کد خبر:260075
پ
بیت‌کوین
پژواک گزارش می‌دهد:

چرا درگاه‌های پرداخت رمز ارزها مسدود نشد؟/ خروج میلیاردها دلار ارز از کشور در جنگ اقتصادی برای خرید بیت‌کوین

درحالی باید درگاه‌های پرداخت کسب ‌و کارهایی چون فروش رمز ارز از هفته دوم اسفند ۹۹ مسدود می‌شد که مشاهدات نشان می‌دهد صرافی‌های دیجیتال بدون هیچ مشکلی همچنان درحال خرید و فروش رمز ارزها هستند.

درحالی باید درگاه‌های پرداخت کسب ‌و کارهایی چون فروش رمز ارز از هفته دوم اسفند ۹۹ مسدود می‌شد که مشاهدات نشان می‌دهد صرافی‌های دیجیتال بدون هیچ مشکلی همچنان درحال خرید و فروش رمز ارزها هستند.

 

*** بازار رمزارزها در ایران مبهم است

 

به گزارش پژواک، همزمان با داغ شدن بازار خرید و فروش بیت کوین و سایر رمز ارزها در ایران،‌ در هفته‌های پایانی سال ۹۹، انتقادات به نبود قانون در این خصوص بالا گرفت و بسیاری از تحلیل‌گران این حوزه تأکید کردند که اگر دولت موضع خود را در این خصوص فوراً مشخص نکند باید منتظر فاجعه‌ای در بازار بیت‌کوین مشابه آنچه درماه‌های اخیر در بازار سرمایه رخ داد، باشیم.

 

ناصر حکیمی معاون سابق فناوری‌های نوین بانک مرکزی ضمن تأکید بر مبهم بودن بازار رمزارزها در ایران، اظهار داشت:

همانطور که دولت سال قبل برای ماینینگ قوانین وضع کرد و این بازار را بعنوان یک صنعت به رسمیت شناخت باید برای خرید و فروش بیت‌کوین نیز قوانینی داشته باشد.

با این حال اما هنوز دولت و بانک مرکزی موضع خود را در این خصوص روشن نکرده‌اند و قانونی هم در زمینه مبادلات رمز ارزها وضع نشده است نه در دولت و نه در مجلس!

 

*** خرید و فروش بیت‌کوین آزاد نمی‌شود

 

افزایش محسوس مبادلات بیت‌کوین در ایران در ماه‌های اخیر موجب شد تا در نهایت واکنشی هرچند کوتاه از بانک مرکزی در محافل خبری مطرح شود؛ در هفته های پایانی سال ۹۹ و همزمان با افزایش محسوس قیمت بیت‌کوین در دنیا و بعد از آنکه تعداد زیادی از مردم راهی بازار رمرزارزها مخصوصاً بیت‌کوین شدند،‌ بالاخره موضع بانک مرکزی درباره خرید و فروش بیت‌کوین در ایران اعلام شد.

 

رئیس کل بانک مرکزی با تأکید براینکه خرید و فروش بیت‌کوین آزاد نمی‌شود، اعلام کرد:

در این خصوص مصوبه هیات وزیران را گرفته‌ایم که اخیرا اصلاحاتی هم روی آن انجام شد و مقرر شده افرادی که به طور قانونی و رسمی رمز ارز تولید کنند امکان این را داشته باشند که برای واردات از آن استفاده کنند.

 

به زودی برای بیت‌کوین صرافی‌هایی مشخص می‌کنیم که فقط برای مبادلات تجاری بتوان از آن استفاده کرد.

خرید و فروش بیت‌کوین آزاد نمی‌شود فقط آن‌هایی که به طور رسمی استخراج کرده‌اند و تنها برای واردات کالا می‌توانند از رمزارز استفاده کنند.

 

*** ممنوعیت معاملات رمز ارز در کشور

 

چندی بعد هم معاون رئیس بانک مرکزی با حضور در گفت ‌و گوی ویژه خبری با تأکید بر ممنوع بودن معاملات رمز ارز در کشور خطاب مردم، تصریح کرد:

مردم بدانند خطرهای این رمز ارزها بسیار زیاد است و پرونده‌های بسیاری در زمینه کلاهبرداری، سرقت از کیف پول و مسدود شدن کیف پول رمز ارزها تشکیل شده است.

بر اساس قانون شورای عالی مبارزه با پولشویی و مصوبه هیئت دولت در سال ۹۸ مبادله رمز ارزها در کشور ممنوع است.

 

*** سایت‌های خرید و فروش بیت­‌کوین مجوز ندارند

 

همزمان با اعلام موضع بانک مرکزی در خصوص بیت‌کوین و خرید و فروش رمزارزها در ایران،‌ مرکز ملی فضای مجازی هم اعلام کرد که سایت‌های خرید و فروش بیت­‌کوین مجوز ندارند.

بنابراین و باتوجه به موضع گیری‌هایی که تا کنون توسط مراجع رسمی اعلام شده است، مبادله رمز ارزها تنها برای استخراج رسمی رمز ارز در جهت واردات بلامانع بوده اما معامله این نوع ارز بین افراد ممنوع است.

