کد خبر:265950
پ
پژواک گزارش می‌دهد:

در جلسه رای اعتماد به حسین‌ امیر عبداللهیان، وزیر امور خارجه پیشنهادی دولت سیزدهم چه گذشت؟

در جلسه رای اعتماد به حسین‌ امیر عبداللهیان وزیر پیشنهادی امور خارجه دولت سیزدهم نمایندگان موافق و مخالف به تشریح نظرات خود پیرامون وی پرداختند.

در جلسه رای اعتماد به حسین‌ امیر عبداللهیان وزیر پیشنهادی امور خارجه دولت سیزدهم نمایندگان موافق و مخالف به تشریح نظرات خود پیرامون وی پرداختند.

 

*** رای اعتماد به حسین‌ امیر عبداللهیان، وزیر پیشنهادی امور خارجه دولت سیزدهم

 

به گزارش پژواک، دومین روز از جلسه رای اعتماد به وزرای پیشنهادی دولت سیزدهم در مجلس شورای اسلامی با حضور کلیه نمایندگان ملت، برگزار شد.

حسین‌ امیر عبداللهیان گزینه پیشنهادی دولت سیزدهم برای تصدی وزارت امور خارجه پنجمین وزیری بود که روند رای اعتماد به وی در صحن علنی مجلس برگزار شد.

 

*** محمود عباس زاده مشکینی/ سخنگوی کمیسیون امنیت ملی

 
 
سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، گزارش کمیسیون متبوعش درخصوص برنامه‌های حسین امیرعبداللهیان وزیر پیشنهادی امور خارجه را قرائت کرد.
 
محمود عباس زاده مشکینی در ادامه افزود:
اولویت برنامه‌هایی که امیرعبداللهیان در کمیسیون امنیت ملی ارائه داده، تلاش برای تحقق سیاست خارجی متوازن، فعال و هوشمند است. نظر ایشان این است که باید روابط با همه کشورهای دنیا را ارتقا و تحکیم ببخشیم؛ کشورهایی که به احترام متقابل اعتقاد داشته باشند.
تحقق سیاست روان، تسهیل‌گر و هم‌افزا با کشورهای همسایه، مسلمان و مستقل و سیاست آسیامحور از جمله برنامه‌های امیرعبداللهیان است.
امیرعبداللهیان به تبدیل سیاست خارجی انفعالی به سیاست خارجی فعال معتقد است.
 
سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در پایان، اظهار داشت:
به اعتقاد اکثریت اعضای کمیسوین امنیت ملی برنامه‌های امیرعبداللهیان با اسناد بالادستی، سیاست های کلان رهبری، بیانیه گام دوم، سند چشم‌انداز، برنامه ششم توسعه و قوانین مصوب همخوانی دارد. کمیسیون امنیت ملی با برنامه های وزیر پیشنهادی امور خارجه موافق است.
 
 

*** حسن محمدیاری/ مخالف وزیر پیشنهادی امور خارجه

 
 
نماینده مردم طالش در مخالفت با حسین امیرعبداللهیان وزیر پیشنهادی امور خارجه گفت:
شخصیت و کاراکتر امیرعبداللهیان ایراداتی نمی‌بینیم؛ او انسان فرهیخته ای است اما ابهاماتی در برنامه های وی وجود دارد.
صریحا نظر خود را در قبال سیاست دوگانه دولت قبلی نسبت به تفکیک دیپلماسی سیاسی از دیپلماسی مقاومت اعلام کنید.
 
حسن محمدیاری در ادامه افزود:
فرد اول جبهه بین‌الملل کشور وزیر خارجه است و وزیر خارجه باید پاسخگوی مجلس و ملت باشد. مجلس از شما عقلانیت مبتنی بر مشورت و خردجمعی را می‌طلبد.
 
نماینده مردم طالش در مجلس در پایان، گفت:
آقای امیرعبداللهیان باید برنامه خودش را درخصوص تقویت دفاتر وزارتخارجه در برخی استان‌ها اعلام کند.

 

*** محسن علیزاده / موافق وزیر پیشنهادی امور خارجه

 
 
نماینده مردم سپیدان در موافقت با حسین امیرعبداللهیان وزیر پیشنهادی امور خارجه، گفت: امیرعبداللهیان توانسته است دیپلماسی پارلمانی در تراز انقلاب اسلامی را تقویت کند.
ایجاد توازن و اقتصادی شدن سیاست خارجی و دیپلماسی اقتصادی و فرهنگی و ارتباط با حوزه‌های تمدنی ذیل تعامل با جهان از نکات اصلی برنامه امیرعبداللهیان است.
امروز وزارت خارجه از وزارت برجام باید به وزارت خارجه انقلاب اسلامی تبدیل شود.
 
محسن علیزاده در پایان با بیان اینکه امیرعبداللهیان در مذاکرات خود اقتدار داشته است، گفت:
مذاکرات او در بغداد نشان می‌دهد در مذاکره بسیار مسلط است.
 

*** علی اصغر عنابستانی/ مخالف وزیر پیشنهادی امور خارجه

 
 
عنابستانی در مخالفت با وزیر پیشنهادی امور خارجه، گفت:
امیر عبدالهیان یک دیپلمات مجرب و انقلابی است.
به دلیل اهمیتی که اجرای سیاست های نظام دارد و اشکالات شدید در دوره قبل، من نگران هستم.
امیر عبدالهیان با ظریف و لاریجانی همکاری کرده و این ما را نگران می کند. سختی شرایط کشور و موضوع برجام باعث نگرانی من می شود.
برای رفع این نگرانی برنامه او را چندین بار خواندم ماحصل این مطالعات بخش زیادی از نگرانی هایم را حل کرد اما از این فرصت برای چند سوال و تاکید، استفاده می کنم.
سیاست خارجی ما در برخی دوره ها معطوف و مرعوب غرب بوده و این باعث بی اعتمادی به ما، در شرق شده است، وزیر پیشنهادی مشخص کند برنامه عملیاتی او برای این چالش چیست؟
در رابطه با کشورهای همسایه مشخص است فرصت سوزی صورت گرفته و راه شکستن تحریم ها را فراموش کرده ایم در حوزه کشورهای اسلامی هم شرایط خوبی نداریم، معتقدم آقای امیر عبداللهیان باید دقیق توضیح بدهند سیاست متوازن برای این موضوع چیست؟
 
این نماینده مجلس در پایان، اضافه کرد:
ظرفیت دستگاه دیپلماسی کشور در خدمت توسعه نیست و باید به توسعه وضعیت کشور و مردم منجر شود. من پیشنهاد کردم یک اقتصاد دان را در وزارت خارجه انتخاب کنند
هشت سال گذشت و دیپلماسی ما منجر به بهبود وضعیت اقتصادی نشد. آقای امیر عبدالهیان در رابطه با برنامه خود برای توسعه دیپلماسی خارجی توضیح بدهند.
 
 

انتهای پیام///

ارسال دیدگاه