کد خبر:273947
پ
نظیف
سخنگوی شورای نگهبان:

طرح شفافیت قوای سه گانه در شورای نگهبان رد شد

سخنگوی شورای نگهبان عنوان کرد طرح شفافیت قوای سه گانه، دستگاه های اجرایی و سایر نهادها مورد تایید این شورا قرار نگرفت.

سخنگوی شورای نگهبان عنوان کرد طرح شفافیت قوای سه گانه، دستگاه های اجرایی و سایر نهادها مورد تایید این شورا قرار نگرفت.

 

*** طرح شفافیت قوای سه گانه در شورای نگهبان رد شد

 

به گزارش پژواک، هادی طحان نظیف در نشست خبری درباره طرح شفافیت قوای سه گانه، دستگاه های اجرایی و سایر نهادها گفت:

ما این طرح را در جلسات شورا بررسی کردیم، نسبت به برخی از مواد آن ابهاماتی وجود داشت که بر این اساس طرح را به مجلس بازگرداندیم.

ابهامات و اشکالات شورای نگهبان درباره اصل طرح دو فوریتی شفافیت قوای سه گانه، دستگاه های اجرایی و سایر نهادها نیست بلکه درباره جزئیات و نحوه اجرای این مصوبه مجلس است.

 

وی با بیان اینکه اگر اصلاح صورت نگیرد در اجرا با مشکل روبه رو می‌شود، افزود:

شورای نگهبان براساس وظیفه خودش این طرح را با شرع مقدس و قانون اساسی تطبیق می‌دهد.

امیدواریم اشکالات و ابهامات کمک کند تا شاهد تصویب و اجرای یک قانون قوی باشیم.

در ماده یک این طرح که درباره مشمولان شفافیت است، چند اشکال و ابهام وجود داشت که این اشکال مربوط به تکرار برخی از کلمات است که این مغایر با اصول قانون اساسی است، همچنین عناوین برخی از صندوق‌ها در این طرح به صورت دقیق نیامده است. 

در ماده ۲ این طرح، صورت‌های مالی و اطلاعات مربوط به درآمدها، تخصیص بودجه آمده ولی شفافیتی درباره آن صورت نگرفته است، الزام دستگاه‌ها و شرکت‌های خصوصی به شفافیت این اطلاعات مالی مورد ایراد شورای نگهبان قرار گرفت زیرا این موضوع باعث ضرر مردم می شود.

در برخی موارد این مصوبه، مشمولین شفافیت، بخش خصوصی است و آنها باید اطلاعات خود را منتشر کنند که از نظر اعضای شورای نگهبان این خلاف قانون است.

 

به گزارش پژواک، سخنگوی شورای نگهبان در پایان با اشاره به موضوع ماده ۳ طرح شفافیت که در مورد تصمیم‌گیری و آرا بود، اظهار داشت:

بر اساس اصل ۱۱۲ قانون اساسی، مقررات مجمع تشخیص مصلحت نظام را خود آنان باید تعیین کنند و مجلس نمی‌تواند تعیین کند که مذاکرات آنان شفاف شود.

همچنین تعیین تکلیف برای انتشار مذاکرات هیئت عالی نظارت مجمع تشخیص مصلحت نظام خارج از صلاحیت تقنینی مجلس شورای اسلامی است، برخی از موارد هم به گونه‌ای است که انتشار آن برخلاف امنیت ملی است.

هم اکنون در موضوع شفافیت نهادها قوانینی مانند قانون انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات را داریم، در برخی از این قوانین، حتی متن‌ها دقیق‌تر و حوزه شمول و استثنائات آن هم مشخص‌تر است.

همچنین در این طرح بیان شده که موضوعات صنفی و منطقه‌ای در مجلس شفاف نشود، در حالی که ممکن است در هیئت وزیران هم یک موضوع صنفی و منطقه‌ای مطرح شود، نباید این شائبه ایجاد شود که مجلس شورای اسلامی فقط خودش را در این موضوع مستثنی کرده است.

طبق این مصوبه باید آرای قضایی به صورت شفاف منتشر شوند، حال اینکه باید طبق قانون مباحث نظم عمومی و عفت عمومی در احکام قضات مستثنی شوند.

هیئت عالی نظارت مجمع تشخیص مصلحت نظام نیز در نامه ای بخش‌هایی از طرح شفافیت قوای سه‌گانه، دستگاه‌های اجرایی و سایر نهادها را مغایر قانون اساسی دانست که این ایرادات نیز باید رفع شود.

 

 

انتهای پیام///

منبع
پژواک
ارسال دیدگاه