با این حال اما بیش از ۲۰ صرافی رمزارز با تعداد کاربران و مبادلات روزانه قابل توجه در کشور وجود دارد که همگی از درگاه‌های پرداخت بانکی و شبکه‌های ملی پرداخت نظیر شتاب و شاپرک برای تبدیل ریال استفاده می‌کنند در حالی که بانک مرکزی تاکنون به هیچکدام از این صرافی‌ها مجوز نداده است.

 

*** خرید و فروش رمز ارزها در صرافی‌های غیرمجاز ممنوع است

 

فرایند خرید و فروش با درگاه‌های پرداخت توسط صرافی‌های دیجیتال درحالی به‌راحتی انجام می‌شود که طبق سیاست اعلامی بانک مرکزی در مستند رمز ارزها، خرید و فروش رمز ارزها در صرافی‌های غیرمجاز ممنوع است و مشخص نیست که این صرافی‌ها چگونه از بستر پرداخت الکترونیک کشور بهره‌مند می‌شوند!

نکته جالب اینجا است که خرید و فروش بیت‌کوین و سایر رمز ارزها درحالی همچنان از طریق صرافی‌های دیجیتال انجام می‌شود که ۱۲ اسفند ۹۹ شرکت خدمات پرداخت شاپرک با صدور بخشنامه‌ای به شرکت‌های پرداخت‌یار دستور داد که نسبت به قطع خدمات پرداخت الکترونیک به پذیرندگان پشتیبانی‌ شده که کالا و خدماتی مغایر با قوانین جمهوری اسلامی ایران و بانک مرکزی ارائه می‌کنند، اقدام کنند.

این شرکت از وب‌سایت‌های ارائه‌دهنده خدمات خرید و فروش ارزهای دیجیتال به‌ عنوان یکی از همین کسب ‌و کارها یاد کرده است.

این وضعیت درحالی است که شاپرک از پرداخت‌یارها خواسته است که بالافاصله پس از دریافت این نامه، ارائه خدمت به کسب و کارهایی چون فروش رمزارز، فیلترشکن و سایت‌های شرط‌بندی و قمار را متوقف کنند. در غیر این صورت، شاپرک راسا این خدمات را قطع کرده و با شرکت پرداخت‌یار هم برخورد می‌کند.

 

*** رمز ارزها چگونه باعث خروج ارز از کشور می‌شوند؟

 

‌از مهمترین انتقادات به روال موجود برای خرید و فروش رمزارزها نگرانی از خروج ارز از کشور است، حجم زیادی از بیت‌کوین‌های موجود در بازار داخلی، از طریق صرافی‌های خارجی خریداری شده‌اند، تحلیل‌گران این بازار معتقدند که ادامه وضعیت موجود رمز ارزها در ایران به معنای مجوز خروج سرمایه و ارز زیادی از کشور است، همانطور که تا الان نیز برای خرید ماینر و تولید بیت‌کوین، ارز زیادی از کشور خارج شده است.

محل اصلی تأمین ارز دیجیتال، صرافی‌های خارجی هستند که در واقع در این روش با مقدار زیادی خروج ارز از کشور مواجه‌ایم،  هرچقدر تقاضای ارزهای دیجیتال در ایران بالاتر برود خروج ارز از کشور بیشتر خواهد شد.

اگرچه معاملات صرافی‌های داخلی توسط نهادهای نظارتی قابل رصد است اما با انتقال ارزها به صرافی‌های بین‌المللی این مزیت کمرنگ می‌شود.

ضمن اینکه، گسترش پذیرش و معاملات ارزهای دیجیتال در کشور باعث تقویت اقتصاد زیرزمینی و پولشویی شده است.

نگرانی برای خروج ارز از کشور از این جهت حائز اهمیت است که باید توجه داشته باشیم که اقتصاد ایران به دلیل تحریم‌های شدید و … با محدودیت‌های جدی همراه بوده و قادر نیست به راحتی با سایر کشورها مبادلات ارزی و … داشته باشد، همانطور که قبلاً هم بارها اشاره شده در جنگ اقتصادی هستیم و در این شرایط باید تلاش شود که خالص خروج سرمایه برای واردات کالاهای لوکس محدود شود.

 

*** خروج ارز از کشور برای خرید بیت‌کوین

 

به گزارش پژواک، به باور تحلیل گران اقتصادی، ارزهای دیجیتال هم اکنون در گروه کالاهای لوکس محسوب می‌شوند و نباید اجازه داد که میلیاردها دلار از منابع ارزی کشور برای خرید این ارزها از کشور خارج شود، زمانی که تب تقاضای ارزهای دیجیتال برای سرمایه‌گذاری و کسب سود در کشور بالا می‌رود و ماینرهای داخلی قادر به پاسخگویی این تقاضا نباشند، ارز از کشور خارج می‌شود تا ارزهای دیجیتال از طریق صرافی‌های بین‌المللی خریداری شود.

بنابراین حساسیت بانک مرکزی و دستور به توقف درگاه‌های پرداخت صرافی‌های دیجیتال امری کاملاً به جا است و اتفاقا سوال و نقد اساسی اینجا است که چرا بانک مرکزی دیر اقدام کرده و تا الان کجا بوده که اجازه داده صرافی‌های ارز دیجیتال در ایران که اتفاقا هیچکدام هم مجوز ندارند، به راحتی فعالیت کرده و هر روز نیز بر تعدادشان اضافه شود؟ 

 

 

انتهای پیام///

منبع
پژواک
ارسال دیدگاه