کد خبر:262230
پ
انتخابات
پژواک گزارش می‌دهد:

ثبت‌نام از داوطلبان انتخابات ریاست جمهوری/ روز پنجم

آخرین روز از ثبت‌نام داوطلبان انتخابات ریاست جمهوری سیزدهم در ستاد انتخابات کشور در خیابان فاطمی تهران آغاز شد.

آخرین روز از ثبت‌نام داوطلبان انتخابات ریاست جمهوری سیزدهم در ستاد انتخابات کشور در خیابان فاطمی تهران آغاز شد.

 

*** ثبت‌نام از داوطلبان انتخابات ریاست جمهوری

 

به گزارش پژواک، ثبت‌نام از داوطلبان سیزدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری صبح امروز (شنبه) در حالی به ایستگاه پایانی خود رسید که هنوز چهره‌های اصلی و سرشناس انتخابات ثبت‌نام نکرده‌اند.

به گفته سخنگوی ستاد انتخابات کشور، در ۴ روز گذشته ۳۰۴ نفر در انتخابات ریاست جمهوری سیزدهم ثبت نام نکردند.

در چهارمین روز ثبت‌نام‌، «سید مصطفی تاجزاده، علیرضا افشار، فریدون عباسی و شاهین محمدصادقی» سرشناس‌ترین چهره‌های سیاسی بودند که به ستاد انتخابات کشور رفتند و در انتخابات نام نویسی کردند.

قرار است امروز (شنبه) تکلیف اصلی‌ترین چهره‌های انتخابات و آرایش جریانات سیاسی کشور برای رقابت در ۲۸ خرداد ماه، مشخص شود.

 

*** ثبت نام رئوفیان در انتخابات ریاست‌جمهوری/ ۱۷:۳۰

 

سید ابوالقاسم رئوفیان دبیرکل حزب اسلامی ایران با حضور در محل ستاد انتخابات کشور در خیابان فاطمی تهران در سیزدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری ثبت‌نام کرد.

 

 

*** ثبت نام محمد جواد حق شناس در انتخابات ریاست‌جمهوری/ ۱۷:۲۶

 

محمد جواد حق شناس با حضور در محل ستاد انتخابات کشور در خیابان فاطمی تهران در سیزدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری ثبت‌نام کرد.

 

انتخابات

 

*** ثبت نام سعید جلیلی در انتخابات ریاست‌جمهوری/ ۱۶:۴۳

 

سعید جلیلی با حضور در محل ستاد انتخابات کشور در خیابان فاطمی تهران در سیزدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری ثبت‌نام کرد.

 

*** ثبت نام منتخب نیا در انتخابات ریاست‌جمهوری/ ۱۶:۱۹

 

منتخب نیا با حضور در محل ستاد انتخابات کشور در خیابان فاطمی تهران در سیزدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری ثبت‌نام کرد.

 

*** ثبت نام زهرا شجاعی در انتخابات ریاست‌جمهوری/ ۱۶:۱۹

 

زهرا شجاعی دبیر کل مجمع زنان اصلاح طلب با حضور در محل ستاد انتخابات کشور در خیابان فاطمی تهران در سیزدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری ثبت‌نام کرد.

 

انتخابات

 

*** ثبت نام رضایی در انتخابات ریاست‌جمهوری/ ۱۶:۱۴

 

محسن رضایی عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با حضور در محل ستاد انتخابات کشور در خیابان فاطمی تهران در سیزدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری ثبت‌نام کرد.

 

رضایی پس از ثبت نام در سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در جمع خبرنگاران علت اصلی مشکلات کشور را افتادن کشور در دست نااهلان و نامحرمان عنوان کرد و گفت:

اگر امروز معیشت مردم، اقتصاد کشور و فرهنگ ما دچار آسیب‌هایی شده است به تغییر ریل مربوط است که به دست نامحرمان و نا اهلان در ارکان کشور به وجود آمده است.

اگر امروز در کشور آلودگی امنیتی، تاخت و تاز دلالان و واسطه‌گران و اگر امروز بازیگران سیاسی را می‌بینیم که ثمره انقلاب را به انحراف بکشانند چیزی جز این نیست که نااهلان و نامحرمان وارد اداره کشور شده‌اند باید فکری کرد و درباره آن چاره اندیشی کرد.

