کد خبر:262579
پ
اکسپلورر
پژواک گزارش می‌دهد:

اینترنت اکسپلورر از مایکروسافت خداحافظی می‌کند/ مرورگر پرحاشیه پس از ۲۶ سال بازنشسته می‌شود

شرکت مایکروسافت سرانجام تصمیم به کنار گذاشتن مرورگر قدیمی و پر از حفره‌های امنیتی خود، یعنی اینترنت اکسپلورر، گرفته است.

شرکت مایکروسافت سرانجام تصمیم به کنار گذاشتن مرورگر قدیمی و پر از حفره‌های امنیتی خود، یعنی اینترنت اکسپلورر، گرفته است.

 

*** مرورگر اینترنت اکسپلورر بازنشسته می‌شود

 

به گزارش پژواک، مایکروسافت بالاخره تصمیمی که باید سال‌ها پیش می‌گرفت، گرفت و چهارشنبه گذشته اعلام کرد مرورگر وب اینترنت اکسپلورر را ۱۵ ژوئن ۲۰۲۲ بازنشسته خواهد کرد.

اینترنت اکسپلورر سال ۱۹۹۵ عرضه شد و از سال ۱۹۹۷ به مدت ۲۰ سال روی هر دستگاه ویندوزی به‌طور پیش‌فرض نصب بود.

البته حضور پررنگ این مرورگر در اکثر کامپیوترهای خانگی و اداری را نباید با محبوبیت آن اشتباه گرفت. اینترنت اکسپلورر سرعت بسیار پایین، عملکرد ضعیف و البته مشکلات بی‌شمار امنیتی داشت و عجیب نیست که اولین جستجوی اکثر کاربران در این مرورگر، دانلود مرورگر دیگری بوده است.

مشکل اینترنت اکسپلورر فقط باگ نبود.

سابقه‌ی تأسف‌بار این مرورگر مدیون عادت بد مایکروسافت به چسباندن آن به سیستم عامل و در عین حال نادیده گرفتن بهترین روش‌های توسعه‌ی مرورگر و بعد ناتوانی این شرکت در توزیع سریع پچ‌ امنیتی بود.

در حالی‌ که مرورگرهایی چون کروم هر ۲-۳ هفته یک بار به‌روزرسانی‌ امنیتی دریافت می‌کنند، مایکروسافت اینترنت اکسپلورر را ماهی یک بار به‌روزرسانی می‌کرد.

 

*** علاقه‌مندی هکرها به اینترنت اکسپلورر

 

اینترنت اکسپلورر مدت‌ها است دیگر در مرکز توجه مایکروسافت قرار ندارد.

این غول تکنولوژی ۵ سال است که پشتیبانی از چندین نسخه‌ی این مرورگر را متوقف کرده است.

اما بر اساس آمار NetMarketShare، از ماه نوامبر، اینترنت اکسپلورر با ۵٫۲ درصد سهم بازار، همچنان چهارمین مرورگر محبوب دسکتاپ و از مرورگر سافاری اپل جلوتر است.

هکرها هم همچنان در حال حمله به چند دستگاه باقی‌مانده‌ای هستند که هنوز از اینترنت اکسپلورر استفاده می‌کنند.

به همین خاطر است که مایکروسافت باید تلاش خود را برای دور کردن کاربران بیشتری از این مرورگر ناامن، تشدید کند.

کاربرانی که حتی بعد از بازنشسته شدن اینترنت اکسپلورر همچنان به استفاده از این مرورگر ادامه می‌دهند، تا مدت‌ها در معرض هک شدن باقی خواهند ماند.

سدریک اونز، محقق امنیت و سرپرست تیم تست نفوذسنجی ای‌ام‌دی،‌ در این رابطه می‌گوید:

در سال‌های اخیر ما همچنان شاهد کیت‌های اکسپلویتی هستیم که آسیب‌پذیری‌های اینترنت اکسپلورر را از طریق کمپین‌های تبلیغاتی مخرب مورد حمله قرار می‌دهند، همچنین این حملات کامپیوترهای ویندوزی را به انواع باج‌افزارها و بدافزارهای مخصوص سرقت اطلاعات آلوده می‌کنند، پس تصمیم مایکروسافت به کنار گذاشتن اینترنت اکسپلورر اقدام خوبی است.

