کد خبر:266232
پ
رئیس جمهور
پژواک گزارش می‌دهد:

رئیس جمهور در دفاع از وزرای پیشنهادی خود چه گفت؟

رئیس جمهور پس از بررسی صلاحیت نوزده وزیر پیشنهادی خود توسط نمایندگان مجلس با حضور در صحن علنی و ایراد سخنرانی به دفاع از آن‌ها پرداخت.

رئیس جمهور پس از بررسی صلاحیت نوزده وزیر پیشنهادی خود توسط نمایندگان مجلس با حضور در صحن علنی و ایراد سخنرانی به دفاع از آن‌ها پرداخت.

 

*** دفاع رئیس جمهور از وزرای پیشنهادی دولت سیزدهم

 

به گزارش پژواک، آیت الله سید ابراهیم رئیسی پس از بررسی صلاحیت نوزده وزیر پیشنهادی خود توسط نمایندگان مجلس با حضور در صحن علنی و ایراد سخنرانی به دفاع از آن‌ها پرداخت.

 

*** شاخص‌های معرفی وزرا

 

رئیس جمهور با حضور در جایگاه، اظهار داشت:

این روزها پزشکان عزیز و کادر درمانی کشور مجدانه از جان مردم صیانت می‌کنند و باید از آنان تشکر کنیم.

همچنین از مجلس و کمیسیون‌های آن و نیز رییس مجلس تشکر می‌کنم که چندین روز برای بررسی صلاحیت‌ وزرا و بررسی سوابق آنان وقت گذاشتند.

کار خوبی بود و به نظرم این یک جلوه از مردم‌سالاری دینی که نمایندگان مجلس با دغدغه و حساسیت وزرا را بررسی می‌کنند.

این حساسیت‌ها بیان و تبیین آن برای مردم و مسئولان مفید است.

 

رییسی با اشاره به فرایند معرفی اعضای کابینه به مجلس اظهار کرد:

معرفی وزرا بر اساس شاخص‌هایی بود که نسبت به آنها در دوره انتخابات به مردم قول داده بودم که برمبنای آن وزرا را انتخاب کنند. از جمله شاخص‌های کارآمدی، تخصص، فسادستیزی و مردمی بودن.

 

*** صلاحیت عملی و علمی وزرا در معرفی آنان تأثیر اساسی داشت

 

رییس‌جمهوری با تاکید بر اینکه صلاحیت عملی و علمی وزرا در معرفی آنان تأثیر اساسی داشت، گفت:

آنچه که در سامانه تشکیل شده برای انتخاب وزرا به دست آمد یک بانک اطلاعاتی است که در اختیار وزرای انتخابی قرار می گیرد تا کسانی که در آنجا مورد توجه مردم قرار گرفتند، فارغ از کسانی که به عنوان وزیر معرفی شدند، در سطوح دیگر مدیریتی به گرفته شوند.

 

وی با بیان اینکه شرط مطلق ما نسبت به همه وزرا سلامت و پاکدستی آنان بوده است، تصریح کرد:

این شرط فقط در رای اعتماد مورد تاکید نیست، بلکه همیشه مورد تاکید ماست. هر زمانی معلوم شود که کسی که با دولت همکاری می‌کند، نه در جایگاه وزیر بلکه در هر جایگاه دیگری، کوچکترین ناسلامتی بروز دهد، این تحمل نخواهد شد.

همه بدانند که ما پاکدستی و سلامت دولتمردان را مورد توجه قرار می‌دهیم.

من در مبارزه با فساد به هیچ عنوان کوتاه نخواهم آمد، شرط ضمنی من در انتخابات موضوع مبارزه با فساد بود.

اگر گزارشی موثق به دستم برسد که کسی به فساد آلوده شده برای برخورد با او درنگ نخواهم کرد، اما صرف اتهام یا اینکه صرفاً در جایی مکتوب شود یا برای کسی این ذهنیت پیش آید، کافی نیست، ما باید بررسی کنیم و وقتی به یک سند متقن رسیدیم به آن رسیدگی می‌کنیم.

هیچ اتهام متقن و مستقری نسبت به هیچکدام از وزرای پیشنهادی وجود ندارد و من این را به مجلس اطمینان می‌دهم که اگر به کسی هم در جایی اتهامی وارد شده، آن اتهام رد شده است.

خط قرمز ما در مبارزه با فساد فقط بی‌حساب و استناد به کسی اتهام زدن است اما اینکه طرف کیست و وابسته به کجاست برای ما مهم نیست و در عمل هم دیدید که مشی ما همین است و در ادامه هم خواهد بود ان شاءالله.

 

 

*** موراد مطرح شده راجع به وزرا واقعیت ندارد

 

رییس جمهوری با اشاره به اینکه برخی موارد طرح‌شده در جریان بررسی صلاحیت‌ها در مورد برخی افراد وی را حساس کرده است، اظهار کرد:

در این چند مورد، تماس گرفتم و کار را به نهادهای اطلاعاتی سپردم که اگر چنانچه این موارد صحت دارد به من اطلاع دهید تا به جای خود واکنش لازم نشان داده شود، اما بعد از چند روز بررسی گفتند که هیچ کدام از این موارد صحت ندارد، پس من به مجلس در این زمینه هم اطمینان می‌دهم.

مردم تاب و توان اختلاف مجلس و دولت را ندارند و از خاطرات اختلافات گذشته دل خوشی ندارند، امروز ما به دنبال تعامل کامل با مجلس هستیم. این شرایط فعلی از نظر کرونا و وضعیت معیشت مردم می‌طلبد که دولت سریع‌تر تشکیل شود.