 

داوطلب ریاست جمهوری در پایان با اشاره افزایش قیمت‌های هر روزه، درباره مشکلات کشاورزان گفت:

کشاورزان مشکل زیادی دارند. محصولشان را ارزان می‌خرند و به مشتریان و مصرف کنندگان گران می فروشند. باید شرمنده ملت ایران باشیم. در هیچ دولتی و هیچ قوه‌قضاییه و هیچ مجلسی نبودم، ولی شرمنده ملت ایران هستم.

آیا این میراث ملت امام و مقاومت ۴۰ ساله ملت ایران بود و چرا فرهنگ و اقتصاد باید مثل دفاع ملی و اقتدار ایران اداره نشود و چه اتفاقی افتاده است در بخشی از اداره کشور نامحرمان و نااهلان وارد شده اند.

 

 

*** ثبت نام همتی در انتخابات ریاست‌جمهوری/ ۱۵:۲۴

 

عبدالناصر همتی رئیس کل بانک مرکزی با حضور در محل ستاد انتخابات کشور در خیابان فاطمی تهران در سیزدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری ثبت‌نام کرد.

 

انتخابات

 

*** ثبت نام محسن رهامی در انتخابات ریاست‌جمهوری/ ۱۴:۵۶

 

محسن رهامی عضو شورای مرکزی انجمن مدرسین دانشگاه با حضور در محل ستاد انتخابات کشور در خیابان فاطمی تهران در سیزدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری ثبت‌نام کرد.

 

انتخابات

 

*** ثبت نام شریعتمداری در انتخابات ریاست‌جمهوری/ ۱۴:۳۳

 

محمد شریعتمداری وزیر کار با حضور در محل ستاد انتخابات کشور در خیابان فاطمی تهران در سیزدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری ثبت‌نام کرد.

 

شریعتمداری پس از ثبت نام در سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در خصوص پرداخت یارانه به مردم گفت:

برنامه مدونی در عرصه های گوناگون به ویژه در عرصه های رفاهی آماده کردیم که تقدیم همه صاحبنظران کشور و به ویژه اصحاب رسانه خواهد شد اما درباره این سوال با اتکا به اطلاعات ثبتی مطمئن با کمال تاسف شرایط اقتصادی مردم شرایط خوبی نیست.

طبیعی است وقتی از حذف یارانه‌ها می گوییم باید بگوییم با شرایط نامطلوبی در زندگی مردم مواجهیم که جز دهک دهم با جمعیت ۸ میلیون نفری بقیه مردم نیازمند یارانه‌های مستقیم و غیرمستقیم هستند که این حمایت در انواع اشکال آن انجام خواهد شد.

 

داوطلب سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری تصریح کرد:

مردم نه تنها باید مالک ثروت باشند بلکه به عنوان ولی نعمتان در جایگاه واقعی خود بنشینند.

وی در پایان، درباره صلاحیت یا رد صلاحیت خود گفت: دلیلی برای رد صلاحیت خود نمی‌بینم و با شوخی ادامه داد: اگر رد صلاحیت شوم بیمه آنها را قطع می‌کنم.

 

انتخابات

 

*** ثبت نام جهانگیری در انتخابات ریاست‌جمهوری/ ۱۳:۳۳

 

اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهور با حضور در محل ستاد انتخابات کشور در خیابان فاطمی تهران در سیزدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری ثبت‌نام کرد.

 

*** ثبت نام مسعود زریبافان و محمد خوش چهره در انتخابات ریاست جمهوری/ ۱۳:۱۵

 

مسعود زریبافان معاون رئیس جمهور و رئیس بنیاد شهید در دولت دهم و محمد خوش چهره نماینده مجلس هفتم و اقتصاددان هم به صف داوطلبان انتخابات ریاست جمهوری اضافه شدند.

 

انتخابات

 

*** ثبت نام رئیسی در انتخابات ریاست‌جمهوری/ ۱۱:۲۲

 

آیت الله سید ابراهیم رئیسی رئیس قوه قضائیه با حضور در محل ستاد انتخابات کشور در خیابان فاطمی تهران در سیزدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری ثبت‌نام کرد.