 

*** تشویق کاربران به استفاده از جایگزین اینترنت اکسپلورر

 

مایکروسافت همواره در تلاش برای تشویق کاربران خود به استفاده از جایگزین اینترنت اکسپلورر، یعنی اج بوده است که همراه‌با ویندوز ۱۰ در سال ۲۰۱۵ عرضه شد.

این شرکت همچنان از ترغیب کاربران به استفاده از اج دست برنداشته است و حتی هفته‌ی گذشته وقتی خبر بازنشستگی اینترنت اکسپلورر را در پستی اعلام کرد، همچنان کاربران را دعوت کرد از حالا به بعد از مایکروسافت اج به‌ عنوان مرورگر خود استفاده کنند.

مایکروسافت در بازنشسته کردن محصولاتی که باید مدت‌ها پیش از دور خارج می شدند، بسیار دیر عمل می‌کند.

اگر خداحافظی طولانی این شرکت با ویندوز XP (پروژه‌ای که هنوز در جریان است) را به خاطر داشته باشید، می‌توانید حدس بزنید پایان ماجرای بازنشستگی اینترنت اکسپلورر احتمالا چگونه خواهد بود.

مایکروسافت ۳۶۵ و اپلیکیشن‌های دیگر پشتیبانی از تمام نسخه‌های اینترنت اکسپلورر را از ۱۷ آگوست پایان می‌دهند.

اینترنت اکسپلورر ۱۱ نیز تقریبا سال دیگر به‌طور کامل بازنشسته خواهد شد.

اما حتی آن موقع هم ممکن است نسخه‌هایی از این مرورگر همچنان روی کامپیوترهایی که قادر به دریافت به‌روزرسانی ویندوز نیستند، باقی بماند.

با توجه به اینکه میلیاردها دستگاه ویندوزی در دنیا موجود است،‌ حتی کسری از یک درصد این کامپیوترها که همچنان از اینترنت اکسپلورر استفاده می‌کنند، رقم قابل توجهی است.

رایان کلمبر، معاون اجرایی استراتژی امنیت سایبری در Proofpoint، در این رابطه می‌گوید:

درحالی‌که اکثر آسیب‌پذیر‌ی‌ها مربوط به چندین سال پیش است، کاربران احتمالا همچنان به استفاده از اینترنت اکسپلورر ادامه می‌دهند، حتی اگر این مرورگر به‌طور رسمی از طرف مایکروسافت کنار گذاشته شده باشد.

کاهش قابل‌توجه ریسک نیازمند حذف فعال این مرورگر است، مشابه اتفاقی که اخیرا در مورد Flash افتاد.

پیش‌بینی ما این است که هکرها استراتژی خود را برای هدف قرار دادن کاربران مایکروسافت با شرایط جدید سازگار خواهند کرد.

 

*** پشتیبانی از سرور اینترنت اکسپلورر

 

به گزارش پژواک، شایان ذکر است، حتی سال آینده هم برای کنار گذشته شدن اینترنت اکسپلورر دیر است، اما مثل خداحافظی طولانی مدت مایکروسافت با ویندوز XP، این شرکت پشتیبانی از برخی نسخه‌های اینترنت اکسپلورر را تا چند وقت ادامه خواهد داد.

پشتیبانی از سرور اینترنت اکسپلورر ۱۱ یا مرورگر موجود در ویندوز ۱۰ نسخه‌ی Enterprise LTSC (مخصوص کامپیوترهای مراکز حساس) هم تا سال آینده متوقف نخواهد شد.

در کل، کاربر عمومی وب هنگام مهاجرت از اینترنت اکسپلورر به مرورگرهای دیگر با مشکل بزرگی مواجه نخواهد شد.

شاید تنها مشکل ترک عادت باشد و به احتمال زیاد استفاده از این مرورگر بدسابقه تا مدت‌های مدید در گوشه و کنار اینترنت به چشم بخورد.

 

 

انتهای پیام///

منبع
پژواک
ارسال دیدگاه