کد خبر:268744
پ
۱۶۳۵۶۸۲۴۵۸
پژواک گزارش می دهد:

زیرساخت دسکتاپ مجازی (VDI) چه مزایایی برای سازمان‌ها به همراه دارد؟

فناوری زیرساخت دسکتاپ مجازی (VDI) سرنام Virtual Desktop Infrastructure راهکاری برای میزبانی محیط‌های دسکتاپ در یک سرور مرکزی است.

فناوری زیرساخت دسکتاپ مجازی (VDI) سرنام Virtual Desktop Infrastructure راهکاری برای میزبانی محیط‌های دسکتاپ در یک سرور مرکزی است.

 

***  زیرساخت دسکتاپ مجازی (VDI) چه مزایایی برای سازمان‌ها به همراه دارد؟

 

به گزارش پژواک، فناوری زیرساخت دسکتاپ مجازی (VDI) سرنام Virtual Desktop Infrastructure راهکاری برای میزبانی محیط‌های دسکتاپ در یک سرور مرکزی است. این فناوری بستری مجازی فراهم می‌کند تا دسکتاپ‌های کاربران روی سرور یا سرورها قرار بگیرد. در فناوری مجازی‌سازی دسکتاپ، دسکتاپ‌های مجازی مختلفی روی سرور قرار می‌گیرند که هر یک توسط کاربری استفاده می‌شوند.

به بیان دقیق‌تر، منابع پردازشی سرور به دسکتاپ‌های مختلف مجازی تقسیم می‌شود که بر مبنای آن کاربران می‌توانند از هر سیستم و مکانی به دسکتاپ مجازی دسترسی داشته باشند، مشروط بر این‌که امنیت، مجوزها، خط‌مشی‌های سازمانی و موارد این چنینی تنظیم شده باشد.

در این روش کاربران می‌توانند از تجهیزات ارزان‌قیمتی همچون زیروکلاینت یا تین‌کلاینت به دسکتاپ مجازی متصل شوند و دیگر ضرورتی ندارد تا سازمان‌ها برای خرید کامپیوترهای شخصی گران‌قیمت هزینه زیادی متحمل شوند.

در فرایند مجازی‌سازی دسکتاپ، سیستم‌عامل و برنامه‌های کاربردی موردنیاز کاربران روی یک سرور میزبانی می‌شوند و تمامی فعالیت‌های محاسباتی نیز توسط سرور مدیریت می‌شود. به‌طور خلاصه باید بگوییم فناوری مجازی‌سازی دسکتاپ، یک سیستم را به مدل مجازی تبدیل می‌کند که در آن یک سیستم‌عامل در یک محیط ابری یا زیرساخت شبکه داخلی پیاده‌سازی و مدیریت شده و تمام اطلاعات نیز روی سرور میزبانی می‌شوند.

 

*** چرا سازمان‌ها به دنبال استفاده از فناوری مجازی‌سازی دسکتاپ هستند؟

 

در مدل سنتی، تمام پردازش‌ها و فرایندهای کاری روی دسکتاپ‌ها انجام شده و فایل‌ها روی هارددیسک‌های محلی ذخیره‌سازی می‌شوند و برای هر کاربر سیستم‌عامل و برنامه‌ها به‌شکل جداگانه نصب می‌شود.

به همین دلیل به‌روزرسانی سیستم‌عامل‌ها و برنامه‌ها باید به‌شکل مجزا برای هر سیستم انجام می‌شود. در این سناریو، اگر تعداد کامپیوترهای شخصی در یک سازمان به بیش از ۱۰۰ دستگاه برسد، زمان زیادی برای مدیریت و پیکربندی این تجهیزات نیاز است.

علاوه بر این، خرید مجوز برای نرم‌افزارهایی مثل ضدویروس‌ها، نرم‌افزارهای ایمیل سازمانی و نمونه‌های مشابه هزینه‌بر است. سازمان‌های برای غلبه بر چالش‌های این چنینی تصمیم گرفتند به سراغ زیرساخت‌های دسکتاپ مجازی بروند که امکان استفاده از تجیزاتی مثل تین‌کلاینت‌ها، زیرو کلاینت‌ها و حتا تجهیزات همراه را می‌دهد. تین کلاینت (Thin Client) دستگاهی است که برای انجام محاسبات به منابع سرور نیاز دارد.

در حالت کلی تین‌کلاینت‌ها در محیط‌هایی که یک سرور مرکزی در آن مستقر شده استفاده می‌شوند و با اتصال به سرور و از طریق نرم‌افزارهای تحت شبکه یا وب خدمت‌رسانی می‌کنند.

به‌طور معمول، تیم‌های فناوری‌اطلاعات از تین‌کلاینت‌ها در تعامل با زیرساخت دسکتاپ مجازی (VDI) استفاده می‌کنند. با تنظیم و پیکربندی تین‌‌کلاینت، می‌توانید ایستگاه‌های کاری جدیدی برای کارکنان دورکار با کمترین هزینه در مقایسه با دسکتاپ‌های اختصاصی راه‌اندازی کنید. زیرو کلاینت (Zero Client) در مقایسه با تین‌کلاینت قیمت ارزان‌تری دارند و در بیشتر موارد فاقد هرگونه سخت‌افزار پردازشی هستند.

این دستگاه‌های سخت‌افزاری کوچک ایده‌آل‌ترین گزینه در بحث زیرساخت‌های مجازی هستند. زیروکلاینت‌ها به دلیل کاهش هزینه‌ها، مصرف برق کم، اشغال کردن فضای فیزیکی نسبت به کامپیوترهای شخصی، عدم وجود فن و امنیت زیادی که دارند پس از تین‌کلاینت‌ها در بحث مجازی‌سازی مورد توجه سازمان‌ها هستند.

زیرو کلاینت‌ها سرعت بوت زیادی دارند و تیم‌های فناوری‌اطلاعات می‌توانند در زمان کوتاهی این دستگاه‌ها را سرویس‌دهی کنند. در هر دو حالت سرورها منابع پردازشی، فضای ذخیره‌ساز و برنامه‌های کاربردی مورد نیاز کاربران را در اختیار این تجهیزات قرار می‌دهند.

شبکه

 

 

انتهای پیام///

ارسال دیدگاه