 

انتخابات

 

*** ثبت نام عزت الله ضرغامی در انتخابات ریاست‌جمهوری/ ۱۰:۵۷

 

عزت الله ضرغامی با حضور در محل ستاد انتخابات کشور در خیابان فاطمی تهران در سیزدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری ثبت‌نام کرد.

 

سید عزت الله ضرغامی پس از ثبت نام در سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با طرح پرسش که چرا می‌آیم، اظهار داشت:

اشراف و مستکبران با تمام قوه و هیمنه، رخ در رخ محرومان و مستضعفان، به تاراج و چپاول بیت‌المال مشغولند و نمرودوار، ستم‌دیدگان ایران زمین را به بند اسارت و محرومیت می‌کشند.

تبارگرایان و اصحاب نکبتِ قدرت و ثروت، مکیدن خون فرودستان را پیشه‌ بت‌پرستانه‌ی خود ساخته و بر اسب راهوار آن و هزارتوی سیاست، مستانه و فرعون‌وار می‌تازند.

 

این داوطلب ریاست جمهوری با بیان اینکه هنوز خون شهیدان وارسته و پاکباز انقلاب و دفاع‌مقدس می‌جوشد، افزود:

یاران و هم‌نفسان آن‌ها و نیز مردم مظلوم و بی‌پناه در باتلاق و مرداب تدارک شده‌ مرفهین بی‌درد برآمده از مناسبات رانتی و الیگارشی خودکامان و سلطان‌های نوظهور، مردم ایران زمین را گرفتار و زمین‌گیر کرده است.

 

ضرغامی با بیان اینکه تردیدی در بی تدبیری روحانی ندارم، گفت:

آنهایی که باید پاسخگوی رفتار ۸ ساله باشند، در پشت دو قطبی مذاکره و ضد مذاکره و دیگری فضای مجازی و فیلترینگ سنگر می‌گیرند.

ملت ایران بدانند فرصت تاریخی مذاکره را دولت آقای روحانی گرفت.

او نشان داد نه توان صحبت با داخلی‌ها و نه توان صحبت با دنیا را دارد و در هر دو مورد شکست خورد.

اگر روحانی توان مذاکره از موضع قدرت در طول این مدت به کار می گرفت وضعیت مردم بسیار بهتر بود. ناتوانی دولت در مذاکره با دنیا در کنار کلکسیون دیگر ناتوانی‌های دولت می‌گذاریم.

 

وی راه حل اساسی تحریم را خنثی‌سازی عنوان و تصریح کرد:

دور زدن یا برداشتن تحریم اگر چه مهم است اما راه اصلی خنثی‌سازی است و سفرای ما باید مبلغ و مروج و کنشگر این سیاست باشند.

از این نظر سفیران را تحت نظارت قوی انتخاب خواهم کرد.

برخی آقایان از الان برای سفیرشدن در کشورهای مختلف انتخاب شدند.

دست نگهدارند، چون اکثر آنان هماهنگی ندارند و من آنها را برمی‌گردانم و هشدار می‌دهم دولت این کار را نکند.

 

انتخابات

 

*** ثبت نام زاکانی در انتخابات ریاست‌جمهوری/ ۱۰:۵۵

 

زاکانی با حضور در محل ستاد انتخابات کشور در خیابان فاطمی تهران در سیزدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری ثبت‌نام کرد.

 

انتخابات

 

*** ثبت نام کواکبیان در انتخابات ریاست‌جمهوری/ ۱۰:۱۷

 

کواکبیان نماینده سابق مجلس با حضور در محل ستاد انتخابات کشور در خیابان فاطمی تهران در سیزدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری ثبت‌نام کرد.

کواکبیان پس از ثبت نام در انتخابات ریاست جمهوری در جمع خبرنگاارن با بیان اینکه خدا را شاکرم که یکبار دیگر توفیق شد تا در عرصه خدمت رسانی به مردم وارد عمل شوم، اظهار کرد:

وظیفه شرعی خود دانستم در این عرصه حضور پیدا کنم و وظیفه ملی خود دانستم تا باری از دوش این ملت بردارم و حتما در صحنه حضور داشته باشم.

