کد خبر:266535
پ
زارع پور
وزیر ارتباطات:

محوری‌ترین برنامه وزارت ارتباطات، تکمیل شبکه ملی اطلاعات است

وزیر ارتباطات، محوری‌ترین برنامه این وزارتخانه را تکمیل شبکه ملی اطلاعات عنوان کرد.

وزیر ارتباطات، محوری‌ترین برنامه این وزارتخانه را تکمیل شبکه ملی اطلاعات عنوان کرد.

 

*** نقش مهم بخش خصوصی در حل مشکلات کشور

 

به گزارش پژواک، عیسی زارع پور در دیدار با فعالان بخش خصوصی عرصه ارتباطات و فناوری اطلاعات، با بیان این‌که ابزار حل بیشتر مشکلات کشور و آن‌چه به‌عنوان چالش وجود دارد فناوری اطلاعات است، افزود:

به اعتقاد کارشناسان، همه مشکلات اقتصادی، فرهنگی و حتی حل معضل اشتغال را با راهکارهای فناوری پایه و عمدتا فناوری اطلاعات پایه می‌توان حل کرد.

بنابراین اگر ما به‌عنوان وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات و همه‌کسانی که در حوزه فناوری اطلاعات فعال هستند دست‌به‌دست هم دهیم، می‌توانیم مشکلات کشور را با هزینه بسیار کم و سرعت بالا حل کنیم که در این رابطه نقش بخش خصوصی بسیار کلیدی است.

بخش خصوصی می‌تواند پیشران این حوزه باشد و تمام ظرفیت‌های خود را پای‌کار بیاورد تا به اهداف‌مان در حل مشکلات کشور از طریق فناوری اطلاعات دست پیدا کنیم.

 

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در ادامه بار دیگر با تأکید بر اینکه محوری‌ترین برنامه وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در چهار سال پیش رو، تکمیل شبکه ملی اطلاعات است، گفت:

شبکه ملی اطلاعات می‌تواند بخش خصوصی کشور در حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات را به حرکت در آورد.

در زنجیره ارزش شبکه ملی اطلاعات جا برای تمام کسانی که در بخش خصوصی فعالیت می‌کنند وجود دارد که فعالیت‌شان را چند برابر کنند و بتوانند در دایره رفع نیازهای شبکه ملی اطلاعات کار کنند.

 

*** برداشت اشتباه برخی افراد از تکمیل شبکه ملی اطلاعات

 

وی با انتقاد از فضاسازی‌ها نسبت به شبکه ملی اطلاعات، گفت:

متأسفانه همچنان برخی در کشور، شبکه ملی اطلاعات را به معنای قطع دسترسی با شبکه جهانی اینترنت می‌دانند.

باید به اطلاع عموم مردم رساند که هیچ‌کسی با راه‌اندازی و تکمیل شبکه ملی اطلاعات به دنبال قطع شبکه جهانی اینترنت نیست.

به اعتقاد من در حال حاضر حفظ استقلال کشور در فضای مجازی یک اصل است.

البته استقلال در فضای مجازی به معنای قطع ارتباط با جهان نیست. استقلال به معنای این است که ارتباط مقتدرانه و با دست برتر با جهان داشته باشیم.

 

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در ادامه با اشاره به حذف برخی برنامک‌های ایرانی از گوگل‌پلی، گفت:

در همین ماجرای اخیر، اگر ما ابزار یا زیرساخت‌های انتشار و توزیع اپلیکیشن‌های خودمان را نداشتیم الان با مشکلات جدی روبرو می شدیم و هزاران کسب و کار با مشکل روبرو می شدند؛ درحالی‌که اکنون ما ابزار مناسب را در اختیار داریم و با دست پر می‌توانیم مذاکره کنیم و معطل دیگران نیستیم تا برای ما تعیین تکلیف کنند و این مایه خوشحالی است.

این در حالی است که برخی اپلیکیشن‌ها و پلتفرم‌ها در بسیاری از کشورها به‌ویژه کشورهای اروپایی، فضای مجازی را به تسخیر خود درآورده‌اند و به‌نوعی حکمرانی آن‌ها در این فضا با مشکل مواجه شده است درحالی‌که ما در کشورمان و به پشتوانه جوانان نخبه در این زمینه‌ها احساس نگرانی نداریم و این هم نتیجه تدابیری است که درگذشته اندیشیده شده و جای تقدیر و تشکر دارد.

پیگیری استیفای حقوق این کسب و کارها در مجامع بین المللی در دستور کار این وزارتخانه قرار دارد.

 

*** اصلاح ریل‌گذاری غلط

 

زارع پور در ادامه با بیان اینکه اگر در تصمیم‌گیری‌ها، بخش خصوصی حضور داشته باشد قطعاً ریل‌گذاری‌های غلط هم اصلاح می‌شود، بیان داشت:

مشکل ما مدیران این است که گاهی اوقات در پشت درهای بسته بدون آنکه خودمان را جای مصرف‌کننده یا تولیدکننده قرار دهیم تصمیم می گیریم، بعد هم گلایه داریم که چرا طرح‌های مصوب ما اجرایی نمی‌شود.

ما در دوره جدید وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، نقش بخش خصوصی را در تصمیم گیری ها پررنگ خواهیم کرد و در تصمیم‌گیری‌ها سعی‌مان بر این خواهد بود که از نظرات بخش خصوصی استفاده کنیم؛ چون در نهایت مجری سیاست‌گذاری‌های تدوین‌شده توسط وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات بخش خصوصی و فعالان این حوزه خواهند بود.

 

وی در ادامه با اشاره به دغدغه فعالان بخش خصوصی نسبت به طرح «حمایت از حقوق کاربران و خدمات پایه کاربردی فضای مجازی» گفت:

هیچ‌کسی در کشور قائل به این نیست که فضای مجازی باید رها باشد چون همه زندگی مردم به این فضا گره خورده است و پیگیری حقوق مردم در این فضا در شرایط فعلی به صورت کامل امکان پذیر نیست. ولی نظام مند کردن این فضا نباید منجر به ایجاد مشکل برای کسب و کارها و مایه نگرانی عموم مردم شود.

بنابراین من نسبت به این طرح احساس نگرانی نمی‌کنم چراکه معتقدم با تعامل خوب میان مجلس، دولت و همه فعالان این حوزه، می‌توان ضمن نظام‌مند کردن فضای مجازی کشور، دغدغه های فعالین این بخش را هم مرتفع کرد و در نهایت این طرح منجر به بالندگی بیشتر فضای مجازی کشور شود.

 

*** حداکثر استفاده از ظرفیت‌های فناوری

 

به گزارش پژواک،، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در پایان، اظهار داشت:

بار دیگر تأکید می‌کنم که ما در کنار بخش خصوصی هستیم و سعی‌مان بر این است که تمام تصمیماتمان برای شما مزیت ایجاد کند.

تمام تلاشمان را می‌کنیم که ریل‌گذاری‌ها به سمتی باشد که حداکثر استفاده را از ظرفیت‌های فناوری برای کشور بکنیم تا مشکلات کشور را حل کنیم.

 

انتهای پیام///

ارسال دیدگاه