کد خبر:266209
پ
علی اکبر محرابیان
پژواک گزارش می‌دهد:

در جلسه رای اعتماد به علی اکبر محرابیان، وزیر پیشنهادی نیرو دولت سیزدهم چه گذشت؟

در جلسه رای اعتماد به علی اکبر محرابیان، وزیر پیشنهادی نیرو دولت سیزدهم نمایندگان موافق و مخالف به تشریح نظرات خود پیرامون وی پرداختند.

در جلسه رای اعتماد به علی اکبر محرابیان، وزیر پیشنهادی نیرو دولت سیزدهم نمایندگان موافق و مخالف به تشریح نظرات خود پیرامون وی پرداختند.

 

*** رای اعتماد به علی اکبر محرابیان، وزیر پیشنهادی نیرو

 

به گزارش پژواک، پنجمین روز از جلسه رای اعتماد به وزرای پیشنهادی دولت سیزدهم در مجلس شورای اسلامی با حضور کلیه نمایندگان ملت، برگزار شد.

علی اکبر محرابیان گزینه پیشنهادی دولت سیزدهم برای تصدی وزارت نیرو هجدهمین وزیری بود که روند رای اعتماد به وی در صحن علنی مجلس برگزار شد.

 

*** نخعی/ سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس

 

سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس از موافقت این کمیسیون با وزیر پیشنهادی نیرو خبر داد.

متن گزارش کمیسیون انرژی بدین شرح است:

با سلام احترام؛

مستند به ماده (۲۰۲) آیین نامه داخلی مجلس شورای اسلامی، به ‌پیوست گزارش کمیسیون انرژی در خصوص بررسی صلاحیت و برنامه­های ارائه شده آقای علی اکبر محرابیان وزیر پیشنهادی وزارت نیرو به منظور قرائت در صحن علنی ارائه می‌شود.

فریدون حسنوند

رئیس کمیسیون انرژی

گزارش کمیسیون انرژی در خصوص بررسی صلاحیت و برنامه‌های ارائه شده جناب آقای علی اکبر محرابیان وزیر پیشنهادی نیرو

بخش اول: مقدمه

در اجرای ماده (۲۰۲) قانون آیین نامه داخلی مجلس شورای اسلامی، کمیسیون انرژی طی جلسه رسمی در تاریخ ۱۴۰۰/۵/۲۳ با حضور جناب آقای علی اکبر محرابیان وزیر محترم پیشنهادی نیرو به بررسی سوابق و برنامه ایشان پرداخت. در این جلسه اعضای کمیسیون ضمن استماع توضیحات ایشان برای عملیاتی نمودن برنامه پیشنهادی، مهمترین چالش های پیش رو در حوزه عملکرد وزارت نیرو را مطرح و اولویت های مورد نظر کمیسیون را در این زمینه تشریح کردند که اهم آنها به شرح ذیل می باشد:

ضرورت افزایش ظرفیت نیروگاهی برای تأمین تقاضا و پر کردن شکاف فزآینده تولید و مصرف برق کشور در سال های پیش رو
اجرای طرح های ارتقای راندمان نیروگاه ها، کاهش تلفات در شبکه انتقال و توزیع و نوسازی شبکه برق کشور
شناسایی و جمع آوری مراکز غیر مجاز استخراج رمز ارز با قید فوریت
بازنگری در طرح های تأمین و انتقال آب در کنار توسعه آب شیرین کن ها
اجرای برنامه های مقابله با خشکسالی، تغییر اقلیم و کاهش ذخایر آبی
اجرای کامل قانون “اصلاح الگوی مصرف انرژی” و استفاده از ظرفیت های “ماده (۱۲) قانون رفع موانع تولید رقابت پذیر” برای اجرای طرح های بهینه سازی مصرف آب و انرژی
اتخاذ رویکردهای مناسب در دیپلماسی آب و انرژی برای تأمین منافع ملی کشور به ویژه در حوزه آب های مرزی
ایجاد بازار برق منطقه ای و تلاش برای تبدیل ایران به هاب انرژی منطقه
استفاده از ظرفیت شرکت های توانمند داخلی و نظارت بر صدور خدمات فنی مهندسی در حوزه های آب و برق
اصلاح نظام تعرفه گذاری آب و برق
نحوه تأمین مالی و جذب سرمایه گذاری در صنعت نیرو
تعیین تکلیف وضعیت بدهی های انباشته به پیمانکاران نیرو و نیروگاه های بخش خصوصی