تکلیف حزبی که حزب مردم سالاری بر دوش من گذاشت از دیگر دلایل حضور بنده برای حضور درانتخابات ریاست جمهوری بود.

خدا را شاهد می گیریم که برای حضور در مسند ریاست جمهوری به فکر قدرت و منافع شخصی نیستم.

 

وی با بیان اینکه سه مشکل اساسی در کشور وجود دارد گفت:

در خودم توانمندی اجرایی برای حل این مشکلات را می بینم از این رو مشکل اساسی که بنده احساس می کنم وجود دارد بحث های اقتصادی و معیشتی و کاهش ارزش پول ملی است از این رو براین باورم که ماباید به فکر استقلال بانک مرکزی باشیم تا این مشکل حل شود.

دولت شرکت سهامی نیست. هیچکدام از روسای دولت های قبلی حزبی نبودند و بیاید برای یک بار هم شده دولت حزبی روی کار بیاوریم و این امر را تجربه کنیم.

رشد نقدینگی به یارانه ۶۰ هزار میلیارد تومانی برمی گردد از این رو بنده طرحی را در این راستا در نظر گرفتم تا کارتی در قالب کارت رفاه ملی به مردم اختصاص دهیم.

ما هنوز بعد از چندد سال درباره تعریف رجل سیاسی و مذهبی به یک تعریف درست نرسیدیم و با وجود اینکه زنان در انتخابات ثبت نام می کنند اما فقهای شورای نگهبان آنها را تایید نمی کنند.

علیرغم اینکه امام (ره) گفتند نظامیان حق دخالت در انتخابات ندارند اما متاسفانه این روند در شرایط امروز کشور ما رعایت نمی شود و ما می بینیم این مشکل هنوز وجود دارد.

 

نماینده مردم تهران در مجلس دهم در پایان درباره مشکلات موجود در صدا و سیما گفت:

متاسفانه امکان ورود بخش خصوصی یه صدا و سیما وجود ندارد و این نقص بزرگی است.کواکبیان خاطرنشان کرد: ما باید از ظرفیت های زنان استفاده کنیم. .

باید تکلیف نهادهایی چون شواری عالی فضای مجازی؛ نهادهای زیرمربوطه مقام معظم رهبری مثل بیناد مستضعفان مشخص شود. کواکبیان گفت: همانطور که ما برای چین و روسیه اصالت قائل هستیم باید برای اتحادیه اروپا و آمریکا نیز اصالت قائل شویم.

 

انتخابات

 

*** ثبت نام فیروز آبادی در انتخابات ریاست‌جمهوری/ ۰۹:۳۳

 

فیروز آبادی با حضور در محل ستاد انتخابات کشور در خیابان فاطمی تهران در سیزدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری ثبت‌نام کرد.

فیروزآبادی پس از ثبت‌نام در انتخابات ریاست جمهوری با حضور در جمع خبرنگاران اظهار کرد:

شعار من «تحول و عدالت» است. ما در سالهای اخیر تلاشهایی که در عرصه‌های مختلف صورت گرفته نیاز به تحول دارد و باید در حوزه ساختار، برآیند و افراد انجام شود و در حوزه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی و تا حدودی سیاسی صورت گیرد.

 

وی با اشاره به افزایش شاخص‌های آسیب‌های اجتماعی و مشکلات اقتصادی در سال‌های اخیر، افزود:

ما شاهد یک ساختار دولتی عمودی هستیم و امیدوارم بتوانم با استفاده از دو محور اقتصاد دیجیتالی که تکیه بر خدمات دارد، پیشران تولید و افزایش اشتغال باشیم و در حوزه صنعت هم نوسازی صنعتی را اجرا کنیم.

باید به فکر توسعه دولت دیجیتال هم باشیم و در حوزه عدالت هم در بخش مجازات و پیگیری متخلفان قوای دیگر کار می‌کنند اما در زمینه عدالت ساختاری عدم توجه به شایسته‌سالاری مهمترین مشکل ماست و تلاش می‌کنم کسانی که شایسته‌ترین افراد و معتقد عمیق به جمهوری اسلامی هستند را سر کار بیاوریم.