 

رییسی با تاکید بر اینکه همه وزارتخانه‌ها مهم هستند، اظهار کرد:

آن بخش‌هایی که بحث جان و نان مردم را به دست دارند و در خط مقدم خدمت‌رسانی به سفره مردم هستند اهمیت خاصی دارند و امیدوارم با رای مثبت شما این وزارتخانه‌ها و نیز همه وزارتخانه‌ها مشغول به کار شوند.

تاکید می‌کنم که وزرای خط مقدم اقتصاد کشور که به پشتوانه رأی قوی مجلس نیاز دارد ان شاءالله به این رأی هم برسند.

 

*** گلایه‌ها از انتخاب وزرای جوان

 

وی با اشاره به برخی گلایه‌ها از انتخاب وزرای جوان، اظهار کرد:

هم توانایی علمی و هم عملی آنان مورد توجه من بوده و اگر اینطور نبود چنین افرادی معرفی نمی‌شدند.

مگر بنده و آقای قالیباف در ابتدای انقلاب چند سال سن داشتیم که یکی فرمانده تیپ و دیگری در دستگاه قضایی مشغول بود؟

اگر میدان به جوانان ندهیم پس چگونه جوان‌گرایی پا بگیرد. برای ما مهم است که افراد دانش کار را داشته باشند و معلوم شود که با عملیات اجرایی و دستگاه را برقرار کند و توانایی این را داشته باشد.

 

رییسی با تاکید بر اینکه ما سعی کردیم کابینه ترکیبی از تجربه و توانمندی باشد، گفت:

جوانانی که معرفی کردیم با کارشان ارتباط برقرار کرده‌اند و اینطور نبوده که با مدرک دکتری از دانشگاه بیاید و معرفی شود.

ممکن است که آن مدیریت‌های کلان را نداشته باشد ولی با کار آشناست. ما می‌خواهیم روحیه جوان‌گرایی و یک تحول در ساختار مدیریتی ایجاد شود.

گذاشتن برخی وزیران جوان در وزارتخانه‌ها پیام امید به جوانان کشور و کارآفرینان کشور است و ما باورمان بر این است که اگر جوان فاضلی که بتواند کار را انجام دهد روی کار آید ضرری نخواهیم کرد.

 

 

*** رای اعتماد به وزرا آغاز کار ما با مجلس است

 

وی در ادامه بیان داشت:

رای اعتماد به وزرا آغاز کار ما با مجلس است، ما انتظارمان این است که همکاری و تعامل میان مجلس و سطوح مختلف مجلس به عمل و اجرا برسد.

من هنوز برنامه تفصیلی را به مجلس تقدیم نکردم، آنچه که ارائه شد یک برنامه مختصر بود و گزیده‌ای از برنامه تفصیلی به شمار می‌رفت.

 

رییسی با بیان اینکه ما بعد از رای اعتماد از صبح فردا اولین جلسه دولت را برگزار می‌کنیم، تصریح کرد:

ما گرفتار مسائلی هستیم که یک ساعت معطلی هم برای ما جایز نیست، از جمله وضعیت واکسیناسیون کرونا که برای آن هم در داخل پیگیری‌های لازم انجام شده و هم ارز لازم را تامین کردیم و گشایش‌هایی در کار است ان شاء الله.

هرچند که برخی معتقدند که با اینهمه دشمنی خارجی و وضعیت اقتصادی فعلی مگر می‌شود از مشکلات برون رفت که ما می‌گوییم با تکیه بر همین موجودی فعلی می‌توانیم.

 

*** سیاست خارجی دولت سیزدهم

 

وی با اشاره به موضوع سیاست خارجی دولت سیزدهم، اظهار کرد:

عزت، حکمت و مصلحت و حقوق حقه ملت ایران مورد تأکید همیشگی ما در سیاست خارجی است، ما رویکردی تعاملی خواهیم داشت و رفع تحریم‌ را با قدرت دنبال می‌کنیم ولی سفره مردم را به آن بند نخواهیم زد.

برخی سیاست‌های موجود در کشور آن که به آنها توجه کافی نشده است از جمله سیاستهای مقاومتی مورد نظر رهبری که راهکار برون رفت کشور از مشکلات است و بنای ما هم دنبال کردن آنها به شکل کامل است.

 

*** در مورد تیم هر وزراتخانه‌ هم حتماً اظهار نظر خواهم کرد

 

رییس‌جمهوری در پایان، با بیان اینکه تیم وزراتخانه‌ها هم برای من مهم است، ادامه داد:

ایران قوی یک دولت قوی و وزارتخانه‌های قوی می‌خواهد که اگر چنین نشود و این مولفه‌های قدرت کنار هم قدرتمند نباشند کار درست پیش نمی‌رود، پس در مورد تیم هر وزراتخانه‌ هم من حتماً اظهار نظر خواهم کرد تا همه تیم و همکاران وزیر هم فسادستیز و پاکدست باشند.

مردم انتظار دارند که دولت زودتر شکل بگیرد و کارش را آغاز کند، حتی اگر یک وزارتخانه هم با سرپرست بخواهد اداره شود، تاثیر خود را دارد. پس انتظار من هم این است که همه عزیزان مجلس به کابینه رای اعتماد کامل دهند، و البته بدانید که رای و نظر مجلس هم برای ما احترام دارد و هم آن را تأیید می‌کنیم و هم به آن اعتماد داریم.

انتهای پیام///

ارسال دیدگاه