بخش دوم: شرح استعلامات (شامل مدرک تحصیلی و سابقه ایثارگری)

کمیسیون انرژی طی نامه ای از وزارت علوم، تحقیقات و فناوری وضعیت مدارک تحصیلی جناب آقای محرابیان را استعلام کرد که آن وزارتخانه اصالت مهندسی کارشناسی عمران ایشان از دانشگاه علم و صنعت ایران و کارشناسی ارشد اقتصاد از دانشگاه تهران را تأیید کرد.

بخش سوم: اهم توضیحات و تعهدات شفاهی وزیر پیشنهادی در کمیسیون

بازنگری، اصلاح و عدم اتکا به برنامه های تأمین برق از نیروگاه های برق آبی
تهعد به اجرای برنامه ارائه شده به مجلس صرف نظر از وجود یا عدم وجود تحریم ها
افزایش ۴۰ هزار مگاوات به ظرفیت برق کشور به تفکیک؛ الزام صنایع عمده و انرژی بر به سرمایه گذاری در احداث نیروگاه، تبدیل نیروگاههای گازی به سیکل ترکیبی، توسعه نیروگاه های تجدیدپذیر، مدیریت مصرف هر کدام به میزان ۱۰ هزار مگاوات
جبران حداقل نیمی از ۱۳ هزار مگاوات ناترازی برق کشور در سال اول و تعهد به عدم خاموشی در تابستان سال آینده
توجه ویژه به آب روستایی و افزایش پوشش آب شرب سالم روستایی از ۷۶ درصد کنونی به حداقل ۹۰ درصد تا پایان دولت سیزدهم
افزایش ۲۰ درصدی تأمین آب شرب سالم شهری و خروج همه ۳۰۰ شهر دارای تنش آبی طی چهار سال
بخش چهارم: بررسی معیارهای عمومی برنامه وزیر پیشنهادی و انطباق آن با اسناد بالادستی

در برنامه ارائه شده توسط آقای مهندس محرابیان ضمن تشریح وضع موجود و بیان مهمترین چالش ها، اقدامات لازم برای مواجهه با چالش های مذکور مطرح شده که وزیر پیشنهادی در طول دوران خدمت متعهد به اجرای آنها است. همچنین برنامه های راهبردی و عملیاتی در ۷ محور اصلی تفکیک و با جزئیات تشریح شده است.

بر اساس گزارش کارشناسی معاونت نظارت مجلس شورای اسلامی، برنامه پیشنهادی با اسناد بالادستی شامل شرح وظایف وزارتخانه، سیاست های کلی نظام در حوزه عملکرد وزارت نیرو، تکالیف قانونی باقیمانده از برنامه پنجساله ششم توسعه و توجه به تکالیف وزارت نیرو در قانون بودجه سال ۱۴۰۰ کل کشور، منطبق است. البته عملکرد گذشته ایشان نشان می دهد که می تواند به احکام بالادستی پایبند باشد.

بخش پنجم: پیشنهادات، انتظارات و موارد لازم به توضیح در صحن علنی

لزوم تشریح استراتژی های حکمرانی در بخش آب و شفاف سازی برنامه ها در این بخش به ویژه در مورد اجرای طرح های انتقال آب بین حوزه ای و همچنین افزایش ظرفیت برق کشور و جلوگیری از خاموشی ها از مهمترین مسائلی است که لازم است وزیر محترم پیشنهادی در صحن علنی توضیحات بیشتری در این خصوص ارائه کند.

 

*** احد آزادیخواه/ سخنگوی کمیسیون کشاورزی

 

سخنگوی کمیسیون کشاورزی از از موافقت این کمیسیون با وزیر پیشنهادی نیرو خبر داد.