 

دبیر شورای‌عالی فضای مجازی در پایان با تاکید بر اینکه امیدوارم دولت به مثابه پلت‌فرم را اجرا کنم، اظهار کرد:

شفافیت لازم را از این طریق در کشور ایجاد می‌کنم. همچنین امیدوارم نوسازی در تأمین اجتماعی و بیمه آن را عملی کنم.

در کشور نباید کوله‌بری وجود داشته باشد و این به دلیل ناکارآمدی‌ها در حوزه اقتصادی بوده است که باید با همکاری و همراهی همه ملت و بسیج کردن آنان این مشکلات را رفع کنیم.

 

*** ثبت نام عباس آخوندی در انتخابات ریاست‌جمهوری/ ۰۹:۲۲

 

عباس آخوندی با حضور در محل ستاد انتخابات کشور در خیابان فاطمی تهران در سیزدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری ثبت‌نام کرد.

 

آخوندی پس از ثبت‌نام در انتخابات سیزدهمین دوره ریاست‌جمهوری در نشست خبری با خبرنگاران، اظهار داشت:

بنده نگران این هستم که با ارزیابی اشتباه از قدرت سخت مان، گرازان در منطقه چیره شوند همانطور که شاهد ریخته شدن خون بی گناهان در بسیاری از کشورهای منطقه هستیم.

متاسفانه ما با پدیده چند دولتی یا دو دولتی مواجه هستیم و دولت مستقر در این شرایط امکان سیاست گذاری ندارد و کمتر سیاستی را می تواند به نتیجه برساند و مشکلات بر هم انباشته می شود.

شاهدیم دولت حتی توان مدیریت بیماری کرونا را هم از دست داده است به گونه ای که ۱۰ هزار کسب و کار فرو پاشیده و سه میلیون نفر بیکار شدند و دولت امکان حمایت از خانوارها را نداشته است.

سطح عمومی قیمت ها و بهای اقلام خوراکی هر روز افزایش می‌یابد و هیچکس نمی‌تواند قیمت‌ها را طی روزهای آینده پیش بینی کند.

نرخ ارزهای خارجی روزانه تعیین می شود و مردم باید هر روز نگران نوسانات نرخ ارز باشند.

قدرت خرید مردم هر روز کاهش می‌یابد و مفهوم تفکیک قوا به غلط به تجزیه قوا و شکل گیری دولت های چند گانه انجامیده و دولت های چندگانه به جای پرداختن به درد مردم، در پی جنگ و نزاع با هم هستند.

 

داوطلب انتخابات ریاست جمهوری در ادامه، گفت:

بر اساس قانون، دولت موجودیتی مستقل از ملت ندارد و ملت تنها یک اراده دارد و آن هم باید در دولت ملی و مدرن متجلی شود و لازم است موانع بر سر راه برداشته شود و دولتی کارآمد ایجاد شود.

متاسفانه میل به سرمایه گذاری در ایران از بین رفته و نرخ رشد سرمایه گذاری طی ۱۰ سال اخیر منفی شده است.

همچنین هیچ گاه اصلاح سیاست های پولی در بانک ها و موسسات مالی و اعتباری به طور جدی و غیرقابل بازگشت در دستور کار قرار نمی گیرد.

نپیوستن به FATF منجر به زیرزمینی شدن تجارت و وابسته ساختن فعالان اقتصادی شده و دنبال آن هستم که گلوگاه های تجاری را باز کنم. متاسفانه شاهد فسادهای هزاران میلیاردی هستیم و هر کس به جنگ با این باندها برود با هزاران تله و مانع مواجه می شود و سیاست مدار ملی باید تمام این مخاطرات را به جان بخرد و با فساد مبارزه کند.

 

وزیر اسبق راه و شهرسازی در پایان با بیان اینکه من می‌آیم تا با اتکای به نیروی ملت در مقابل شبکه‌های فساد بایستم، اظهار داشت:

رفع بیکاری، توجه به بهداشت عمومی، توسعه مرزها، رفع نابرابری بین شهرها و روستاها و همچنین بین شهرها و برخی کلان شهرها و تلاش برای رشد اقتصادی از جمله برنامه هایی است که بنده در دستور کار خواهم داشت.

