کد خبر:265808
پ
زارع پور
نمایندگان مجلس از وزیر پیشنهادی ارتباطات دولت سیزدهم درخواست کردند

رفع ۲۰ چالش فعلی حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات

نمایندگان مجلس در کمیسیون‌های تخصصی مختلف در نشست با وزیر پیشنهادی ارتباطات و فناوری اطلاعات دولت سیزدهم رفع ۲۰ چالش فعلی این حوزه را خواستار شدند.

نمایندگان مجلس در کمیسیون‌های تخصصی مختلف در نشست با وزیر پیشنهادی ارتباطات و فناوری اطلاعات دولت سیزدهم رفع ۲۰ چالش فعلی این حوزه را خواستار شدند.

 

***  حضور وزیر پیشنهادی ارتباطات در کمیسیون‌های مختلف

 

به گزارش پژواک، عیسی زارع پور که به عنوان وزیر پیشنهادی ارتباطات و فناوری اطلاعات دولت سیزدهم به مجلس معرفی شده در هفته جاری برای ارائه برنامه‌ها و دیدگاه‌های خود در خصوص حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات و فضای مجازی، در کمیسیون‌های مختلف مجلس شورای اسلامی حاضر شد و در نشست این کمیسیون‌ها مطالبات نمایندگان در خصوص رفع مشکلات حوزه ICT را در صورت اخذ رأی اعتماد جویا شد.

به طور کل در این نشست‌ها نمایندگان بیش از ۲۰ دغدغه را به عنوان مشکلات فعلی فضای مجازی عنوان کردند که از جمله مهمترین دغدغه‌هایی که از سوی نمایندگان مجلس با وزیر پیشنهادی ارتباطات مطرح شد می‌توان به لزوم استفاده حداکثری از فضای مجازی، استفاده فعالانه به جای مواجهه منفعلانه در برابر تکنولوژی‌های روز، حکمرانی دیجیتال، دولت الکترونیک و دولت هوشمند، تکمیل شبکه ملی اطلاعات، افزایش سهم اقتصاد دیجیتال، سلامت الکترونیک، حل مشکلات سامانه شاد و آموزش مجازی و توسعه صنعت فضایی اشاره کرد.

 

*** سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس/ وعده وزیر پیشنهادی ارتباطات برای ایجاد اپراتور ماهواره مخابراتی

 

سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس در تشریح نشست این کمیسیون با وزیر پیشنهادی ارتباطات، گفت:

عیسی زارع پور وعده ایجاد حداقل یک اپراتور ماهواره مخابراتی را داد.

 

مصطفی نخعی با اشاره به بررسی برنامه‌های وزیر پیشنهادی ارتباطات و فناوری اطلاعات در کمیسیون انرژی گفت:

آقای زارع پور وعده ارتقا ۳۰ پله‌ای رتبه ایران در رتبه‌بندی‌های جهانی در شاخص‌های مرتبط با فناوری ارتباطات و ایجاد حداقل یک اپراتور ماهواره مخابراتی را داد.

 

وی با بیان اینکه وزیر پیشنهادی ارتباطات و فناوری اطلاعات وی یکی از وزرای جوان، خوش فکر و متخصص است، تصریح کرد:

در این جلسه، اعضای کمیسیون بر استفاده حداکثری از فضای مجازی، استفاده فعالانه به جای مواجهه منفعلانه در برابر تکنولوژی‌های روز دنیا، حکمرانی دیجیتال، تعاملات بین المللی، دولت هوشمند، ضرورت تکمیل شبکه ملی اطلاعات که مورد تاکید مقام معظم رهبری نیز بوده، ارتقای جایگاه ایران در رتبه‌بندی‌های جهانی در شاخص‌های مرتبط با ICT، توجه به اینترنت روستایی با توجه به شرایط کرونایی کشور و آموزش‌های مجازی، تاکید کردند.

وزیر پیشنهادی ارتباطات و فناوری اطلاعات نیز وعده داد، حداقل ۳۰ پله رتبه ایران را در رتبه بندی‌های جهانی در شاخص‌های مرتبط با فناوری ارتباطات ارتقا دهد.