 

*** حسین‌پور/  سخنگوی کمیسیون عمران

 

سخنگوی کیمسیون عمران از موافقت این کمیسیون با وزیر پیشنهادی نیرو خبر داد.

 

متن گزارش کمیسیون عمران به شرح زیر است:

با سلام و احترام؛

مستند به ماده (۲۰۲) آیین نامه داخلی مجلس شورای اسلامی، به ‌پیوست گزارش کمیسیون عمران در خصوص بررسی صلاحیت و برنامه های ارائه شده آقای مهندس علی اکبر محرابیان وزیر پیشنهادی نیرو به منظور قرائت در صحن علنی ارائه می‌شود.«محمدرضا رضائی کوچی-رئیس کمیسیون عمران»

گزارش کمیسیون عمران در خصوص بررسی صلاحیت و برنامه­ های ارائه شده آقای مهندس علی اکبر محرابیان وزیر پیشنهادی نیرو

مقدمه

مطابق ماده ۵۵ قانون آیین نامه داخلی مجلس شورای اسلامی و در رابطه با عمران شهری، عمران روستایی و امور عمرانی شهرداری ها و دهیاری ها، وزارت نیرو به عنوان وزارتخانه مرتبط با کمیسیون عمران وفق ماده ۲۰۲ آیین نامه داخلی ارجاع و جلساتی در تاریخ ۲۵ مردادماه ۱۴۰۰ از ساعت ۹-۱۱ و ۲۶ مردادماه ۱۴۰۰ از ساعت ۷-۸ با حضور کلیه اعضا و وزیر پیشنهادی تشکیل گردید. در این جلسات وزیر پیشنهادی سوابق، دیدگاه ها و برنامه های مدون خود را ارائه و اعضای کمیسیون دغدغه ­ها، اولویت ها و انتظارات خود را بیان نمودند.

شرح استعلامات

طی نامه شماره ۴۳۶۳۵/۵۲/د مورخ ۲۴ مردادماه ۱۴۰۰ از وزارت علوم، تحقیقات و فناوری اصالت مدرک تحصیلی ایشان استعلام و مدارک کارشناسی مهندسی عمران و کارشناسی ارشد اقتصاد از دانشگاه تهران و دانشگاه علم و صنعت ایشان تایید شد.

شرح توضیحات و تعهدات شفاهی وزیر پیشنهادی در کمیسیون

مهمترین برنامه ها و تعهدات وزیر پیشنهادی در ارتباط با موضوعات تخصصی کمیسیون عبارتند از:

– مدیریت تنش آبی در شهرها و روستاهای کشور با رویکرد افزایش تاب آوری و پایداری خدمات یکپارچه آب شرب برای رفع کامل تنش آب شرب در شرایط مشابه سال آبی جاری (در حال حاضر ۳۰۰ شهر در معرض تنش آبی می باشد و به ۸ هزار روستا به صورت آبرسانی سیار خدمات ارائه می­ شود)

– تنوع بخشی به سامانه های تولید و توزیع آب شرب و بهداشتی با بهره گیری از آب های غیرمتعارف با هدفگذاری تامین آب برای مصارف شرب به میزان ۴۰۰ هزار مترمکعب در روز و تسهیل افزایش ظرفیت تامین و انتقال آب برای مصارف صنعتی به میزان ۶۰۰ هزار مترمکعب در روز توسط صنایع و یا سایر ذینفعان متقاضی

– توسعه سامانه های جمع آوری و تصفیه فاضلاب، بازچرخانی و استفاده از پساب، با تکمیل و بهره برداری از ۴۶ طرح جمع آوری و ایجاد تصفیه‌خانه فاضلاب جدید به ظرفیت ۱ میلیون و ۲۰۰ هزار مترمکعب در شبانه روز

– برنامه ریزی و ایجاد مشوق های لازم به منظور مشارکت صنایع مستقر در نقاط هدف در ایجاد طرح های فاضلاب و استفاده از پساب حاصله در بخش صنعت به ظرفیت ۶۰۰ هزار مترمکعب در شبانه روز

