسافری به ۲۰ هزار دستگاه رسید که نسبت به ماه قبلش دو برابر شده است که احتمالاً علت آن غیرحضوری شدن رجیستری و تخلفاتی است که در روزهای ابتدایی صورت گرفته است، اما پیش‌بینی می‌شود با اصلاح رویه در ماه دی مجددا شاهد کاهش واردات تلفن همراه از طریق رویه مسافری باشیم.

 

*** راهکار کاهش متضرر شدن مصرف‌کننده

 

به گزارش پژواک، سخنگوی انجمن واردکنندگان موبایل، تبلت و لوازم جانبی در پایان با بیان اینکه رفتارهای قهری بیشتر شبیه پاک کردن صورت مسئله است که در نهایت دودش به چشم مصرف‌کننده خواهد رفت، تصریح کرد:

اقدام قطع رجیستری موبایل‌های یاد شده منجر به شناسایی سوداگران می‌شود و با هدف جلوگیری از سواستفاده آن‌ها صورت گرفته، اما گاها باعث متضرر شدن برخی مصرف‌کنندگان نهایی و اصناف نیز می‌شود.

ما معتقدیم هر اقدام و تصمیمی که در این زمینه گرفته می‌شود باید در قدم اول جلوی آسیب به مصرف‌کننده را بگیرد و پس از آن موجبات مقابله با سودجویان را فراهم کند، بنابراین اقدامات بازدارنده برای از صرفه انداختن واردات تلفن همراه مسافری، همچون تغییر تعرفه‌ها و ایجاد نرخ برابری کالاهای مسافری با کالاهای تجاری، درمانی برای حل این معظل است.

 

 

انتهای پیام///

منبع
پژواک
ارسال دیدگاه