 

انتخابات

 

*** ثبت نام مسعود پزشکیان در انتخابات ریاست‌جمهوری/ ۹:۰۴

 

مسعود پزشکیان با حضور در محل ستاد انتخابات کشور در خیابان فاطمی تهران در سیزدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری ثبت‌نام کرد.

 

*** ثبت نام شمس الدین حسینی در انتخابات ریاست‌جمهوری/ ۹:۰۰

 

شمس الدین حسینی نماینده مجلس شورای اسلامی و وزیر اسبق اقتصاد و امور دارایی با حضور در محل ستاد انتخابات کشور در خیابان فاطمی تهران در سیزدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری ثبت‌نام کرد.

 

انتخابات

 
*** ثبت نام علی لاریجانی در انتخابات ریاست‌جمهوری/ ۸:۰۸

 

علی لاریجانی با حضور در محل ستاد انتخابات کشور در خیابان فاطمی تهران در سیزدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری ثبت‌نام کرد.

علی لاریجانی در پنجمین روز ثبت نام داوطلبان انتخابات ۱۴۰۰ بعد از ثبت نام جمع خبرنگاران افزود:

سوال مهم در کشور این است که مساله امروز ایران چیست؟ قبل از این که پاسخ این سوال را بدهم باید بگویم بدلیل پیچیدگی موضوع و چند بعدی بودن ان ساده لوحی است که فکر شود با چند اقدام نمایشی پوپولیستی مساله قابل حل است و یا کلید جادویی وجود دارد و یا با سوپر من بازی می‌توان به راه حل رسید.

سعدی شیرازی می‌گوید سه چیز پایدار نماند مال بی تجارت، علم بی بحث و ملک بی سیاست.

امام خمینی (ره) یک حکیم بود و رهبران صدر انقلاب اسلامی با عقلانیت پایه های انقلاب اسلامی را سامان دادند.

پس چرا امروز وضع چنین است چون عده ای اداره کشور از مسیر حکمت و عقل خارج کرده اند و با سوار شدن بر موج احساسات و با پناه بردن به مسیر های انحرافی و یا فراموشی از ارمان های امام هزینه های گزافی را برای زندگی مردم ایجاد کرده اند و با صدای بلند همبستگی ملت را مخدوش کردند و به تعبیر شهید مطهری فرصت طلبان انقدر تند و افراطی شعار می‌دهند تا انقلابیون را کنار بزنند.

 

وی در ادامه اضافه کرد:

به نظر من تعبیر علم بی بحث که سعدی گفت در عدم گفت و گوی داخلی و تبدیل شدن اختلاف ها به دشمنی ها ظهور پیدا کرد.

عده‌ای فقط به دنبال تجزیه مردم هستند این نهایت بی هنری است.

هنر آن است که گامها در طریق وحدت بیشتر و تحمل و مدارا در جهت ایجاد اراده قوی تر در بعد ملی برای طرح مسایل کشور باشد بنابراین یک مساله مهم ایجاد وفاق و وحدت و همبستگی ملی در کشور است که در نبود آن توسعه فراهم نمی شود، ثبات و آرامش برای زندگی مردم ایجاد نمی‌گردد.

موضوع دیگر حل مسال پیچیده بین المللی و منطقه ای است که طولانی آن به زندگی مردم لطمه می زند.

سیاست خارجی کشور هدف اصلی آن باید تسهیل روابط خارجی در جهت توسعه اقتصادی کشور باشد.

 

لاریجانی در ادامه بیان داشت:

تجربه کشورهایی که در ۲۰ سال اخیر جهش اقتصادی داشتند نشان می دهد که سیاست خارجی و اقتصاد آنها یک هدف را دنبال کردند و سیاست خارجی در خدمت توسعه کشور بوده است لذا خیلی روشن است که جهش تولید و پرش اقتصادی داخلی نیازمند باثبات سازی و تعادل در صحنه بین المللی است.

