کد خبر:270577
پ
سردار+هادیانفر
رئیس پلیس راهور ناجا:

خودرو‌های داخلی یورو ۲ هم نیستند

رئیس پلیس راهور ناجا، معتقد است، خودرو‌های داخلی یورو ۲ هم نیستند.

رئیس پلیس راهور ناجا، معتقد است، خودرو‌های داخلی یورو ۲ هم نیستند.

 

*** انتقادات به صنعت خودروسازی کشور

 

به گزارش پژواک، سردار کمال هادیانفر در خصوص انتقادات خود پیرامون کیفیت خودرو‌های داخلی، اظهار کرد:

حمل‌ونقل زمینی در کشور جدی‌ترین موضوع در حوزه ایمنی است.
ما تقریبا نزدیک ۳۴ میلیون وسیله‌ نقلیه در کشور داریم و ۴۴ میلیون نفر از مردم هم دارای گواهینامه هستند.
درحقیقت به‌نوعی همه ۸۵ میلیون جمعیت کشور یا کاربر حوزه ترافیک بوده یا راننده یا عابرپیاده یا سرنشین هستند؛ بنابراین بحث ایمنی در حوزه حمل‌ونقل زمینی بحثی جدی است.
البته در همه کشورها خسارت‌های ناشی از تصادفات امر محالی نیست، ولی بسیاری از کشورها تلاش می‌کنند که آن خسارت‌ها را به کمترین میزان ممکن برسانند.
آمارها نشان می‌دهد خیلی از کشورها که شاید یک روز بیشترین عامل مرگ‌ومیرشان تصادفات بوده امروز براساس اعلام سازمان بهداشت جهانی دارای کمترین خسارت‌های ناشی از تصادفات هستند.
اما در کشور ما یک تفاوت عمده‌ای بین تولیدات وسایط‌نقلیه داخلی با کشورهای توسعه‌یافته وجود دارد و آن این است که در تولیدات کشورهای توسعه‌یافته به کیفیت، زیبایی و ارزانی وسیله نقلیه خیلی توجه می‌کنند، اما تولیدات داخلی وسایط نقلیه ما با توجه به حمایت‌های گسترده‌ای که صورت می‌گیرد، کیفیت بالایی ندارند و ما هرچه پیش می‌رویم هم کیفیت پایین می‌آید و هم زیبایی ندارد؛ به‌طوری که تولیدات خودرویی ما که ۲۰ سال است از طراحی آن می‌گذرد هم ایمنی در آن به اقل ممکن رسیده هم قیمت خودرو متناسب با این محصول نیست.
لذا نباید فراموش کنیم که سالانه ۱۷ هزار نفر در تصادفات جان خود را از دست می‌دهند و بالغ بر ۳۶۰ هزار نفر مجروح یا معلول می‌شوند و غالبا آنهایی که مجروح یا معلول می‌شوند سالیان سال زمینگیر شده و ادامه عمرشان را مجبورند جور دیگری زندگی کنند.

 

*** خودرو‌های داخلی عامل افزایش جراحات است

 

وی ضمن اشاره به اینکه کارشناسان عوامل تصادف را عامل انسانی، وسیله و راه می‌دانند، افزود:
من معتقدم راننده‌ای که پشت خودرو می‌نشیند باید ایمن رانندگی کند، اما گاهی ممکن است به هر دلیلی راننده خطا و غفلتی کند؛ مثلا عدم‌تمرکز به جلو داشته باشد یا سرعت مطمئنه نداشته باشد یا اصلا به هر دلیلی راننده پشت فرمان بیهوش شود و این عاملی شود برای تصادف.
حالا وقتی تصادف اتفاق افتاد یک چیزی باید از راننده یا سرنشینان محافظت کند و آن چیز در درجه اول وسیله است؛ یعنی باید ستون‌ها، استحکامات و پلتفرمی که دراین وسیله به‌کار برده شده، قطر آلیاژی که در آن به‌کار رفته و… به‌گونه‌ای عمل کند که جان‌پناهی برای سرنشینان باشد یا کمربند ایمنی باید به‌موقع قفل شود که شدت برخورد سرنشینان را بتوان کنترل کرد.
اما خودروهای داخلی، خود خودرو عامل شدت تخریب یا جراحات است.
مثلا ترمز وسیله‌ای برای کنترل خودرو در مواقع خطر است، اما در خودروهای داخلی وقتی راننده ترمز می‌کند خط ترمز خودرو چندین متر کشیده می‌شود.
در این حالت دیگر خودرو در اختیار راننده نیست و خودرو به هرجایی ممکن است بخورد یا ترمز ABS درست عمل نمی‌کند یا کیسه هوایی که در زمان حادثه اگر درست عمل کند، جان‌پناهی برای راننده می‌شود، عملا عمل نمی‌کند.
من یادم می‌آید در سال ۹۱ که مقرر شد خودروسازها باید کیسه هوا داخل خودرو بگذارند اول گفتند یک کیسه هوا بگذاریم، بعد کردند ۲ کیسه هوا که آن هم با این وضعیت به‌کار گرفته شد.

 

*** خودروهای ما یورو ۲ هم نیستند

 

به گزارش پژواک، رئیس پلیس راهور ناجا در پایان با بیان اینکه مشکل این است که باید ببینیم با کدام استاندارد اروپا در حال تولید هستیم، تصریح کرد:
آیا واقعا یورو ۵ تولید می‌کنیم؟ به اعتقاد من خودروهای ما یورو ۲ هم نیستند؛ به همین دلیل هم ما از سال ۹۸ به جد موضوع کیفیت خودروی تولید داخل را دنبال کردیم و حرفی هم که می‌زنیم حرف کارشناسی است.
پلیس ۱۱ سال تصادفات را تحلیل کرده و براساس همین تحلیل تصادفات و فراوانی خودروها ایستادگی کردیم تا تولید پراید در اواخر ۹۸ و اوایل سال ۹۹ متوقف شود؛ هر چند که مشکل پراید سال‌هاست در کشور وجود دارد و پرایدها همچنان در خیابان‌ها و جاده‌ها می‌چرخند، اما جلوی تولیدش را گرفتیم.
همشهری

 

 

انتهای پیام///

ارسال دیدگاه