کد خبر:268305
پ
۳۸۱۰۸۶۰
با حمایت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری انجام شد

تولید ۲۰ محصول بومی برای توسعه حمل‌ و نقل عمومی هوشمندانه

با حمایت ستاد توسعه فناوری‌های فضایی و حمل و نقل پیشرفته معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، ۲۰ محصول بومی تولید شد تا حمل‌ونقل عمومی هوشمندانه به سمت توسعه یافتگی حرکت کند.

با حمایت ستاد توسعه فناوری‌های فضایی و حمل و نقل پیشرفته معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، ۲۰ محصول بومی تولید شد تا حمل‌ونقل عمومی هوشمندانه به سمت توسعه یافتگی حرکت کند.

 

*** توسعه حمل‌ و نقل عمومی هوشمندانه

 

به گزارش پژواک، حمل و نقل عمومی به عنوان یکی از حوزه‌های کاربردی در کشور چند سالی است که با استفاده از فناوری‌های نوین به سمت کارآمدتر شدن و بهینه‌سازی خدمات حرکت کرده است.

در همین راستا ۲۰ برنامه داخلی طراحی شد تا این صنعت گامی به سمت خودکفایی و توسعه فناورانه بردارد.

برنامه‌هایی که به دنبال ارتقای ایمنی و امنیت سفرها و تجربه سفرهایی آسان و مطمئن برای مسافران است. از جمله این برنامه‌ها می‌توان به «یکپارچه سازی سامانه پرداخت در تاکسی‌ها و حذف پرداخت‌های نقدی»، «اطلاع از زمان حرکت اتوبوس با استفاده از تلفن همراه هوشمند»، «انتخاب ایستگاه مورد نظر بر روی نقشه و نمای مسیرهای منتهی به آن ایستگاه در سامانه»، «نمایش تمام اتوبوس‌های در مسیر به سمت ایستگاه مودر نظر بر روی نقشه همراه با فاصله»، «مشاهده زمان تقریبی رسیدن اتوبوس و محل آن‌ها به تفکیک خطوط به صورت زنده بر روی نقشه» و غیره اشاره کرد.

این موضوع در دنیا نیز مورد توجه است و اپلیکیشین‌هایی برای این کار طراحی شده و مورد استفاده کاربران قرار گرفته است. حمل و نقل هوشمند را یکی از مؤلفه‌های تحقق شهر هوشمند می‌دانند. موضوعی که قرار است به ارتقا کیفیت زندگی شهروندان و حرکت شهرها به سمت هوشمندی منتج شود.

مزایای اجرایی شدن این طرح را «بهبود کیفیت زندگی»، «تحقق حمل و نقل عمومی قابل دسترس و کارآمدتر»، «کاهش هزینه‌ها»، «بهبود کیفیت زندگی شهروندان»، «کاهش آلودگی هوا» و غیره می‌دانند.

این فناوری‌ها با حمایت ستاد توسعه فناوری‌های فضایی و حمل و نقل پیشرفته معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در کشور توسعه یافته است و شرکت‌های دانش‌بنیان به سمت استفاده از این فناوری‌ها و طراحی و تولید بومی این محصولات سوق یافته‌اند.

از دیگر محصولات تولیدی در این حوزه می‌توان به «اخذ نوبت سفر تاکسی با وارد کردن مقصد و انجام سفر»، «پرداخت کرایه تاکسی، اتوبوس و مترو با استفاده از تلفن همراه و اسکن بارکد از طریق اپلیکیشن همراه کارت»، «پرداخت کرایه قطار شهری»، «رزرو طرح ترافیک»، «رزرو پارکینگ حاشیه‌ای» و غیره اشاره کرد.

 

 

انتهای پیام///

ارسال دیدگاه