کد خبر:258139
پ
تونل
پژواک گزارش می‌دهد:

فناوری‌های پیشرفته حفر تونل آب‌رسانی را تسهیل می‌کند

یک شرکت دانش‌بنیان موفق شد با حفر تونل‌های پیشرفته زیرآبی، کشور را در این زمینه از فناوری خارجی بی‌نیاز کند.

یک شرکت دانش‌بنیان موفق شد با حفر تونل‌های پیشرفته زیرآبی، کشور را در این زمینه از فناوری خارجی بی‌نیاز کند.

 

*** آسان شدن حفاری تونل آب‌رسانی

 

به گزارش پژواک، مدیرعامل یک شرکت دانش‌بنیان پیرامون آسان شدن حفاری تونل آب‌رسانی، اظهار داشت:

یکی از محصولات دانش‌بنیان این شرکت، حفر چاه فلمن است. این چاه‌ها که به عنوان چاه‌های دهانه گشاد مخزنی گالری دار هم شناخته می‌شوند، معمولاً در پروژه‌های آب‌رسانی کاربرد دارند.

این چاه‌ها به صورت تونل‌های افقی در زیر آب حفر می‌شوند، مثلاً برای اجرای پروژه آب‌رسانی، ابتدا یک چاه با قطر قابل توجه حفر می‌شود و سپس یک تونل در زیر رودخانه احداث می‌شود. احداث این تونل نیازمند فناوری بالای است و در دنیا تعداد بسیار محدودی از شرکت‌ها، در این حوزه کار می‌کنند.

 

*** مزایای استفاده از این فناوری

 

علی مدرسی پیرامون مزایای این طرح، تصریح کرد:

این طرح، امکان تصفیه ایمن و به‌صرفه را برای پروژه‌های تصفیه آب در شهرهای بزرگ ایجاد می‌کند. برای نمونه این شرکت در حال حاضر در حال همکاری با طرح اضطراری آبرسانی به شهر چالوس است و استفاده از این فناوری توانسته است، طرح را به مقدار زیادی به پیش ببرد.

برخی شرکت‌های خارجی همین طرح را به همراه احداث تابلو برق و برخی کارهای الکترونیک و مکانیکی، با قیمت باور نکردی ۴ تا ۵ میلیون دلار به پایان می‌رسانند، در حالی که ما به عنوان یک شرکت دانش‌بنیان ایرانی، این طرح را با هزینه بسیار کمتر ۳ تا ۴ میلیارد تومان به اتمام می‌رسانیم.

 

*** صادرات این فناوری‌های پیشرفته به کشورهای اطراف

 

به گزارش پژواک، مدیرعامل شرکت دانش‌بنیان در پایان پیرامون صادرات این فناوری‌های پیشرفته به کشورهای اطراف، بیان کرد:

با توجه به نیاز بالقوه زیاد کشورهای اطراف به این فناوری، در صورتی که از سوی نهادهای مسئول در این زمینه و معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری، مورد حمایت قرار گیریم، می‌توانیم این طرح‌ها را در آن کشورها نیز انجام دهیم و از قبال صادرات خدمات مهندسی برای کشور ارزآوری داشته باشیم.

این طرح به ویژه در مناطق کوهستانی کشور سوریه، می‌تواند بسیار کارآمد و مورد نیاز باشد. این شرکت همچنین امکان انجام پروژه چاه‌های فلمن را در نزدیکی دریا دارد و کارخانه‌های تصفیه آب با استفاده از این فناوری می‌توانند آب دریا را با هزینه بسیار کمتر و به صورت کاملاً زلال و شفاف، به سمت کارخانه هدایت کنند.

 

 

انتهای پیام///

منبع
پژواک
ارسال دیدگاه