کد خبر:501
پ
arabestan
نقوی حسینی تشریح کرد؛

ردپای عربستان در کاهش سطح روابط کویت با ایران

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت: عربستان همزمان با شکل گیری بحران روابط با قطر به کویت فشار وارد می کرد که سطح روابط خود را با تهران کاهش دهد. به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از خانه ملت، سید حسین نقوی حسینی ضمن انتقاد از توقف همکاری های مشترک بین ایران […]

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت: عربستان همزمان با شکل گیری بحران روابط با قطر به کویت فشار وارد می کرد که سطح روابط خود را با تهران کاهش دهد.
به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از خانه ملت، سید حسین نقوی حسینی ضمن انتقاد از توقف همکاری های مشترک بین ایران و کویت گفت: نوع روابط جمهوری اسلامی و کویت همواره مناسبات مثبت و خوبی بوده است و طرفین از تعاملات اقتصادی ، سیاسی ، اجتماعی و اقتصادی سودهای خوبی کسب کرده اند.

نماینده مردم ورامین در مجلس شورای اسلامی گفت: نکته حائز اهمیت اینجاست که هرگز در روابط ایران و کویت تنش خاصی رخ نداده است مضافا این که ایران در جریان حمله رژیم بعثی صدام به کویت ناجی آنها شد.

وی در ادامه افزود: در اقدام کویت علیه دیپلمات های کشورمان و ادعای کذایی ارتباط تهران با اعضای یک گروهک تروریستی به وضوح ردپای سعودی ها قابل مشاهده است.

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت: عربستان همزمان با شکل گیری بحران روابط با قطر به کویت فشار وارد می کرد که سطح روابط خود را با تهران کاهش دهد.

وی تصریح کرد: در جریان بگو مگوی ریاض با دوحه شاهد بودیم که عربستان از قطر خواسته هایی داشت که نقض فاحش تمامیت ارضی این کشور محسوب می شد.

مسیر خطرناک سعودی

نقوی حسینی گفت: عربستان بر اساس راهبرد کهنه ایران هراسی تلاش می کند چهره ای غبار آلود از جمهوری اسلامی نشان دهد و کشورهای منطقه را از تعامل باکشورمان منع کند.

وی درباره تشدید رفتار پرخاشگرانه رژیم سعودی علیه ایران و شایعه پادشاهی قریب الوقوع محمد بن سلمان گفت: عربستان باتوجه به تحولاتی که درریاض درباره انتقال قدرت وجود دارد در مسیر خطرناکی قرار گرفته است.

این نماینده مجلس دهم گفت: رادیکالیزه شدن نوع رفتار عربستان با کشورهای منطقه و جمهوری اسلامی ایران قطعا سعودی ها را به بن بست خواهد کشاند و آنها محکوم به ادامه شکست های سریالی هستند که متحمل می شوند.

گفتنی است که شبکه خبری اسکای نیوز عربی روز پنجشنبه اعلام کرد که کویت از ایران خواسته که تعداد دیپلمات‌های خود در این کشور را کاهش دهد.کویت علاوه بر بستن دفتر رایزنی فرهنگی، همچنین “دفتر وابسته نظامی ایران” را بسته و “تعداد دیپلمات‌های ایرانی را کاهش داده است.”

دولت کویت این اقدام را به بهانه پرونده “گروهک العبدلی” انجام داده است؛ پرونده‌ای که کویت در آن ایران را به ارتباط با عناصر این گروهک متهم می‌کند.

“محمد عبدالله المبارک الصباح” وزیر مشاور در امور نخست وزیری و وزیر اطلاع رسانی کویت نیز اعلام کرده که تدابیر دیپلماتیک علیه دیپلمات‌های ایرانی در کویت انجام داده‌ایم. بر اساس این گزارش، کویت از سفارت ایران درخواست کرده تعداد کارمندانش را از 19 نفر به 4 نفر کاهش دهد.بهرام قاسمی سخنگوی وزارت خارجه کشورمان نیز عصر پنجشنبه از احضار کاردار کویت در تهران به وزارت خارجه خبر داد.

وی همچنین تصریح کرده است که به دنبال ایراد اتهام‌های بی‌اساس از سوی مقام مسئول در وزارت خارجه کویت به جمهوری اسلامی ایران در خصوص پرونده موسوم به العبدلی، «فلاح الحجرف» کاردار کویت در تهران به وزارت امور خارجه احضار و مراتب اعتراض شدید کشورمان در این خصوص به وی ابلاغ شد

منبع
خبرگزاری مهر
کلیدواژه : عربستانکویت
ارسال دیدگاه