کد خبر:262352
پ
رمز ارز
پژواک گزارش می‌دهد:

درگاه‌‌های پول‌‌رسان رمز ارزها مسدود می‌‌شود

فرایند مسدود کردن مسیرهای نقل و انتقال مالی جهت تجارت، خرید و فروش رمز ارزها شدت گرفته و قرار است در روزهای آینده ارائه خدمات به این فعالیت‌ها به‌ طور کامل متوقف شود.

فرایند مسدود کردن مسیرهای نقل و انتقال مالی جهت تجارت، خرید و فروش رمز ارزها شدت گرفته و قرار است در روزهای آینده ارائه خدمات به این فعالیت‌ها به‌ طور کامل متوقف شود.

 

*** درگاه‌‌های پول‌ رسان رمز ارزها مسدود می‌‌شود

 

به گزارش پژواک، یافته‌ها نشان می‌دهد که بانک مرکزی به شرکت‌های ارائه‌ دهنده خدمات پرداخت، دستور جدی داده تا جلوی فعالیت درگاه‌های غیرمجاز گرفته شود.

پس از نامه رییس مجلس شورای اسلامی خطاب به رییس‌ کل بانک مرکزی و وزیر اقتصاد، فرایند مسدود کردن مسیرهای نقل و انتقال مالی جهت تجارت، خرید و فروش ارزهای دیجیتال شدت گرفته و قرار است در روزهای آینده ارائه خدمات به این فعالیت‌ها به‌ طور کامل متوقف شود.

رییس‌ کل بانک مرکزی ۱۱ اسفند به صراحت اعلام کرده بود مبادله‌ رمز ارزها بین یکدیگر مجاز نیست و خرید و فروش رمز ارز‌ها تنها برای کسانی است که به‌ صورت رسمی، ارز استخراج می‌کنند و این ارز نیز باید برای واردات کالا استفاده شود.

 

*** معاون اداره نظام‌های پرداخت بانک مرکزی/ ممنوعیت مبادله رمز ارز‌ها در کشور

 

مدتی بعد معاون اداره نظام‌های پرداخت بانک مرکزی در رسانه ملی، اعلام کرد:

براساس قانون شورای‌ عالی مبارزه با پولشویی و مصوبه‌ هیأت دولت در سال ۹۸، مبادله رمز ارز‌ها در کشور ممنوع است.

 

*** مدیرعامل شرکت شاپرک/ نامه مدیرعامل شرکت شاپرک خطاب به مدیران شرکت‌های پرداخت‌یار

 

کشمکش بر سر چگونگی برخورد با تجارت رمز ارزها سرانجام باعث شد تا مدیرعامل شرکت شاپرک، ۱۲ اسفند سال ۹۹ در نامه‌ای خطاب به مدیران شرکت‌های پرداخت‌یار، اعلام کند:

ضروری است ضمن دقت در رعایت مستمر عدم‌ارائه خدمات به کسب‌ و کارهای نامتعارف و خلاف قوانین جمهوری اسلامی ایران بلافاصله نسبت به قطع خدمات پرداخت الکترونیک به پذیرندگان پشتیبانی شده که کالاها و خدمات مغایر با قوانین ایران و الزامات و قوانین بانک مرکزی ارائه می‌کنند، نظیر فروش رمز ارز، فروش وی‌پی‌ان، سایت‌های شرط بندی و قمار اقدام و نتیجه را اعلام کنند.

 

*** درخواست رییس مجلس درباره مسدود‌سازی‌ درگاه پرداخت الکترونیک صرافی‌های ارز دیجیتال

 

۲۲ اردیبهشت، رییس مجلس در نامه‌ای به رییس ‌کل بانک مرکزی و وزیر امور اقتصادی و دارایی خواستار مسدود‌سازی‌ درگاه پرداخت الکترونیک صرافی‌های ارز دیجیتال شد و تأکید کرد:

سرمایه‌گذاران این حوزه به‌ ویژه در مبادله رمز ارزها تحت عنوان صرافی‌های دیجیتال تعیین تکلیف نشده و عده زیادی از مردم با توجه به تبلیغات فراوان در این حوزه سرمایه خود را به بازار پر از ابهام وارد کرده‌اند، اما در ماهیت رمز ارزها امنیت بستر مبادله موجود، اطلاعات چندانی ندارند.

 

*** مجلس در برابر تجارت رمز ارزها

 

رییس مجلس به صراحت اعلام کرده اکتفای صرف به اعلام مأموریت مبادلات رمز ارزها نمی‌تواند رافع مسئولیت بانک مرکزی و وزارت اقتصاد باشد

زیرا یکی از دغدغه‌های مهم فعالان اقتصادی و نمایندگان مجلس این است که با وجود غیرمجاز بودن صرافی‌های دیجیتال درحالی‌که بانک مرکزی در اسفند ۹۹ به دارندگان مجوز پرداخت یاری اعلام کرده؛ از ارائه درگاه پرداخت به این سایت‌ها خودداری کنند همچنان شرکت‌های اصلی ارائه‌دهنده درگاه پرداخت تحت نظارت شاپرک به‌ ویژه در قالبIPG به این سایت‌ها خدمات می‌دهند.

البته رییس مجلس در نامه‌اش تأکید کرده بانک مرکزی به‌ عنوان متولی اصلی حوزه نظام پولی در اسرع وقت ضمن ارائه برآورد قابل اتکا از آینده این فناوری و اثر آن بر اقتصاد و به‌ ویژه نظام پولی و مبادلات کشور، مقررات لازم را برای فعالیت در مبادلات رمز ارزها تدوین و نسبت به نظام‌مندکردن فعالیت رمز ارزها اقدام کند و تا آن زمان درصورت متضررشدن مردم به واسطه وجود درگاه‌های پرداخت دارای مجوز از بانک مرکزی در این سایت‌ها، بانک مرکزی باید پاسخگو باشد.

 

*** روزهای آینده ارائه خدمات به‌ طور کامل متوقف می‌شود

 

به گزارش پژواک، اطلاعات دریافتی نشان می‌دهد؛ بانک مرکزی به صراحت اعلام کرده؛ در پی نامه رییس مجلس به‌ زودی جلوی درگاه‌های پرداخت مجاز برای ارائه خدمات مالی و بانکی به تجارت رمز‌ ارزها را خواهد گرفت.

پیش از این مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست‌جمهوری با انتشار گزارشی تحلیلی نسبت به تأخیر افتادن تصمیم‌گیری درباره فعالیت رمز ارزها هشدار داده و تأکید کرده بود نباید فعالیت این بازار، زیرزمینی شود.

۲ روز پیش نیز انجمن صنفی فناوری‌های نوین مالی موسوم به فین‌تک در نامه‌ای به رییس مجلس از او خواسته بود جلوی زیرزمینی‌‌شدن این کسب و کار را بگیرد.

 

 

انتهای پیام///

منبع
پژواک
ارسال دیدگاه