کد خبر:266380
پ
خودروسازان
با بررسی آمار تولید خودروسازان مشخص شد

خودروسازان باز هم به قول خود برای افزایش تولید عمل نکردند/ قابل توجه وزیر جدید صنعت

علیرغم وعده‌های چند باره خودروسازان برای افزایش تولید، آمارهای ۵ ماهه نخست سال جاری حاکی از ثبات تیراژ تولید در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته است، موضوعی که باعث تاخیر در تحویل خودروی مشتریان و افزایش نارضایتی‌ آنها منجر شده است.

علیرغم وعده‌های چند باره خودروسازان برای افزایش تولید، آمارهای ۵ ماهه نخست سال جاری حاکی از ثبات تیراژ تولید در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته است، موضوعی که باعث تاخیر در تحویل خودروی مشتریان و افزایش نارضایتی‌ آنها منجر شده است.

 

*** بدقولی دوباره و چندباره خودروسازان

 

به گزارش پژواک، مسئولان خودروسازی‌های بزرگ کشور مثل ایران خودرو و سایپا بارها به مردم و مسئولان قول دادند که تولید و عرضه را افزایش خواهند داد تا بازار خودرو که علیرغم رکود، هر روز با افزایش قیمت روبرو می‌شود را مدیریت کنند اما آمارهای مرداد ماه و همچنین ۵ ماهه ابتدایی سال جاری حکایت از ناتوانی و بدقولی مجدد مدیران عامل این شرکت‌ها دارد.

 

*** افت تولید ایران خودرو علیرغم وعده افزایش

 

ایران خودرو در مردادماه سال جاری ۳۱۲۴۶ دستگاه انواع خودرو تولید کرده که از این تیراژ ۳۱ هزار و ۳ دستگاه آن، خودروی سواری بوده است.
این آمار نسبت به مردادماه سال گذشته افت ۱٫۵ درصدی را نشان می‌دهد.

تولید انواع خودرو توسط شرکت ایران خودرو به عنوان یکی از بزرگترین خودروسازان کشور، در ۵ ماهه ابتدایی سال جاری نیز به ۱۸۸۳۸۹ دستگاه رسید که نسبت به همین مدت در سال ۹۹ افت ۱٫۸ درصدی را تجربه کرده است.

تولید خودروی سواری نیز توسط ایران خودرو در این مدت نسبت به مدت مشابه سال گذشته، ۰٫۸ درصد کاهش داشته است.

 

*** میزان تولید سایپا

 

شرکت خودروسازی سایپا به عنوان یکی دیگر از خودروسازان بزرگ کشور، رشد قابل توجهی نداشته است، البته جای شکرش باقیست که همچون ایران خودرو با کاهش تولید همراه نبوده است.
سایپا در مردادماه سال جاری ۲۷۸۹۱ دستگاه خودرو تولید کرده که نسبت به مرداد سال گذشته حدود دو درصد رشد داشته است.
تولید سواری توسط سایپا در این ماه ۲۴۱۴۲ دستگاه بود که در مقایسه با مردادماه سال ۹۹ رشد ۱۹/۱ درصدی را در کارنامه خود ثبت کرده است.

سایپا در ۵ ماهه ابتدایی سال نیز نسبت به همین مدت در سال ۹۹ رشد ۳ درصدی را تجربه کرده است.

 

*** خط و نشان عضو کمیسیون صنایع مجلس برای خودروسازان

 

همانطور که در ابتدای گزارش مطرح شد و آمار و ارقام نیز آن را نشان می‌دهد، خودروسازان بار دیگر به هر دلیلی به قول خود مبنی بر افزایش تولید عمل نکردند، موضوعی که در طرح تحقیق و تفحص از صنعت خودرو نیز یکی از محورهای مهمی بود که به تصویب نمایندگان مجلس رسیده است.

 

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس در این رابطه و با اشاره به اینکه خودروسازان بارها با حضور در جلسات کمیسیون صنایع و معادن مجلس، قول دادند تیراژ تولید را افزایش دهند، به خبرنگار صنایع، گفت:
اگر خودروسازان برای عمل نکردن به وعده خود مبنی بر افزایش تیراژ تولید، دلایل موجه و منطقی نداشته باشند و این کوتاهی ناشی از مشکلات مدیریتی باشد، این موضوع در کمیته تحقیق و تفحص بررسی و در صورت اینکه اعضای کمیته به این نتیجه برسند، کاهش تیراژ تولید توسط مدیران عامل شرکت‌های خودروسازی به صورت عمدی و برای ایجاد نوسان در بازار بوده، این موضوع را طی گزارشی به مراجع قضایی ارجاع خواهد شد.

 

*** قابل توجه وزیر جدید صنعت

 

به گزارش پژواک، سید رضا فاطمی امین که اخیرا سکاندار وزارت صنعت شده است، یکی از قول‌هایی که در زمان اخذ رای اعتماد به نمایندگان مجلس و مردم داد، تولید سالیانه سه میلیون دستگاه خودرو تا چند سال آینده بوده است.
در حالی که تیراژ خودروی تولیدی در کشور در حال حاضر به یک میلیون دستگاه هم نمی‌رسد، وزیر جدید صمت قول داده تا سال آینده، تولید را به یک میلیون ۶۰۰ هزار دستگاه برساند.

حال باید دید با این شرایط تولید، وزیر صنعت چگونه می‌خواهد به وعده‌های خود عمل کند اما اگر قرار باشد صنعت خودروی کشور با همین عوامل و رویکرد ادامه پیدا کند، احتمالا وعده‌های وزیر جدید نیز سرانجامی همچون وعده‌های مدیران عامل خودروسازهای بزرگ کشور، خواهد داشت.

 

انتهای پیام///

منبع
صنایع
ارسال دیدگاه