کد خبر:268004
پ
جهرمی
سخنگوی دولت:

دولت سیزدهم اهل تصمیمات ‌یک‌شبه و خبرهای تلخ صبح جمعه‌ای نیست/ شاهد اتفاقات خوب در گشایش‌های ارزی خواهیم بود/ دولت برنامه کوتاه‌مدتی برای حدف ارز ترجیحی گندم و دارو ندارد

سخنگوی دولت با بیان اینکه دولت برنامه کوتاه‌مدتی برای حدف ارز ترجیحی گندم و دارو ندارد در سخنانی کنایه آمیز عنوان کرد، دولت سیزدهم اهل تصمیمات ‌یک‌شبه و اهل خبرهای تلخ صبح جمعه‌ای نیست.

سخنگوی دولت با بیان اینکه دولت برنامه کوتاه‌مدتی برای حدف ارز ترجیحی گندم و دارو ندارد در سخنانی کنایه آمیز عنوان کرد، دولت سیزدهم اهل تصمیمات ‌یک‌شبه و اهل خبرهای تلخ صبح جمعه‌ای نیست.

 

*** پیگیری پرونده عاملان و آمران شهادت سردار سلیمانی

 

به گزارش پژواک، علی بهادری جهرمی در نشست خبری با تبریک میلاد حضرت مسیح (ع)، ابراز امیدواری کرد که بتوانیم راه انبیاء و صالحین را ادامه دهیم.

 

سخنگوی دولت با اشاره به سالروز نهم دی روز بصیرت و میثاق امت و ولایت، این روز را به نوعی روز ایستادگی مردم با آرمانهای نظام اسلامی و جمهوریت نظام عنوان کرد.

 

بهادری جهرمی در ادامه افزود:

همچنین لازم است یادی کنیم از ابرمرد میدان عدالت و مبارزات سردار شهید حاج قاسم سلیمانی که در آستانه ایام شهادت ایشان و مهندس ابومهدی المهندس و همراهانشان که توسط دولت جنایتکار آمریکا در اقدامی تروریستی به شهادت رسیدند. پرونده عاملان و آمران این ترور با جدیت پیگیری حقوقی می‌شود.

 

*** زمان سفر رئیس جمهور به روسیه

 

بهادری جهرمی درباره زمان و علت سفر سید ابراهیم رییسی رییس‌جمهور به روسیه گفت:

در راستای تعاملات راهبردی ایران و روسیه، آقای پوتین از رییس جمهور ما دعوت کرد سفری به روسیه داشته باشد که اوایل سال جدید میلادی این سفر انجام می‌شود.

این سفر در چارچوب سیاست کشور در تقویت و توسعه روابط دو جانبه و چندجانبه با اولویت کشورهای منطقه و با محوریت و اولویت مباحث همکاری‌های تجاری و اقتصادی انجام می‌شود. معاون سیاسی رییس جمهور در حال نهایی کردن این سفر است.

 

وی درباره تسریع در انتصابات جدید از سوی دولت، گفت:

مطالبه مطرح شده به حق است و صدای آن به گوش دولت رسیده است.

رییس جمهور در جلسه اخیر هیات دولت نسبت به تسریع تعیین تکلیف و تثبیت مدیران تاکید داشتند.

 

*** رویکرد دولت در انتصابات شایسته‌سالاری است

 

بهادری جهرمی در ادامه بیان داشت:

بنای دولت بر تغییر و توسعه مدیران نبوده و نیست.

بنای دولت به شایسته سالاری، داشتن کارآمدی لازم برای حل مشکلات و داشتن اعتقاد به حرکت تحولی دولت است.

از مدیران موجود اگر کسی با این نگاه باشد وضعیتش باید تثبیت شود.

 

*** شاهد اتفاقات خوب در گشایش‌های ارزی خواهیم بود

 

سخنگوی دولت درباره وضعیت منابع ارزی کشور گفت:

طبیعتا کشور در شرایط تحریمی است و شرایط تحریمی را نمی‌توان با شرایط عادی مقایسه کرد البته در بحث فروش نفت و بازگشت منابع حاصل از آن شاهد ثبات در بازار ارزی هستیم و مشکلی در تامین منابع ارزی نداریم.

عرضه ارز نیمایی در روزهای اخیر بیش از قبل است و با توجه به فروش نفت و منابع حاصل از آن شاهد اتفاقات خوب در گشایش‌های ارزی خواهیم بود.