 

سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس در پایان، تاکید کرد:

افزایش تا ۸۰ درصدی توان داخلی ساخت ماهواره‌های سنجشی و مخابراتی مدار بالا، از دیگر برنامه‌ها زارع پور بود. ساخت ماهواره سنجش از دور با رزولوشن مناسب و ایجاد حداقل یک اپراتور ماهواره مخابراتی از دیگر مواردی بود که وزیر پیشنهادی ارتباطات در برنامه خود به آن پرداخت.

 

*** نایب رئیس کمیسیون برنامه و بودجه/ زارع پور سهم اقتصاد دیجیتال را به ۱۰ درصد می‌رساند

 

نایب رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس نیز با اشاره به نشست نمایندگان این کمیسیون با عیسی زارع پور، گفت:

وزیر پیشنهادی ارتباطات، اقتصاد دیجیتال را که اکنون ۴ درصد است به ۱۰ درصد خواهد رساند.

 

سیدمحمدرضا میرتاج‌الدینی در ادامه افزود:

عیسی زارع‌پور دارای تحصیلات عالی دکتری و پسادکتری در رشته علوم و مهندسی کامپیوتر و نسل جدید شبکه‌های رایانه‌ای است و در رشته‌های متناسب با ICT موفق به دریافت ۹ جایزه علمی و پژوهشی در طول دوره دکتری خود شده است.

همچنین در دوره مسئولیت خود در قوه قضائیه به عنوان رئیس مرکز آمار و فناوری اطلاعات این قوه، موفقیت‌های خوبی کسب کرده به نحوی که ۳۰ درصد از میزان مراجعات حضوری در این دستگاه را کاهش داده است.

 

نایب رئیس کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس در پایان، اضافه کرد:

وزیر پیشنهادی ارتباطات و فناوری اطلاعات در خصوص چشم‌انداز و هدف خود در این وزارتخانه به استفاده حداکثری از فناوری اطلاعات و ارتباطات و ظرفیت‌های فضای مجازی برای رسیدن به ایرانی هوشمند در تراز انقلاب اسلامی در افق ۱۴۰۴ با رویکرد ایجاد شفافیت، مبارزه با فساد، ارتقا کارآمدی و بسط عدالت، شبکه ملی اطلاعات و توسعه پایدار زیرساخت‌های ارتباطی طی دو سال آینده اشاره کرد.

عیسی پور در ادامه سخنان خود به پوشش اینترنتی پرسرعت تمام روستاهای بالای ۲۰ خانوار اشاره و اعلام کرد که برای حفظ حریم خصوصی و امنیت فضای تبادل اطلاعات و ایجاد فضای امن برای کسب و کار برنامه‌های مدونی را تدوین کرده و اقتصاد دیجیتال را که اکنون ۴ درصد از این فضا برخوردار است را به ۱۰ درصد خواهد رساند.

وزیر پیشنهادی ارتباطات و فناوری اظهار کرد که ضمن رفع دیوار بلند بی اعتمادی میان مردم و حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات، شتابدهی رشد صنعت فضایی را در دستور کار خود دارد و اپراتور بخش خصوصی ماهواره برای اینترنت را فعال خواهد کرد.

نمایندگان نیز سوالات خود را در حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات مطرح کردند و در نهایت با توجه به برنامه‌های ارائه شده، این وزیر پیشنهادی را در رویش گام دوم انقلاب در حوزه ارتباطات مؤثر دانستند.

 

*** سخنگوی کمیسیون بهداشت مجلس/ مطالبه نمایندگان از زارع‌پور برای رفع مشکلات شاد و دولت الکترونیک

 

سخنگوی کمیسیون بهداشت مجلس، رفع مشکلات سامانه شاد، اجرای نظام ارجاع و گسترش دولت الکترونیک را از جمله مباحثی دانست که اعضای این کمیسیون در نشست با وزیر پیشنهادی ارتباطات مطرح کردند.

 

زهرا شیخی مبارکه در تشریح نشست کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی با عیسی زارع پور وزیر پیشنهادی ارتباطات و فناوری اطلاعات، اظهار داشت:

آقای زارع پور در این نشست برنامه‌های مرتبط با حوزه مأموریتی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات را مطرح کرد و به سوالات نمایندگان در این حوزه پاسخ داد.

