کد خبر:264480
پ
۸۱۸۴۷۵۶۰۲-half
پژواک گزارش می‌دهد:

ردیابی حرکات بدن با کمک خیاطی

دانشمندان انگلیسی در پژوهش جدید خود سعی کرده‌اند تا با استفاده از نخ‌های رسانا در درزهای لباس، امکان ردیابی حرکات بدن را فراهم کنند.

دانشمندان انگلیسی در پژوهش جدید خود سعی کرده‌اند تا با استفاده از نخ‌های رسانا در درزهای لباس، امکان ردیابی حرکات بدن را فراهم کنند.

 

*** ردیابی حرکات بدن با کمک خیاطی

 

به گزارش پژواک، دانشمندان “دانشگاه باث”(University of Bath) انگلستان در بررسی جدیدی نشان داده‌اند که درزهای دوخته شده با نخ رسانا می‌توانند به ردیابی دقیق حرکات بدن کمک کنند. نکته بهتر این است که این درزها می‌توانند نسبت به حرکات کوچکی که ردیاب‌های مشهور تناسب اندام مانند ساعت و مچ‌بند ثبت نمی‌کنند، واکنش نشان دهند.

این گروه پژوهشی در پروژه خود دریافتند که لباس‌های دارای درزهای رسانا می‌توانند برای شناسایی حرکات کاربر خود مورد تجزیه و تحلیل قرار بگیرند.

 

*** استفاده از نخ‌های رسانا

 

“اولیویا روستون”(Olivia Ruston)، از پژوهشگران این پروژه گفت:

نخ‌های رسانا در هر فعالیتی که برای شناسایی و بهبود کیفیت حرکات کاربر صورت می‌گیرد، کاربردهای بالقوه بسیاری دارند. این ویژگی می‌تواند در فیزیوتراپی، توان‌بخشی و ورزش کردن، بسیار سودمند باشد.

دانشمندان مدت‌هاست که برای ابداع حسگرهای پارچه‌ای انعطاف‌پذیر مخصوص لباس تلاش می‌کنند اما این نخستین پروژه‌ای است که دانشمندان طی آن، مکان و تراکم درزهای رسانا را آزمایش کرده‌اند.

آنها دریافتند که محل قرار گرفتن درزها روی لباس و تعداد درزهایی که به آن اضافه می‌شود، از نکات مهم طراحی یک لباس هوشمند با قابلیت ردیابی حرکت به شمار می‌رود.

روستون ادامه داد: ظرفیت بسیاری برای بهره‌برداری از لباس و فناوری وجود دارد. بسیاری از افراد در حال آزمایش پارچه‌های الکترونیکی هستند اما ما درک منسجمی در مورد متخصصان فناوری و طراحان لباس نداریم و باید این گروه‌ها را به یکدیگر پیوند دهیم تا بتوانیم به بهترین ایده‌ها در مورد ادغام فناوری و پوشاک دست یابیم.

نخ‌های مورد استفاده روستون و گروهش، یک هسته رسانا را در بر دارند که یک ماده مقاوم را برای سنجش کشش و فشار شامل می‌شود. هنگامی که این نخ‌ها در درز لباس قرار می‌گیرند، در ولتاژ پایین فعال می‌شوند. با تغییر حرکت بدن در درزها، مقاومت به نوسان دچار می‌شود.

پژوهشگران، درزها را به یک ریزکنترل‌گر و سپس یک رایانه متصل کردند که سیگنال ولتاژ در آن ثبت می‌شود.

 

*** طراحی لباس‌هایی با قابلیت سنجش حرکت

 

به گزارش پژواک، پروفسور “مارک فریزر”(Mike Fraser)، از پژوهشگران این پروژه گفت:

پژوهش ما، پیامدهایی را برای طراحی لباس‌هایی با قابلیت سنجش حرکت فراهم می‌کند.

ما باور داریم که قرار دادن درز هوشمند، نقش مهمی در فرآیند طراحی و ساخت خواهد داشت و نهایتا بر مد لباس موثر خواهد بود.

 

 

انتهای پیام///

منبع
پژواک
ارسال دیدگاه