 

*** دولت برنامه کوتاه‌مدتی برای حدف ارز ترجیحی گندم و دارو ندارد

 

بهادری جهرمی درباره حذف ارز ترجیحی برای برخی اقلام و کالاها، گفت:

دولت هیچ برنامه کوتاه‌مدتی در زمینه حدف ارز ترجیحی گندم و دارو ندارد.

در حوزه بلندمدت هم باید دید تصمیم مجلس درخصوص لایحه بودجه ۱۴۰۱ چیست، بعد دولت برنامه‌ریزی لازم را انجام خواهد داد.

 

*** دولت هیچ برنامه‌ای برای افزایش قیمت بنزین ندارد

 

بهادی جهرمی همچنین درباره تغییر نرخ بنزین گفت:

دولت هیچ برنامه‌ای برای افزایش قیمت بنزین ندارد.

نامه‌ای که منتشر شد و سوءبرداشت‌هایی که از آن به وجود آمد، درباره بازتوزیع یارانه بنزین بود که قرار است به صورت آزمایشی با شیوه توزیع همین یارانه و با حفظ همین مبالغ در دو جزیره کیش و قشم عملیاتی شود.

به کسانی که چند خودرو دارند، چند برابر کسی که یک خودرو دارد یا حتی خودرو ندارد یارانه بنزین داده می‌شود که این نظام توزیع ناعادلانه است.

با توزیع همین یارانه به نحوی که به جای خودرو به مردم داده شود، مردم نتیجه آزمایشی آن را در دو جزیره خواهند دید.

 

وی این نکته را هم توضیح داد که شایعات به وجود آمده در این زمینه ناشی از آن بوده که نامه مذکور پیش از اجرای آزمایشی این طرح منتشر شد.

 

*** دولت سیزدهم اهل تصمیمات ‌یک‌شبه و اهل خبرهای تلخ صبح جمعه‌ای نیست

 

بهادری جهرمی در پاسخ به اینکه آیا قرار است افزایش قیمت بنزین مانند دولت قبل باشد، گفت:

دولت سیزدهم اهل تصمیمات ‌یک‌شبه و اهل خبرهای تلخ صبح جمعه‌ای نیست.

 

سخنگوی دولت با بیان اینکه این دولت مردمی است؛ نه امنیتی، اضافه کرد:

این میراث تلخ به دولت جدید نسبت داده نشود. چون دولت هیچ برنامه‌ای برای افزایش قیمت ندارد بلکه برای عادلانه‌تر شدن نظام توزیع، طرح آزمایشی عرضه بنزین با همین نرخ در دو جزیره اجرا خواهد شد و سپس اجرای آن در سطح ملی با استفاده از تجارب دوره آزمایشی پیش خواهد رفت.

 

*** مصوبات هیأت وزیران

 

وی درباره تازه‌ترین مصوبات هیأت وزیران گفت:

یکی از مصوبات جلسه اخیر هیات دولت، آیین نامه‌ای از قانون بودجه سال ۱۴۰۰ بود که در راستای اصلاح شیوه محاسبه تعرفه برق مصرفی مشترکان تصویب شد؛ به گونه‌ای که بتوان در محاسبه تعرفه برق نسبت به اضافه مصرف مشترکان پرمصرف که تعدادشان بسیار کمتر از مشترکان کم مصرف است، از آنها مبلغ بیشتری اخذ شود و در عوض مشوق‌هایی در اختیار مشترکانی که الگوی مصرف را رعایت می‌کنند، قرار بگیرد.

بر اساس این آیین نامه مشترکانی که در چارچوب الگوی مصرف در فصل‌های مختلف سال مصرف برق دارند، هیچ گونه تغییری در محاسبه نرخ تعرفه آنها ایجاد نشده اما برای مشترکین پرمصرف به میزان افزایش مصرف بالاتر از حد استاندارد، به صورت پلکانی افزایش‌هایی در هزینه پیش‌بینی شده است.

در عوض برای مشترکان کم مصرف به میزان حجم کمتر از الگوی مصرف یا حتی به میزان صرفه جویی که به نسبت مشابه دوره گذشته خود داشته باشند، مشوق هایی داده می‌شود و به نوعی از هزینه برق آنها کسر خواهد شد.

هیات دولت مصوبه دیگری درباره حضور استاندار خوزستان در جلسه دولت داشت و بر اساس وعده‌ای که پیش از این داده شده بود، استانداران ویژه در برخی از جلسات هیات دولت حاضر می‌شوند تا گزارشی از وضعیت مشکلات و معضلات استان ارائه ‌کنند و اقدامات و مسائل آنها مطرح شود و به صورت جمعی برای حل مشکلات این استان‌ها برنامه ریزی و تصمیم گیری صورت گیرد.