– اصلاح ساختار اقتصاد آب کشور و توسعه مشارکت بخش غیر دولتی در اجرای طرح های تامین و انتقال آب و توسعه تاسیسات فاضلاب

– تداوم طرح احیاء و تعادل بخشی منابع آب زیرزمینی و کاهش برداشت از این منابع

– پایش کمّی و کیفی منابع آب شرب و بهداشتی و اعمال استانداردها و مقررات لازم برای جلوگیری از آلودگی منابع آب و ارتقاء کیفی آن

– حفاظت و بهره برداری از آب های مشترک، صیانت از حقابه های کشور و تقویت دیپلماسی آب

– تهاتر و تسویه مطالبات پیمانکاران، مشاوران و تامین کنندگان تجهیزات و کالای بخش آب

بررسی معیارهای عمومی برنامه وزیر پیشنهادی

در حدود ۲۵ عنوان برنامه در حوزه آب و تاسیسات فاضلاب در برنامه پیشنهادی ایشان تدوین شده است که از لحاظ تناسب، واقع گرایی، صراحت، انسجام، جامعیت و آینده نگری و سنجش پذیری مطلوب و از لحاظ شفافیت و زمانبندی متوسط ارزیابی می­ شود.

انطباق برنامه­ های ارائه شده با اسناد بالادستی

برنامه های تدوین شده ایشان از لحاظ انطباق با قانون اساسی، سیاست های کلی نظام، برنامه ششم توسعه و قوانین تکلیفی وزارتخانه ذیربط کاملا همسو و مرتبط می باشد.

بررسی صلاحیت وزیر پیشنهادی

با توجه به سوابق تحصیلی و پیشینه اجرایی ایشان در سمت وزارت صمت و دستیار ویژه رئیس جمهور و برنامه ­های پیشنهادی، کمیسیون ایشان را در خصوص قانونمندی و قانون‌گرایی، انتخاب و به کارگیری مدیران صالح و کارآمد، عدالت، مبارزه‌طلبی با فساد و افزون‌طلبی، سبک و شیوه مدیریتی و حکمرانی انقلابی، عزت ملی، روابط خارجی و مرزبندی با دشمن و مردم‌گرایی و تعامل با نمایندگان مجلس، فردی توانمند و شایسته ارزیابی نمود.

نتیجه­ گیری ( نظر نهایی کمیسیون)

کمیسیون ایشان را شایسته تصدی وزارت نیرو جمهوری اسلامی ایران تشخیص داد.

ملاحظات ویژه ( ابهامات، پیشنهادات، انتظارات و موارد لازم به توضیح در صحن علنی )

کمیسیون انتظار دارد ایشان به صورت ویژه تنش آبی شهرها و روستاهای کشور و توسعه سامانه های جمع آوری و تصفیه فاضلاب را در اولویت برنامه های اجرایی آن وزارتخانه قرار دهد و در حوزه تغییر ساختار مصرف آب شرکت های فولادی، آلیاژی و معدنی و اصلاح سامانه خنک کنندگی و شست و شوی مواد خام و همچنین توسعه بهره‌برداری از منابع آب زیرزمینی و مهار کردن آب های سطحی برنامه عملیاتی ارائه نمایند.

 

*** حسین حق وردی / مخالف وزیر پیشنهادی نیرو

 

حسین حق وردی  به عنوان مخالف وزیر پیشنهادی نیرو ضمن تقدیر از زحمات اصحاب رسانه به دلیل پوشش خبری جلسات بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی در مجلس گفت:

بیان مخالفت اینجانب نشان از این نیست که وزیر پیشنهادی نیرو صاحب فضائل نیستند، مخالفت اینجانب با آقای محرابیان صرفا به دو لیل می باشد؟ اول، عدم ارتباط تحصیلات و سوابق اجرایی و مدیریتی ایشان با حوزه وزارت نیرو و دوم نقصان در برنامه های ارائه شده ایشان.

