کد خبر:266599
پ
شانگهای-
پژواک گزارش می‌دهد:

عضویت در سازمان همکاری‌های شانگهای چه منافعی برای ایران دارد؟

عضویت در سازمان همکاری‌های شانگهای می‌تواند منافع مختلف سیاسی، اقتصادی و فرهنگی قابل توجهی در سطح منطقه و بین‌الملل برای ایران به همراه داشته باشد.

عضویت در سازمان همکاری‌های شانگهای می‌تواند منافع مختلف سیاسی، اقتصادی و فرهنگی قابل توجهی در سطح منطقه و بین‌الملل برای ایران به همراه داشته باشد.

 

*** ماهیت سازمان همکاری‌های شانگهای

 

به گزارش پژواک به نقل از صنایع، سازمان همکاری‌های شانگهای (SCO)  Shanghai Cooperation Organization‎ سازمانی بین‌ دولتی است که برای همکاری‌های چندجانبه امنیتی، اقتصادی و فرهنگی تشکیل شده‌است.

این سازمان در سال ۱۹۹۶ توسط رهبران چین، روسیه، قزاقستان، قرقیزستان و تاجیکستان با هدف برقرار کردن موازنه در برابر نفوذ آمریکا و سازمان ناتو در منطقه، پایه‌گذاری شد.

اندکی بعد، ازبکستان هم به این سازمان پیوست و این سازمان رسما به “سازمان همکاری شانگهای” تغییر نام داد نقش اصلی و تعیین‌کننده را، در سازمان شانگهای، دو کشور چین و روسیه تشکیل می‌دهند.

نقش این سازمان از زمان تأسیس آن تاکنون در منطقه افزایش بسیاری یافته‌ است اما این سازمان، بر خلاف سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) و پیمان ورشو سابق، هنوز یک معاهده دفاعی چندجانبه به‌شمار نمی‌رود.

ایران در تاریخ ۱۷ سپتامبر ۲۰۲۱ رسما به عضویت این سازمان درآمد.

 

*** منافع عضویت در سازمان شانگهای برای ایران

 

عضویت در اتحادیه‌های منطقه‌ای یا بین‌المللی از این جهت حائز اهمیت است که وقتی کشورها عضو چنین سازمان‌هایی می شوند بازارهای آن‌ها گسترش می‌یابد، چرا که یک واحد اقتصادی با بنگاه‌ها و واحدهای اقتصادی دیگری شریک و وارد تعاملات تجاری گسترده‌تری می‌شود.

این مدل سبب افزایش همکاری‌ها در بخش صنعت می‌شود، به نحوی که بخش صنعت هر کشوری با بخش صنعت کشورهای دیگر به صورت یکپارچه عمل می‌کنند.

در چنین حالتی اقتصاد منطقه‌ای شکل می‌گیرد و چون اعضا در قالب یک اتحادیه فعالیت می‌کنند، یکپارچگی اقتصادی ایجاد شده به گسترش روابط تجاری فی مابین کمک می‌کند.

ایران براساس این عضویت می‌تواند هدف‌گذاری صادراتی برای آینده داشته باشد.

کشورهای هدف صادراتی با عضویت در سازمان‌های بین‌المللی راحت‌تر پیدا می‌شوند و کارها با سرعت بیشتری تسهیل می‌یابد.

لازم به ذکر است، عضویت در سازمان شانگهای می‌تواند منجر به تعدیل برخی مسائل و مشکلات سیاسی و غیر اقتصادی نیز شود.

 

*** حل مشکل کمبود سرمایه و سرمایه‌گذاری خارجی

 

حل مشکل «کمبود سرمایه» از دیگر مزایای عضویت در سازمان‌های بین‌المللی است زیرا برخی از کشورها به دلیل امضای توافق‌نامه‌ها که فعالیت‌ها و همکاری‌های اقتصادی در آن ذکر شده، باید راه را برای همکاری دیگر کشورهای عضو فراهم کنند.

در چنین وضعیتی قطعا مزیت‌های نسبی اقتصادی کشورها تقویت می‌شود و جریان سرمایه با سهولت بیشتری در چارچوب اتحادیه‌های اقتصادی رخ می‌دهد، بنابراین در این چرخه مشکلات کمبود سرمایه کشورهای عضو حل می‌شود.

 

*** امکان کنار گذاشتن دلار در معاملات

 

با توجه به اینکه در سازمان شانگهای قدرت‌های بزرگ اقتصادی مثل روسیه، چین و هند حضور دارند طبیعی است که همکاری با این کشورها به خصوص در موضوع ارتباط‌ ‌دهی کشورها برای تجارت بیشتر در جاده ابریشم می‌تواند منجر به افزایش تعاملات منطقه‌ای بین کشورها شود.

از این جهت، عضویت عضو جدیدی مثل ایران، فرصتی پیش روی کشور برای افزایش تعاملات اقتصادی به صورت مستقیم و غیرمستقیم ایجاد می‌کند.

ضمن اینکه در بسیاری اوقات، کار کردن در چارچوب اتحادیه اقتصادی که ملزومات سیاسی امنیتی و اجتماعی آن فراهم می‌شود حتی می‌تواند نقش تحریم‌های اقتصادی را بر اقتصاد ایران کمرنگ کند، لذا در چارچوب این اتحادیه می‌توان معاملات غیر دلاری داشت، معاملاتی که مشمول تحریم‌های دلاری نمی شود.

 

*** گسترش حضور و فعالیت ایران در سایر فعالیت‌های سازمان شانگهای

 

به گزارش پژواک، گفتنی است سازمان شانگهای در موضوعات دیگری مانند مبارزه با مواد مخدر، مبارزه با تروریسم، همکاری‌های فرهنگی و رسانه‌ای، اجلاس وزرای خارجه، جلسات فرماندهان نظامی، جلسات وزرای امور داخله و مرزبانی و پلیس و سایر موارد فعالیت دارد.

ایران باید سعی نماید سهم قابل توجهی از کارمندان و مدیران عالی را در این سازمان بدست آورد.

در حال حاضر در دبیرخانه این سازمان تعداد قابل توجهی از مدیران چینی، روس، ازبک، تاجیک  وغیره مشغول به کار هستند!

سایت این سازمان به سه زبان چینی روسی و انگلیسی اخبار و برنامه‌ها و فعالیت‌های این سازمان را منتشر می‌کند.

 

انتهای پیام///

منبع
صنایع
ارسال دیدگاه