کد خبر:274667
پ
میکروچیپ
پژواک گزارش می‌دهد:

تنش در روابط چین و تایوان و احتمال بروز مجدد بحران میکروچیپ‌ها

بحران جهانی میکروچیپ‌ها و ریزتراشه‌ها، در مقاطعی از سال گذشته صنعت خودروسازی جهان و به تبع آن ایران را دچار مشکلات اساسی کرد.

بحران جهانی میکروچیپ‌ها و ریزتراشه‌ها، در مقاطعی از سال گذشته صنعت خودروسازی جهان و به تبع آن ایران را دچار مشکلات اساسی کرد.

 

*** بحران میکروچیپ‌ها در صنعت خودرو جهان

 

در مقاطعی از سال گذشته از گوشه و کنار جهان خبر رسید که خودروسازان به دلیل کمبود جهانی ریزتراشه ناچار به کاهش تولید خود در خطوط مونتاژ شده‌اند.

این در حالی بود که برخی ریزتراشه‌سازان نیز علت تاخیر تولید را بهبود سریع‌تر از حد انتظار کسب و کارها و صنعت پس از پاندمی کرونا و افزایش یک باره تقاضاها عنوان می‌کردند.

در هر حال، در آن ایام همین مشکل با سرایت به بازار خودروسازی کشورمان، مانعی اساسی بر سر راه تکمیل خودروهای داخلی شده بود و آن‌طور که آمارها نشان می‌داد تعداد خودروهای تجاری نشده و دارای نقص قطعه به بیش از ۱۴۰ هزار دستگاه رسیده بود.

بحران ریزتراشه‌ها (میکروچیپ‌ها) متاثر از پاندمی کرونا، در حالی همه خودروسازان بزرگ جهانی را رنج داد که این روزها و با بروز تنش در روابط چین و تایوان، نگرانی‌ها در این زمینه افزایش یافته است.

آن‌طور که کارشناسان عنوان می‌کنند، عمده ریزتراشه‌ها، میکروچیپ‌ها و چیپست‌ها در دو کشور چین و تایوان تولید می‌شود و بیم آن می‌رود با افزایش تنش‌ها بین این دو کشور خاور دور، تولید، عرضه و تامین آنها دچار مشکل شود.

 

*** نهضت داخلی‌سازی

 

در این زمینه، دبیر انجمن صنایع همگن نیرو محرکه و قطعه‌سازی خودرو کشور در گفتگو با رسانه‌ها بیان کرد:

عمده چیپست‌ها و ریزتراشه‌ها در کشور چین و به مقدار کمتر در تایوان تولید می‌شود. اقتصاد و بخش تولید چین آنقدر بزرگ است که حتی با شعله‌ور شدن تنش‌های احتمالی و بروز جنگ هم این صنعت دچار مشکل نشود.

 

آرش محبی نژاد، تحریم‌های بین‌المللی در سال‌های گذشته را مثال زد و یادآور شد:

فشارهای اقتصادی بین‌المللی سبب شد تا نهضت داخلی‌سازی در وزارت صنعت، معدن و تجارت شکل بگیرد و بسیاری قطعه‌سازان داخلی برای تامین نیازها، آستین همت بالا زده و به افزایش عمق ساخت داخل محصولات بپردازند.

هرچند شرکت‌های زیادی در چین و تایوان مشغول تولید این قطعات حساس الکترونیکی هستند، اما به‌تازگی صنایع دفاع کشورمان نیز در زمینه تولید برخی از این قطعات به یاری قطعه‌سازان و صنعت خودروسازی پرداخته است.

 

دبیر انجمن صنایع همگن نیرو محرکه و قطعه‌سازی خودرو کشور در پایان و با اشاره به تلاش‌های انجام شده در سال‌های گذشته برای افزایش عمق ساخت داخل محصولات، تاکید کرد:

مهندسان و صنعتگران ایرانی توان تولید بسیاری محصولات را دارند، اما آنچه مانع از تولید برخی اجزا و قطعات می‌شود، عدم صرفه اقتصادی است.

در صورت بروز بحران در این زمینه، شرکت‌ها و مهندسان توانمند ایرانی آمادگی دارند در صورت نیاز، حتی حساس‌ترین قطعات خودرویی را تولید کنند.

ایرنا

 

 

انتهای پیام///

ارسال دیدگاه