ایشان دانش آموخته رشته مهندسی عمران دانشگاه علم و صنعت در مقطع کارشناسی می باشند، در مقطع کارشناسی ارشد دانش آموخته اقتصاد در دانشگاه تهران بوده و تحصیلات دکترا خود را در دانشگاه آزاد واحد علوم و تحقیقات گذرانده است، بر این اساس سوابق تحصیلی ایشان مرتبط با حوزه وزارت نیرو نمی باشد، البته به غیر از پایان نامه دکترای ایشان که آن هم بیشتر محوریت اقتصادی داشت.

ما در حوزه وزارت نیرو تحصیل کرده هایی داریم که هم از وضعیت کنونی وزارت نیرو ناراضی هستند و هم تحصیلات مرتبط دارند و دارای برنامه های مناسب مدیریتی برای این وزارتخانه هستند، فرد معرفی شده برای اداره این وزارتخانه صاحب تحصیلات مرتبط با این حوزه نمی باشد.

 

این نماینده مجلس در پایان، اضافه کرد:

سوابق اجرایی و مدیریتی ایشان نیز مرتبط نیست، وی در دولت های نهم و دهم وزیر صنایع و معادن بودند، تحصیلاتشان هم مرتبط با این حوزه بود، اگر اصراری برای معرفی وی بود باید به عنوان وزیر صنعت معرفی می شدند، وی با ساختار و تشکیلات وزارت نیرو آشنایی ندارد، آشنا شدن وی با با ساختار دیوانی و نظام ها و زیر نظام ها، قوانین و مقررات وزارت نیرو زمان بر است و این موضوع برای مجموعه وزارت نیرو آسیب بزرگی است.

 

*** عبدالعلی رحیمی مظفری/ موافق وزیر پیشنهادی نیرو

 

عبدالعلی رحیمی مظفری در موافقت با برنامه‌های علی اکبر محرابیان وزیر پیشنهادی نیرو گفت:

حرمت مومن از حرمت کعبه بالاتر است، همکاران مواظب باشید در مخالفت ها آبروی مومنان را در نظر بگیرید.

مقام معظم رهبری در درس خارج از فقه خود حدیثی نقل کردند مبنی بر اینکه هیچ کس نیست که بر ۱۰ نفر یا بیشتر ریاست یا عمارت داشته باشد و وقتی وارد برزخ می‌شود دستان او به گردنش بسته نباشد مگر اینکه پس از آن اثبات شود گناهی ندارد تا غل و زنجیر را از او باز کنند، اگر گناهکار باشد غل و زنجیرش بیشتر می‌شود، این فقط حق خدا است، با توجه به این حدیث ما نیز حق نداریم در رد صلاحیت هیچ‌کس زنجیر ببندیم و بگوییم باز کنید.

 

وی با بیان اینکه مجلس جوان انقلابی زمینه ایجاد دولت جوان انقلابی بود، اضافه کرد:

به اسم بی‌تجربگی و کار نکردن جوانان این دولت را مورد هجمه قرار ندهیم و زمینه تشکیل سریع دولت سیزدهم را فراهم کنیم.

 

عضو هیات رئیسه کمیسیون انرژی مجلس با تصریح بر اینکه ما چک سفید امضا دست هیچ‌کس نداده و نخواهیم داد، درباره ویژگی‌های وزیر پیشنهادی نیرو ادامه داد:

محرابیان از جنس مردم بوده و با درد آنها آشنا است، از سوی دیگر اهل تعامل و مشورت است.

محرابیان در بحرانی‌ترین و سخت‌ترین شرایط جرأت کرد که مسئولیت وزارت نیرو را به دست بگیرد. در شرایطی که با کمبود آب، قطعی برق روبرو هستیم.

 

این نماینده مردم در مجلس یازدهم در پایان با بیان اینکه در شرایطی که آب در منطقه‌ای موجب خسارت شده و در منطقه دیگر مردم به دلیل کمبود آب با مشکل روبرو هستند و این امر بیانگر مدیریت نادرست است، گفت:

ساماندهی وضع موجود، مدیریت جهادی می‌خواهد و از آنجا که محرابیان دارای این ویژگی بوده می‌تواند در چارچوب برنامه عملیاتی خود اقدام کند.

