کد خبر:266915
پ
بورس
کارشناس بازار سرمایه:

عوامل تهدیدکننده روند معاملات بورس/ سرمایه‌گذران نباید تصمیمات هیجانی بگیرند

کارشناس بازار سرمایه ضمن اشاره به عوامل تهدیدکننده روند معاملات بورس تاکید کرد، سرمایه‌گذران نباید با نوسانات در نرخ آزاد ارز دچار تشویش شوند و اقدام به اتخاذ تصمیمات هیجانی در این بازار کنند.

کارشناس بازار سرمایه ضمن اشاره به عوامل تهدیدکننده روند معاملات بورس تاکید کرد، سرمایه‌گذران نباید با نوسانات در نرخ آزاد ارز دچار تشویش شوند و اقدام به اتخاذ تصمیمات هیجانی در این بازار کنند.

 

*** نوسان در معاملات بازار

 

به گزارش پژواک، علی جبل‌عاملی به نوسان ایجاد شده در معاملات اخیر بازار سهام اشاره کرد و افزود:

اگر بخواهیم از دیدگاه یک ناظر، عملکرد دولت جدید در چند هفته اخیر مورد ارزیابی قرار دهیم باید گفت که بنابر گفته رییس جمهوری اقداماتی مانند افزایش سرعت واکسیناسیون کرونا، توجه به تنظیم بازار و مهار تورم جزو گام‌های اولیه برای حل مشکلات داخلی است که نشانه‌ای مثبت برای اهتمام رفع معضلات به شمار می‌رود و به نظر می‌رسد بازگشت رونق بازار سرمایه نیز در ادامه این مجموعه اقدامات رخ خواهد داد.

در این میان انتخاب افرادی از جنس بازار سرمایه در ارکان اقتصادی به خصوص بانک مرکزی نیز توانست امیدبخش فعالیت سرمایه‌گذاران باشد و زمینه تقویت امیدها را در ایجاد هماهنگی بین بازار پول و سرمایه بخصوص در مورد نحوه تأمین کسری بودجه و نرخ بهره ایجاد کند.

 

کارشناس بازار سرمایه در ادامه خاطرنشان کرد:

در سمت سیاست خارجی هم خوشبختانه شاهد حرکت در مسیر رفع مشکلات هستیم که می‌تواند زمینه‌ساز بازگشت آرامش به بازارها باشد.

 

*** نوسانات نرخ آزاد ارز و تأثیر روانی آن بر معاملات بورس

 

وی به نوسانات نرخ آزاد ارز و تأثیر روانی آن بر سرمایه‌گذاران تاکید کرد و گفت:

موضوع مهمی که فعالان بازار سرمایه و تحلیلگران باید به آن توجه کنند، نرخ نیمایی است که مبنای محاسبات شرکت‌ها در سودآوری و تسعیر ارز در صورت‌های مالی قرار دارد.

 

جبل عاملی در ادامه افزود:

چنین مساله‌ای باعث شده است تا نرخ نیمایی در فروش و صورت مالی شرکت‌ها قابل اهمیت باشند که عمدتا طی چند وقت اخیر صعودی بوده است و به نظر می‌رسد که این نرخ در حال کم کردن فاصله خود با نرخ ارز در بازار آزاد باشد.

بنابراین سرمایه‌گذران نباید با نوسانات در نرخ آزاد ارز دچار تشویش شوند و اقدام به اتخاذ تصمیمات هیجانی در این بازار کنند.

 

کارشناس بازار سرمایه در همین رابطه، خاطرنشان کرد:

همچنین حذف تدریجی قیمت‌گذاری دستوری از صنایع که شروع آن با سیمان بود، در کنار حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی به شرط توجیه افکار عمومی، توجه به معیشت مردم و همکاری همه ارکان‌ها می‌تواند بهترین اتفاق در ۶ ماهه دوم سال جاری برای شرکت‌های سودمحور در بازار باشد.

 

*** آینده مذاکرات و تاثیر آن بر مسیر معاملات بازار سهام

 

وی به آینده مذاکرات و تاثیر آن بر مسیر معاملات بازار سهام تاکید کرد و افزود:

به نظر می‌رسد در مقطع فعلی طرفین در حال شناخت و ارزیابی یکدیگر باشند و مدتی طول خواهد کشید که بتوانند با همگرایی مذاکرات را آغاز کنند اما سیاست خارجی ایران سیگنال‌های تمایل به مذاکره را صادر کرده و بازار نیز این پیام را دریافت کرده است.

 

کارشناس بازار سرمایه در ادامه افزود:

به نظر می‌رسد که افزایش نرخ جهانی نفت و پیش‌بینی از ادامه روند صعودی قیمت‌ها در کنار گشایش‌های بین المللی منجر به کاهش کسری بودجه دولت شود.

 

وی نگرانی از افزایش نرخ بهره را دیگر موضوع تهدیدکننده در روند معاملات بازار سهام دانست و اضافه کرد:

نرخ بهره بین بانکی به حدود ۱۹.۳۵ درصد رسیده و سرمایه‌گذاران نگران این موضوع هستند که نرخ سپرده‌ها برای جبران کسری بانک ها نیز افزایش یابد و در کنار عدم رونق بازارهای موازی، سرمایه‌هایی که باید در بازار سرمایه صرف تأمین مالی شرکت‌ها و رونق اقتصاد شود روانه سپرده های بانکی شوند.

 

*** انتشار گزارش‌های عملکرد ۶ ماهه شرکت‌ها در روزهای آینده

 

جبل عاملی با تاکید بر اینکه بازار سهام لحظه به لحظه در حال دنبال کردن نرخ‌ها است، گفت:

توسعه انواع صندوق‌های سرمایه‌گذاری متناسب با ریسک افراد در این مقطع زمانی می تواند باعث نگهداری نقدینگی‌ها در بازار سرمایه شود.

 

کارشناس بازار سرمایه به دیگر عامل تاثیرگذار در روند معاملات بازار سهام تاکید کرد و افزود:

موضوع مهم دیگر که می تواند سر منشاء بسیاری از اتفاقات مهم بازار در ماه های آینده معاملات بازار باشد، انتشار گزارش های عملکرد ۶ ماهه شرکت‌ها در روزهای آینده است که انتظار می‌رود این گزارش‌ها نشان‌دهنده بهبود عملکرد شرکت ها نسبت به دوره مشابه سال قبل و تداوم رشد سودآوری در نیمه دوم سال جاری باشند.

 

وی در ادامه افزود:

این امر در کنار تداوم رشد قیمت های جهانی کالاها بخصوص نفت، مشتقات آن و فلزات اساسی می تواند امیدها را به تداوم رشد بازار تقویت کند، این موضوع به خصوص در شرکت‌های گروه های پتروشیمی، سیمانی، معدنی و فلزات اساسی چشمگیرتر از سایر گروه ها خواهد بود.

 

*** دلیل تغییر متغیرها

 

به گزارش پژواک، کارشناس بازار سرمایه در پایان با اشاره به اینکه به دلیل تغییر متغیرها بخصوص جریان وروردی نقدینگی به بازار نباید در انتظار تجربه روند صعودی و نزولی بازار مشابه سال گذشته بود و رشد یا نزول پرسرعتی را برای بازار متصور باشیم، اظهار داشت:

امسال متعلق به شرکت‌های تحلیل‌پذیر و سود محور است، چرخش بین عرضه و تقاضا در صنایع و گروه‌های مختلف با توجه به شرایط رخ می‌دهد که این امر نشان از روند منطقی حرکت بازار خواهد داشت.

ایرنا

انتهای پیام///

ارسال دیدگاه