اعضای کمیسیون مسائلی مانند اقتصاد دیجیتال، ارتقای زیرساخت‌های ارتباطی، توسعه پارک‌های علم و فناوری، رفع مشکلات آنتن‌دهی تلفن همراه و پوشش شبکه اینترنت و سامانه «شاد»، امنیت فضای مجازی، گسترش دولت الکترونیک، ایجاد ارتباط بهتر این وزارتخانه با بانک مرکزی، سازمان برنامه و بودجه و وزارتخانه‌های اقتصاد، بهداشت، آموزش و پرورش و توسعه زیرساخت‌های ارتباطی را مطرح کردند.

 

نماینده مردم اصفهان در مجلس یازدهم یادآور شد:

نظام ارجاع یکی از تکالیف وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی است که در برنامه‌های پنجم و ششم پیش بینی شده و باید در سطح کشور به طور گسترده استقرار یابد اما یکی از چالش‌های اساسی دانشگاه‌های علوم پزشکی، نبود اینترنت در نقاط کور مخابراتی برای اجرای این مهم است که در نشست با وزیر پیشنهادی ارتباطات خواستار رفع این مشکل و پیش بینی پهنای باند وسیع برای اجرای این پروژه در صورت رأی اعتماد مجلس به ایشان شدیم.

 

سخنگوی کمیسیون بهداشت مجلس در پایان، گفت:

زارع پور توجه به دولت هوشمند و تحول دیجیتال، شبکه ملی اطلاعات، تنظیم مقررات حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات، حفظ حریم خصوصی و امنیت فضای تبادل اطلاعات، توسعه پایدار زیرساخت‌های ارتباطی و اقتصاد دیجیتال را جزو اولویت‌ها و برنامه‌های خود دانست و قول رفع مشکلات مطرح شده توسط نمایندگان در صورت رأی اعتماد مجلس را داد.

 

*** عضو کمیسیون صنایع مجلس  و معادن/ قول وزیر پیشنهادی ارتباطات برای شبکه ملی اطلاعات و پهنای باند

 

عضو کمیسیون صنایع مجلس با اشاره به جزئیات نشست این کمیسیون با وزیر پیشنهادی ارتباطات گفت:

آقای زارع پور خود را متعهد به مصوبات شورای عالی فضای مجازی در اجرای شبکه ملی اطلاعات دانست.

 

رضا تقی پور درباره حضور عیسی زارع پور وزیر پیشنهادی ارتباطات و فناوری اطلاعات دولت سیزدهم در کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی و ارائه برنامه‌ها و دیدگاه‌هایش گفت:

در این جلسه آقای زارع پور مطابق با برنامه‌های مدنظر تا افق ۱۴۰۴ مباحثی را مطرح کردند و نمایندگان نیز صحبت‌هایی در خصوص برخی موارد داشتند.

وزیر پیشنهادی ارتباطات و فناوری اطلاعات در پاسخ به سوالات نمایندگان درباره شبکه ملی اطلاعات اعلام کرد که خود را متعهد به اجرای این پروژه مطابق با مصوبات شورای عالی فضای مجازی می‌داند و این پروژه را حتماً اجرا خواهد کرد.

زمان بندی برنامه‌های وزیر پیشنهادی ارتباطات تا سال ۱۴۰۴ بوده و وی تاکید کرد که تا پایان دولت سیزدهم طرح مصوب شورای عالی فضای مجازی مبنی بر معماری و طرح کلان شبکه ملی اطلاعات را عملیاتی خواهد کرد.

 

عضو کمیسیون صنایع مجلس شورای اسلامی در پایان با بیان اینکه در این جلسه نمایندگان سوالاتی در خصوص تکمیل پوشش ارتباطات و مشکلات ارتباطی برخی مناطق روستایی داشتند اظهار داشت:

آقای زارع پور قول پوشش کامل شبکه ارتباطی کشور را دادند و تاکید کردند که پهنای باند کافی برای همه موارد استفاده، در اختیار کاربران قرار خواهد گرفت.

 

*** سخنگوی کمیسیون فرهنگی مجلس / بررسی دغدغه‌های کسب وکارهای فضای مجازی با وزیر پیشنهادی ارتباطات

 

سخنگوی کمیسیون فرهنگی مجلس با اشاره به جزئیات نشست این کمیسیون با وزیر پیشنهادی ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت:

بررسی موضوع حمایت از کسب وکارهای فضای مجازی یکی از محورهای اصلی این نشست بود.

