کد خبر:263792
پ
ارز دیجیتال
پژواک گزارش می‌دهد:

آیا رایانه‌های کوانتومی، تهدیدی برای کیف‌ پول‌های ارز دیجیتال است؟

برخی کارشناسان بر این باورند که کیف پول‌های ارز دیجیتال در برابر رایانه‌های کوانتومی آسیب‌پذیر هستند.

برخی کارشناسان بر این باورند که کیف پول‌های ارز دیجیتال در برابر رایانه‌های کوانتومی آسیب‌پذیر هستند.

 

*** با استفاده از یک رایانه کوانتومی می‌توانید رمز کیف پول‌های ارز دیجیتال را هک کنید

 

به گزارش پژواک، فرد ثیـــل، مدیــرعامل شرکت Marathon Digital Holdings که در زمینه استخراج بیت‌کوین فعالیت دارد، اخیرا اعلام کرد که اگر امروز به یک رایانه کوانتومی دسترسی داشتید می‌توانستید رمز کیف پول‌های بلاک‌چین را هک کنید.

به همین جهت، رمزنگاران در سراسر جهان این روز‌ها سخت به‌دنبال ساخت پروتکل رمزنگاری مقاوم در برابر رایانه‌های کوانتومی هستند.

استفان توماس، برنامه‌نویس آلمانی که رمز کیف پول ارز دیجتال خود را فراموش کرده است، شاید بتواند در آینده‌ای نه چندان دور، از رایانه‌های کوانتومی برای شکستن این قفل استفاده و به ۷۰۰۲ بیت‌کوین خود دسترسی پیدا کند.

او امیدوار است که بتواند با کمک رایانه‌های کوانتومی که چندین میلیون بار سریع‌تر از رایانه‌های امروزی عمل می‌کنند، بیت‌کوین‌های خود را که اکنون ارزش آن‌ها به بیش از ۲۶۵ میلیون دلار می‌رسد، آزاد کند.

 

*** از رایانه‌های کوانتومی می‌توان برای شکستن قفل کیف پول‌های ارز دیجیتال استفاده کرد

 

اگرچه رایانش کوانتومی هنوز در آغاز راه خود قرار دارد و به‌طور کامل توسعه نیافته، اما چند وقتی است که برخی دولت‌ها و چند شرکت خصوصی مانند مایکروسافت و گوگل بخش زیادی از تمرکز خود را روی توسعه و عملیاتی کردن این فناوری جدید معطوف کرده‌اند.

طی تقریبا یک دهه، رایانه‌های کوانتومی به قدری قدرتمند شوند که انسان‌ها از آن‌ها برای شکستن قفل‌های امنیتی گوشی‌های هوشمند، حساب‌های بانکی، آدرس‌های ایمیل و حتی کیف پول بیت‌کوین استفاده کنند.

در‌حال‌حاضر، بخش زیادی از سرویس‌ها و خدمات در جهان مبتنی بر روشی به‌نام رمزنگاری نامتقارن است که در آن، افراد از رمز‌هایی برای دسترسی به ایمیل یا کیف پول‌های ارز دیجیتال خود استفاده می‌کنند.

در این شیوه رمزنگاری، یک جفت کلید عمومی و خصوصی تولید خواهد شد.

کلید عمومی در دسترس همگان است و کلید خصوصی تنها توسط شخص تولیدکننده کلید به صورت امن نگهداری می‌شود.

 

*** از طریق رایانه‌های کوانتومی می‌توان حساب‌های ارز دیجیتال را هک کرد

 

کلید عمومی، امکان رمزنگاری و اعتبارسنجی را ایجاد می‌کند و کلید خصوصی امکان رمزگشایی و امضا را فراهم می‌کند.

در واقع، دارندگان کلید عمومی تن‌ها می‌توانند یک پیام را رمزنگاری کنند، اما رمزگشایی تنها توسط دارندگان کلید خصوصی امکان‌پذیر است.

در این روش، کاربران از طریق کلید‌های عمومی و خصوصی یک امضای دیجیتال ایجاد می‌کنند.

درخصوص رمز ارز‌‌‌ها نیز امضای دیجیتال تحت عنوان Elliptic Curve Digital Signature Algorithm شناخته می‌شود.

فرد ثیل معتقد است که شیوه رمزنگاری نامتقارن که توسط شرکت‌ها و سازمان‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد، در برابر رایانه‌های کوانتومی بسیار آسیب‌پذیر و به راحتی قابل هک شدن هستند.

وی می‌گوید که افراد فرصت‌طلب از طریق رایانه‌های کوانتومی و به روش مهندسی معکوس کلید خصوصی، امضای دیجیتال شما را جعل کرده و با ورود به کیف پول، حساب رمز ارز‌تان را خالی می‌کنند.

 

*** رایانه‌های کوانتومی ممکن است بر خلاف تصور، خطری برای ارز دیجیتال نباشد

 

به گزارش پژواک، تورستون گروتکر، از مدیران پیشین شرکت Utimaco و از کارشناسان حوزه رایانش کوانتومی بر این باور است که الگوریتم امضای دیجیتال که برای کیف پول‌های ارز دیجیتال استفاده می‌شود، بیشترین آسیب‌پذیری را در برابر رایانه‌های کوانتومی دارد.

با این حال، برخی کارشناسان حوزه ارز دیجیتال معتقدند که ظهور رایانه‌های کوانتومی و شکستن قفل کیف پول‌های دیجیتال، برخلاف آنچه تصور می‌شود، نگران‌کننده نیست.

 

 

انتهای پیام///

منبع
پژواک
ارسال دیدگاه