نه هرروز با اقدامی مساله جدید ایجاد کنیم که هزینه آن را مردم در زندگی خود بدهند.

برای گذر از صفت ملک بی سیاست اداره کشور نباید در دست افراطیون و سازشکاران قرار بگیرد.

ملت و افراد رای می دهند که هر نوع مشکلات نظیر مسایل پیچیده بین المللی را حل کند.

نه آن که درباره آن روضه خوانی سیاسی کنند و نه این که با طرح مسایل فرعی افزایش مشکلات ملت نردبانی برای هوسهای سیاسی پوپولیستی خود کنند.

ضمن آن که صحنه بین المللی با شعارهای تند غریزی آرام نمی گیرد.

رونق مدیریت صحنه بین المللی و انقلابی عمل کردن در این مقطع آن است که وجوه بلوکه شده ملت ایران را از دست کشورها در بیاوریم و نه این که در داخل شعار دهند و ما نفت را با زحمت بفروشیم ولی پول آن در حساب های خارجی بلوکه شود.

 

رییس سابق مجلس شورای اسلامی، اظهار داشت:

این چه نفعی برای ملت ایران دارد و چه تاثیری در زندگی آنها می گذارد. حکمرانی مطلوب در گرو شعار کمتر و قدرت اجرایی قوی است.

با بی ارادگی در حل مشکلات کشور و توهمات نابجا نمی توان آرامش مورد نیاز اقتصادی کشور را در صحنه بین المللی حل کرد.

این چه نفعی برای ملت ایران دارد و چه تاثیری در زندگی آنها می گذارد.

حکمرانی مطلوب در گرو شعار کمتر و قدرت اجرایی قوی است.

با بی ارادگی در حل مشکلات کشور و توهمات نابجا نمی توان آرامش مورد نیاز اقتصادی کشور را در صحنه بین المللی تدارک کرد.

حل مسایل پیچیده بین المللی نیازمند افراد کاربلد است که بدون دستپاچگی و بدون تعلل، زمام امور دیپلماتیک را از دست بد اندیشان خارج کنند.

مساله سوم، توسعه اقتصادی کشور است. عدالت در توسعه اقتصادی، رکن است اما نه شعار عدالت بلکه داشتن نظریه عدالت و تحقق آن.

عدالت در زبان صاحب نظران اسلامی، ایجاد زمینه رشد استعدادهای آحاد مردم است و این امر، جز با رقابت متوازن همه افراد جامعه رخ نمی دهد.

همانگونه که رهبر معظم انقلاب در سالهای اخیر نامگذاری فرمودند، به نظر من کشور ما نیاز دارد که حداقل دو دهه، اولویت اصلی خود را پیشرفت اقتصادی و منافع ملی قرار دهد و بقیه شئون کشور در خدمت آن قرار گیرند. نه اینکه ده هدف موازی تعریف کنیم که هر کدام کشور را به سمتی بکشانند.

 

لاریجانی در ادامه اضافه کرد:

من سخنی از شهید مطهری برایتان نقل کنم. وی که به تعبیر رهبر معظم انقلاب اسلامی ایدئولوگ نظام محسوب می شوند می گویند: ممکن است حکومتی، اهداف بسیار عالی را در نظر بگیرد اما اگر از اقتصادی سالم – یعنی اقتصاد ثروت زا – برخودار نباشد به هیچیک از آن اهداف متعالی نمی‌رسد.

استقلال اقتصادی کشور، یکی از اهداف قانون اساسی است که با تکیه بر بنیه تولید داخلی و همراهی بین المللی در جهت توسعه صادرات، محقق می گردد. در این راه باید روحیه سیاست زدگی را در عرصه های مختلف توسعه اقتصادی بزداییم.

 

رییس سابق مجلس در ادامه بیان داشت:

توسعه اقتصادی با محوریت عدالت، هم تئوری خاص دارد و هم ملزوماتی که یکی از آنها عدم دخالت دولت و سیاست زدگی در این قلمروهاست.

امروز حتی در حوزه ورزش، سیاست مداران لباس مدیریت آنرا بر تن دارند تا چه رسد به بنگاه داری هایی که مانع رقابت مردم در اقتصاد می شو%

منبع
پژواک