در این جلسه وزیر پیشنهادی ICT برنامه‌ها و اولویت‌هایی که در دستور کارشان قرار دارد را با اعضای کمیسیون فرهنگی مطرح و تشریح کردند و همکاران ما در این کمیسیون نیز موضوعات مدنظر خود را با وزیر پیشنهادی در میان گذاشتند.

 

مجید نصیرایی در ادامه افزود:

دو محوری که مهمترین مباحث این جلسه را به خود اختصاص داد بحث شبکه ملی اطلاعات و نیز حمایت از کسب و کارهای فضای مجازی بود که از دغدغه جدی و از اهم موضوعات این جلسه محسوب می‌شود.

 

سخنگوی کمیسیون فرهنگی مجلس در پایان، اضافه کرد:

خوشبختانه در برنامه‌های وزیر پیشنهادی ارتباطات و فناوری اطلاعات به موضوع شبکه ملی اطلاعات پرداخته شده است.

موضوع حمایت از کسب و کارهای فضای مجازی یکی از دغدغه‌های اصلی است که در کمیسیون فرهنگی به طور جدی به آن پرداخته شده و مباحث مدنظر به وزیر پیشنهادی ICT منعکس شد.

 

*** سخنگوی کمیسیون اصل ۹۰ مجلس/ مطالبه نمایندگان از وزیر پیشنهادی ارتباطات برای بازنگری در رگولاتوری فعلی

 

سخنگوی کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی نیز با اشاره به حضور وزیر پیشنهادی ارتباطات و فناوری اطلاعات در این کمیسیون گفت:

با توجه به تاکید بر اسناد بالادستی، برنامه ششم توسعه و سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی در حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات، نمایندگان به بررسی برنامه‌های عیسی زارع‌پور پرداختند.

 

علی خضریان در ادامه تصریح کرد: حکمرانی دیجیتال، دولت هوشمند و تحول دیجیتال، شبکه ملی اطلاعات، توسعه پایدار زیرساخت‌های ارتباطی با حضور وزیر پیشنهادی مورد بررسی قرار گرفت و همچنین بر اقتصاد دیجیتال، رفع چالش‌ها و پیش‌بینی سند چشم‌انداز این عرصه، تسهیل در ورود قانونی شرکت‌های فناوری اطلاعات و ارتباطات به بورس و جذب سرمایه در این حوزه و افزایش انگیزه برای بهره‌مندی از متخصصان در این حوزه مورد تاکید قرار گرفت.

 

سخنگوی کمیسیون اصل ۹۰ مجلس در پایان، اظهار کرد:

تنظیم مقررات حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات با توجه به موازی کاری و عدم همگرایی نهادهای تصمیم‌گیر در حوزه فضای مجازی و غیره از دیگر مسائلی بود که از سوی اعضای کمیسیون مورد تاکید قرار گرفت تا وزارتخانه مربوطه به ایجاد تحول در این عرصه بپردازد و شاهد بازنگری رگولاتوری فعلی باشیم.

در این میان نمایندگان بر حفظ حریم خصوصی و امنیت فضای تبادل اطلاعات برای مردم تاکید جدی داشتند.

همچنین بحث توجه به صنعت فضایی و شتاب‌دهی به رشد این حوزه، توسعه زنجیره ارزش در این عرصه و برنامه‌ریزی برای آن، ارتقا جایگاه خدمات پستی و اقتصادی کردن این حوزه با توجه به رونق کسب و کارهای اینترنتی و غیره از دیگر مسائلی بود که مطرح شد.

 

*** عضو هیئت رئیسه مجلس/ برنامه‌های «زارع‌پور» موجب توسعه حکمرانی فضای مجازی می‌شود

 

عضو هیئت رئیسه مجلس با ارزیابی مثبت حضور عیسی زارع پور در فهرست کابینه سیزدهم، گفت:

عیسی زارع‌پور به عنوان نخبه حوزه ICT و دارای مدارج علمی ممتاز، وزارت ارتباطات را با دانش روز مدیریت خواهد کرد.

 

به گزارش پژواک، سیدمحسن دهنوی در پایان با بیان اینکه زارع پور در قامت معاون IT قوه قضائیه، باعث تحول خدمت‌رسانی الکترونیکی به مردم شد، خاطرنشان کرد:

برنامه‌های پیشنهادی عیسی زارع‌پور، موجب توسعه حکمرانی دیجیتال و دولت الکترونیک می‌شود.

انتهای پیام///

منبع
پژواک
ارسال دیدگاه