 

*** مهدی طغیانی/ مخالف وزیر پیشنهادی نیرو

 

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس، در مخالفت با وزیر پیشنهادی نیرو در صحن علنی مجلس اظهار کرد:

مشکل قطع برق یاداور روزهای جنگ در این روزهاست و در برنامه محرابیان در مورد برخی چالش های امروز آب و برق موردی وجود ندارد، او متخصص اقتصاد است و شاه کلید مشکلات امروز هم موضوعات اقتصادی است.

 

مهدی طغیانی، در پایان، افزود:

برنامه محرابیان بلند پروازانه است و هیچ منبعی برای آن مشخص نشده است. او برای برنامه های خود منابعی خواسته که در بودجه وجود ندارد و نمی توانیم بپذیریم روزهای بعد از رای اعتماد بیاید و بگوید پول نداریم، امیدوارم عدم شناخت او از وزارتخانه باعث آسیب نشود.

 

*** امیرحسین بانکی پور/ مخالف وزیر پیشنهادی نیرو

 

نماینده مردم اصفهان در مجلس، در مخالفت با وزیر پیشنهادی نیرو در صحن علنی مجلس اظهار کرد:

مجلس این چند روز نشان داد که نسبت به اعتماد به وزرا بسیار جدی است.

ابهاماتی در مورد وزیر نیرو داریم که انشاالله پاسخ بدهند و حجت تمام شود. کارنامه او در وزارت صنایع توسط برخی دوستان به اطلاع من رسید.

افراد همکار با او انتقاداتی به عملکردش داشتند که به برخی از آنها پاسخ داده است.

یکی از انتقادات به او عزل بی مورد مدیران انقلابی بوده که قول داده مراقبت کند، در مورد باندبازی هم به او نقدهایی شده بود که او قول داده با باند بازی مبارزه کند.

 

امیرحسین بانکی پور در پایان، بیان کرد:

به من ثابت شده او اهل فساد نیست، ما دولت رییسی را به عنوان دولت ضد فساد انتخاب کردیم، لابی گری و رفیق بازی مقدمه فساد است و همه وزرا باید چهره ضد فساد خود را نشان بدهند.

برنامه وزیر پیشنهادی متمایز از برنامه های قبل وزارت نیرو نیست. محرابیان باید منابع برنامه خود را مشخص کند.

 

*** علی اصغر خانی/ موافق وزیر پیشنهادی نیرو

 

علی اصغر خانی به عنوان موافق وزیر پیشنهادی نیرو، گفت:

آقای محرابیان مدیری توانمند بوده و دانش تخصصی لازم برای تصدی این وزارت خانه را دارد.

ایشان از دانشگاه علم و صنعت فارغ التحصیل شده و مقبولیت های کلانی در کارنامه خود دارد.

بی تردید فردی که در دوران مسئولیت خود در مسئولیت های کلان عملکرد درخشانی داشته است می تواند در این حوزه نیز موفق شود.

 

این نماینده مجلس در پایان، اظهار کرد:

سوابق ایشان گشاینده بسیاری از مشکلاتی است که امروز گریبانگیر کشور است.

ایشان در تمام مسُولیت های که داشته است تعهد، تخصص، توانمندی و روحیه انقلابی و جهادی خود را ثابت کرده و عملکردی هدفمند داشته است.

حمایت از صنعت داخلی در قالب تبصره ۱۳ قانون گسترش صنایع از دیگر سوابق ارزشمند ایشان است.

هم صلاحیت علمی و هم سوابق اجرایی ایشان برای رای اعتماد جهت تصدی وزارت نیرو کفایت می کند ایشان می تواند پاسخگوی مطالبات مردم باشد.

کارهایی که در زمینه برق و آب باید صورت گیرد را ایشان به خوبی می تواند مدیریت کند.

 

انتهای پیام///

ارسال دیدگاه