 

جهرمی در ادامه افزود:

در این راستا استاندار خوزستان به عنوان اولین استاندار ویژه در جلسه هیأت دولت حاضر شد و گزارش مفصلی از مشکلات استان و به طور خاص مشکلات ناشی از زلزله اخیر در استان، بحران کم آبی، فاضلاب، مسأله اشتغال جوانان استان و سایر مسائل و موضوعات مهم ارائه کرد و به ارائه گزارشی از شرح اقدامات استانداری و دستگاه‌های اجرایی در این زمینه و موانعی که پیش روی حل مشکلات مردم این استان وجود دارد، پرداخت.

در ادامه جلسه هیأت دولت، راه حل‌های مشکلات مطرح شده از سوی استاندار خوزستان بررسی شد و در خصوص فعال سازی پارک علم و فناوری و حل مشکلات علمی و آموزشی استان و همچنین تصمیماتی که در حوزه حل بحران کم آبی در استان با تغییر الگوی کشت با همکاری وزارت جهاد و تدبیری که با هدایت معاون اول رییس جمهور در استان صورت گرفته و تا حدود بسیار زیادی هم موفق بوده، بحث و تبادل نظر و تصمیماتی برای تسریع در حل مشکلات اتخاذ شد.

رییس جمهور، در این جلسه معاون اجرایی را مأمور کرد که برای پیگیری موضوع، جلسات دیگری را با مسئولان استان خوزستان داشته باشد.

 

*** سویه جدید کرونا اومیکرون

 

بهادری جهرمی در ادامه بیان داشت:

همزمان مقرر شد معاون اجرایی و استاندار خوزستان با شخصیت‌های ملی استان هم جلساتی را برگزار و نکات و مسائل را گردآوری کرده و پیشنهاداتی را جهت تصمیم‌گیری مجدداً در هیأت دولت تقدیم رئیس جمهور کنند.

 

سخنگوی دولت در بخش دیگری از این نشست، گفت:

در روزهای گذشته با شروع سویه جدید کرونا اومیکرون مواجه شدیم که سرعت انتشار بسیار زیادی هم دارد.

جلسه فوق‌العاده ستاد کرونا را بلافاصله بعد از شناسایی اولین موارد ابتلا این سویه در دولت برگزار کردیم و متعاقباً دو جلسه دیگر هم به بررسی وضعیت شرایط کرونایی کشور به ویژه با سویه جدید اومیکرون برگزار شد.

 

بهادری جهرمی در ادامه خطاب به رسانه‌ها گفت:

در رسانه‌های جهان نمودارهایی از قدرت و سرعت انتشار این سویه کرونا در کشورها منتشر شده که باید درباره آنها اطلاع رسانی لازم برای مردم صورت گیرد.

اساساً انتشار این سویه با سویه‌های قبلی قابل قیاس نیست اما با این اقدام جهادی و همدلی خوب دولت و مردم در تزریق واکسن‌ها به منظور پیشگیری از ابتلا و رعایت پروتکل‌های بهداشتی وضعیت کشور ما نسبت به سایر کشورهای جهان در این حوزه در شرایط بسیار بهتری قرار دارد.

 

*** درخواست سخنگوی دولت از مردم

 

سخنگوی دولت در ادامه از مردم خواست برای جلوگیری از ایجاد اضطراری محدودیت‌های ناشی از کرونا، ضمن تزریق دُز سوم واکسن حتماً پروتکل‌های بهداشتی اعم از رعایت فاصله گذاری اجتماعی و به ویژه استفاده از ماسک را جدی بگیرند و تأکید کرد که تاثیر استفاده از ماسک، با هیچ یک از اقدامات دیگر قابل قیاس نیست.

 

بهادری جهرمی در ادامه افزود:

مردم در گذشته همکاری خوبی در مقابله با کرونا داشتند و موفق عمل کردند و پیروز میدان بودند. ان شاءالله پس از این هم موفق عمل کنند تا شیرینی کاهش مرگ و میر ۷۰۰ نفره روزانه به زیر ۵۰ نفر در روز استمرار داشته و تقویت ‌شود.

در دو هفته اخیر شوراهای عالی متعددی به ریاست شخص رییس جمهور برگزار شد که برخی از آنها مدت‌ها بود که برگزار نشده بود.

 

بهادری جهرمی درباره این شوراها توضیح داد:

نخستین جلسه ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز به ریاست شخص رییس جمهور برگزار شد و دومین جلسه شورای عالی اشتغال هم در همین دولت با فاصله کمتر از دو ماه برگزار شد.

