کد خبر:270312
پ
۶۱۹۷۱۹۹۰
یادداشت:

سودآوری قابل توجه کرونا

پاندمی کووید ۱۹ از دو سال پیش تاکنون در کنار آسیب زدن به بسیاری از مشاغل، برای برخی از شرکت‌ها سودهای قابل توجهی را به همراه داشته است.

پاندمی کووید ۱۹ از دو سال پیش تاکنون در کنار آسیب زدن به بسیاری از مشاغل، برای برخی از شرکت‌ها سودهای قابل توجهی را به همراه داشته است.

 

*** سودآوری پاندمی کووید -۱۹

 

به گزارش پژواک، دکتر حمید سوری اپیدمیولوژیست و استاد دانشگاه در یادداشتی که برای این رسانه ارسال کرده است به سودآوری پاندمی کووید -۱۹ برای برخی از شرکت‌ها پرداخته است.

 

نویسنده در یادداشت خود، نوشته است:

بیش از دو سال از شروع پاندمی کووید ۱۹ می گذرد و حدود ۶ میلیون مرگ تایید شده و بسیار بیشتر ؛ مرگ مشکوک یا محتمل ناشی آر این بیماری به جامعه بشری تحمیل کرده است.
این اپیدمی تهدید کننده همه جوانی جامعه بشری از جمله اقتصاد و معیشت مردم و کشورها را متاثر کرده است.

دولت‌ها مجبور شدند بودجه‌های کلانی را برای مقابله با این اپیدمی خرج کنند و این هزینه‌ها برای کشورهای چون ما که تحت فشار اقتصادی تحریم های ظالمانه بوده سنگین تر بوده است.

در کنار این همه بار جانی و اقتصادی ناشی از پاندمی، گروه‌هایی هستند که از این سفره آلوده به درد و رنج مردم سودهای کلانی برده و می برند.

در شرایط اپیدمی بیماری های نوپدید که روش‌های مقابله با آن‌ها مدت‌ها نامشخص است؛ مردم و دولت‌ها برای محافظت خود حاضرند هزینه کنند و بودجه صرف شده برای این کار نجومی است.

چنین تجارت پر سودی بسیاری را تشویق کرده که با تبلیغات کاذب مبنی بر اثربخشی فلان ماده صدعفونی کننده- دارو- تست- واکسن و مانند این‌ها مردم را به دنبال خود بکشند.

آن‌ها معمولا با تبلیغات تقاضاهای القایی ایجاد می کنند، ممکن است در فضاهای تصمیم گیری و مدیریتی نفوذ کنند یا افرادی را به شکلی با خود همراه کنند و حتی با بزرگنمایی یا کوچک نمایی مسئله یا مستندات علمی دروغین تولید کرده و سود ببرند.
رقابت این تجار پاندمی هم قابل تعمق است.

گاه با هم برای سود بیشتر ائتلاف کرده و کنسرسیوم چند ملیتی می سازند و گاه با تخریب محصول رقیب او را از میدان بیرون می رانند.

گاه نیز مزاحمان برنامه‌های خود را بدنام کرده با تهدید یا تطمیع آن‌ها را ساکت می کنند.

اگر به دقت در فضای اپیدمی کشور خودمان هم بنگریم نشانه‌هایی از لااقل شائبه این سود جویی‌ها می بینیم.

همه این‌ها یعنی موضوع اپیدمی تنها یک دغدغه وزارت بهداشت یا نظام سلامت نیست و ورود سایر نهادهای ذیربط حاکمیتی را طلب می کند.

 

*** کدام شرکت‌ها بیشترین سود را از کرونا برده‌اند؟

 

به گزارش پژواک، نویسنده در پایان باددشات خود، آورده است:

بررسی های انجام شده در جهان نشان می دهد که در حالی که طی این دو سال بسیاری مشاغل مانند شرکت‌های هواپیمایی؛ هتل‌ها؛ رستوران‌ها، تولید کنندگان و مشاغل خرد و مانند این‌ها آسیب اقتصادی جدی دیده اند؛ برخی مشاغل، شرکت‌ها و تولید کنندگان سودهای کلانی کرده‌اند.

برخی کمپانی‌های نرم افزاری مانند ماکروسافت در یک سال اول پاندمی ۵۰۰ میلیون دلار درآمد بیشتر نسبت به سال قبل آن داشته است.

نتفلیکس که در صنعت فیلم کار می‌‍کند نیز در همین مدت یک سال اول اپیدمی بیش از ۱۰۰ میلیارد دلار سود کرده است!

شرکت‌های اینترنی چین در این مدت ۶۸۹ میلیارد دلار یعنی ۵۰ درصد بیشتر نسبت به سال قبل اپیدمی سود داشته‌اند.

اما در حوزه دارو و درمان و مانند این‌ها؛ شرکت فایزر؛ بیونیک و مدرنا که تولید واکسن کرونا می کنند در هر ثانیه ۱۰۰۰ دلار سود می کنند.

در آمد برآورد شده فایزر تا کنون حدود ۴۰ میلیارد دلار اعلام شده است.

شرکت جیلید تولید کننده اصلی رمدیسیویر اعلام کرده که تنها در طول سه ماه از سال ۲۰۲۱ ۶.۴ میلیارد دلار سود برده است.

این اعداد و ارقام وسوسه انگیز کمتر شرکت یا فردی را ممکن است اغوا نکند و دلالان این شرکت‌ها در هر جا که ممکن است اهداف آن‌ها را تامین کند حضور دارند تا آن‌ها هم از این اوضاع سود خود را ببرند.

 

 

انتهای پیام///

ارسال دیدگاه