کد خبر:273462
پ
خودرو برقی
پژواک گزارش می‌دهد:

راز پنهان خودروهای برقی

با وجود همه‌گیر شدن استفاده از خودروهای الکتریکی و تلاش دولت‌های مختلف برای برقی سازی کل سیستم حمل و نقل، همچنان مشتریان به گرمی از این خودروها استقبال نکرده‌اند.

با وجود همه‌گیر شدن استفاده از خودروهای الکتریکی و تلاش دولت‌های مختلف برای برقی سازی کل سیستم حمل و نقل، همچنان مشتریان به گرمی از این خودروها استقبال نکرده‌اند.

 

*** راز تاریک تعمیر و نگهداری خودروهای برقی، آسان یا گران؟

 

به گزارش پژواک، یکی از مزایای اعلام شده برای اتومبیل‌های برقی که رسانه‌ها و خودروسازان همواره برآن تاکید می‌کنند، کاهش هزینه نگهداری این خودروها نسبت به خودروهای درون‌سوز معمولی است. با این حال اسکاتی کیلمر اعلام می‌کند که این مساله تنها ظاهر قضیه است. در پشت این پیام تبلیغاتی حقیقت دیگری نهفته است، حقیقتی که به راز تاریک خودروهای برقی شهرت دارد.

برای مثال برخی تولیدکنندگان خودروهای الکتریکی به مشتریان گفته‌اند که اتومبیل الکتریکی آن‌ها به ازای پیمایش هر ۴۵۰۰۰ کیلومتر به تعویض لاستیک نیاز خواهد داشت. اعلام این رقم در حالی صورت می‌گیرد که مطابق ادعای انجمن تایر ایالات متحده، تعویض لاستیک‌های یک خودرو عادی به ازای هر ۹۶۵۶۰ کیلومتر به طور متوسط انجام می‌پذیرد.

لاستیک‌های مورد استفاده در خودروهای الکتریکی متفاوت از تایرهای عادی هستند. این تایرها برای کاهش مقاومت غلتشی و بهبود انرژی بازیافت شده از طریق ترمز بهینه شده‌اند. همچنین وزن خودروهای برقی در مقایسه با همتایان درون‌سوز خود بسیار بیشتر است. به همین دلیل در مقابل ضربات و صدمات حساس‌تر هستند و زمان تعویض آن‌ها بسیار زودتر از لاستیک‌های عادی فرا می‌رسد. به بیان دیگر به ازای هر دو بار تعویض تایر خودرو برقی، یک‌بار تعویض تایر خودروهای درون‌سوز نیاز است.

 

*** لزوم جابجایی چندباره لاستیک در خودروهای برقی

 

به گزارش پژواک، خودروهای الکتریکی در انواع دیفرانسیل جلو، دیفرانسیل عقب و دو دیفرانسیل به بازار عرضه شده‌اند. تایرهایی که روی محور محرک خودرو نصب شده‌اند، فشار بیشتری را تحمل می‌کنند و زودتر فرسوده می‌شوند. شتابگیری سریع موتورهای الکتریکی به آن‌ها فشار وارد می‌کند و وزن بیشتر نیز عامل فرساینده دیگری است. به همین دلیل توصیه می‌شود تا لاستیک خودروهای برقی در فواصل زمانی کوتاه جابجا شود، در غیر این صورت هزینه نگهداری از اتومبیل الکتریکی به شدت افزایش خواهد یافت.

علاوه بر راز تاریک خودروهای برقی که اکنون افشا شده است، باید توجه داشت که بازیافت لاستیک فرآیندی زمان‌بر و هزینه‌بر است. در صورتی که استفاده از خودروهای الکتریکی در سراسر جهان فراگیر شود، صنایع بازیافت با انبوهی از لاستیک‌های فرسوده مواجه خواهند بود. این لاستیک‌هانیازمند بازیافت هستند. در حال حاضر تنها در کشورهای اتحادیه اروپا بازیافت لاستیک به صورت جدی پیگیری می‌شود.

 

 

انتهای پیام///

منبع
پژواک
ارسال دیدگاه