 

وی سرعت زمانی و کاهش فاصله میان برگزاری جلسات شورای‌عالی اشتغال را بی سابقه دانست و گفت:

این موضوع نشان از توجه و اهتمام بسیار جدی دولت به حل مشکل بیکاری مردم به ویژه جوانان و اتخاذ تدابیر لازم برای تقویت و توسعه اشتغال دارد.

 

*** پاسخ سخنگوی دولت به شایعه استعفای ۳ وزیر اقتصادی

 

بهادری جهرمی در واکنش به برخی شایعات درباره استعفای برخی وزرا، این شایعات را بیشتر شبیه به یک شوخی تلخ دانست و گفت:

هر سه وزیر تعاون، صمت و اقتصاد جزو پرکارترین، با انگیزه‌ترین و پرکارترین وزرا هستند که در جلسات هیأت دولت حضور مؤثری دارند و در جلسات ستاد اقتصادی دولت هم به عنوان پایه‌های اصلی و اجزای جدایی ناپذیر، فعالانه در برنامه ریزی ها و تصمیم گیری ها مشارکت دارند و با قدرت به کار خود ادامه خواهند داد.

 

*** اینترنت پرسرعت، امن و ارزان جزو حقوق شهروندی است

 

وی در پاسخ به سؤالی درباره طرح نظام تنظیم مقررات خدمات فضای مجازی که پیش از این با عنوان طرح صیانت از کاربران فضای مجازی مطرح شده بود، اظهار کرد:

این طرح از سوی جمعی از نمایندگان در دستور کار مجلس قرار گرفته و وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات هم به نمایندگی از دولت نکاتی را نسبت به طرح اعلام کرده است.

در این نکات برخی نگرانی‌هایی که اصحاب رسانه و مردم و به ویژه فعالان حوزه کسب و کار اینترنتی و فعالین فضای مجازی داشتند، مدنظر قرار گرفته است.

دولت معتقد است با توجه به وضعیت فعلی فضای مجازی در کشور و جهان دسترسی به اینترنت پرسرعت، امن، ارزان و با کیفیت جزو حقوق شهروندی مردم به حساب می‌آید. بنابراین دولت خود را مکلف به تأمین این حق شهروندی مردم می‌داند.

تدابیر لازم در جهت توسعه و تقویت زیرساخت‌های اینترنتی و تسهیل دسترسی مردم به فضای مجازی به ویژه با اولویت و جهت‌گیری حمایت از کسب و کارهای اینترنتی در دستور کار دولت قرار دارد.

 

*** استفاده از ماهواره برای توسعه اینترنت در مناطق دورافتاده و افزایش کیفی اینترنت شهری

 

بهادری جهرمی در ادامه اعلام کرد:

در جلسه اخیر شورای عالی فضای مجازی تأکید شد تصمیم گیری برای استفاده از منظومه‌های ماهواره‌ای برای تأمین اینترنت و توسعه دسترسی اینترنت در مناطق روستایی و دورافتاده و افزایش کیفیت اینترنت مناطق شهری که جزو سیاست‌های ثابت دولت بوده و خواهد بود شد.

 

سخنگوی دولت درباره زمان قطعی اجرای طرح حذف ارز ترجیحی و سوءاستفاده برخی از این وضعیت، با ابراز تأسف از رواج برخی شایعات در جریان اجرای برخی تصمیمات و طرح‌ها، گفت:

دولت هر برنامه‌ای داشته باشد، معاون اول یا سخنگوی دولت آن را به اطلاع مردم خواهد رساند.

 

وی با بیان اینکه معایب اصل دراختیار قراردادن یارانه و ارز ترجیحی بر مردم پوشیده نیست و مجلس نیز در این زمینه برنامه دارد، افزود:

در لایحه بودجه ۱۴۰۱ این موضوع دیده نشده و مجلس هم با فوریت این لایحه موافقت نکرده است.

امروز استمرار این ارز ترجیحی علاوه بر مضراتی که بر مردم دارد، منابع مورد نیاز هم تأمین نشده است.

دولت تا زمانی که درخصوص تغییر شیوه و سیاست برای مردم اطلاع‌رسانی لازم نداشته باشد ارز ترجیحی را ادامه می‌دهد و هرگونه افزایش قیمت و گرانی در کالاها پذیرفتنی نیست و ستاد تنظیم بازار تهمیدات لازم را نسبت به سودجویان اتخاذ خواهد کرد.

 

سخنگوی دولت بار دیگر تأکید کرد که هر اقدامی که قرار باشد دولت انجام دهد، پس از اطلاع رسانی به مردم انجام خواهد شد.

 

*** ساخت پالایشگاه

 

جهرمی در پاسخ به سؤالی درباره علت طرح پیشنهاد ساخت پالایشگاه ۳۰۰ هزار بشکه‌ای شهید قاسم سلیمانی در لایحه بودجه ۱۴۰۱ با وجود منع سرمایه‌گذاری دولت برای احداث پالایشگاه بر اساس اصل ۴۴ قانون اساسی و چرایی واگذاری این کار به بخش خصوصی از سوی دولت، گفت:
براساس بند (ب) ماده (۳) قانون سیاست‌های کلی اصل ۴۴، دولت مکلف است ۸۰ درصد از ارزش مجموع سهام بنگاه‌های دولتی در هر فعالیت مشمول گروه دو این قانون را واگذار کند.
البته در تبصره (۱) همین بند، دولت مجاز شده است به منظور حفظ سهم بهینه بخش دولتی در فعالیت‌های همین گروه دو که پالایشگاه‌ها را نیز شامل می‌شود، به میزانی سرمایه‌گذاری کند که سهم دولت از ۲۰ درصد ارزش این فعالیت‌ها در بازار بیشتر نباشد.
سرمایه‌گذاری برای ساخت این پالایشگاه در چارچوب قانون است و منع قانونی ندارد. از طرفی در متن لایحه دولت به صراحت نوشته شده است که این پالایشگاه با مشارکت بخش غیردولتی احداث خواهد شد و وجه غالب پالایشگاه غیردولتی خواهد بود.  
اگر سرمایه‌گذاران بزرگ برای مشارکت ابراز تمایل نکنند، دولت مجبور است این پالایشگاه را براساس موارد مورد اشاره راساً احداث کند که در این صورت در متن لایحه به صراحت آمده است پس از بهره‌برداری از این پالایشگاه، ظرف یک سال به بخش غیردولتی واگذار خواهد شد.
 
 

*** مسئول تیم اقتصادی دولت شخص معاون اول است

 
 
رییس شورای اطلاع‌رسانی دولت در پاسخ به سؤال خبرنگری که مدعی شد دولت برای حل مشکلات اقتصادی برنامه مدونی ندارد، گفت:
رییس جمهور قبل از اخذ رأی اعتماد به وزیران این نکته را شفاف اعلام کرد که مسئول تیم اقتصادی دولت شخص معاون اول است.  
طراحی اقتصادی برای فعالیت اقتصادی پیش از آغاز به کار دولت از سوی تیم کارشناسی در قالب سند تحول دولت در حوزه‌های مختلف تدوین شد که شروع تدوین آن پیش از آغاز به کار دولت بود و بعداً با ترکیب وزرای جدید نهایی شد.  
مسأله‌ای که رییس جمهور به آن اشاره کرد، اطلاع‌رسانی مسائل خاص با تأکید بر مسائل اقتصادی بود؛ چرا که مردم بیشتر به مسائل اقتصادی توجه دارند و نگران وضعیت اقتصادی و معیشتی هستند و این موضوعات هم اهمیت بیشتری دارد. لذا آنچه رییس جمهور تأکید داشت، بحث اطلاع‌رسانی تصمیمات اقتصادی بود، نه اتخاذ این تصمیمات.  
در حوزه برنامه ریزی و تصمیمات اقتصادی هیچ گونه مشکل و مسأله و عدم هماهنگی وجود ندارد و نظرات مختلف دستگاه‌ها و کارشناسان شنیده و تحت نظارت و مسئولیت معاون اول بررسی می‌شود. تأکید رییس جمهور هم این بود که یک صدا از دولت شنیده شود.
 
 
*** شهادت سفیر ایران در یمن
 
 
به گزارش پژواک، سخنگوی دولت در پایان در پاسخ به سؤالی در خصوص شهادت سفیر ایران در یمن بیان داشت:
شهادت آقای ایرلو بار دیگر شرایط سخت و تلخی که مردم یمن می‌چشند و وضعیت آنها را به مردم جهان به ویژه در زمینه کمبود امکانات بهداشتی و خدمات درمانی یادآوری کرد.
شهید ایرلو به کرونا مبتلا شد و در بیمارستانی در صنعا بستری بود و چون جانباز شیمیایی دوران دفاع مقدس بود، امکان بهبود وی در صنعا میسر نشد و با هماهنگی‌های صورت گرفته، به بیمارستانی در تهران منتقل شد اما با تأخیر در اجابت درخواست ایران برای بازگشت وی از یمن مواجه شدیم که نهایتاً این کار با کمک دولت عراق انجام شد.
 
 

 

انتهای پیام///

منبع
پژواک
ارسال دیدگاه