کد خبر:261433
پ
تصاویر ماهواره‌ای
پژواک گزارش می‌دهد:

تصاویر ماهواره‌ای دیپ فیک؛ تهدیدی جدید برای امنیت کشورها

محققان دانشگاه واشنگتن در گزارش اخیر خود اعلام کردند که تصاویر ماهواره‌ای دیپ فیک تهدیدی جدی برای امنیت ملی کشورها محسوب می‌شود.

محققان دانشگاه واشنگتن در گزارش اخیر خود اعلام کردند که تصاویر ماهواره‌ای دیپ فیک تهدیدی جدی برای امنیت ملی کشورها محسوب می‌شود.

 

*** تصاویر ماهواره‌ای دیپ فیک خطرناک است

 

به گزارش پژواک، محققان دانشگاه واشنگتن در گزارشی هشدار دادند تهیه تصاویر ماهواره‌ای جعلی که با استفاده از فناوری دیپ فیک تولید می‌شود می‌تواند تهدیدی جدی برای تصاویر تصاویر تصاویر تصاویر ملی کشورها باشد.

در گذشته در خصوص تهیه ویدیوها یا تصاویر جعلی از افراد مشهور با فناوری جعل عمیق نگرانی‌های زیادی به وجود آمده بود، اما اکنون میزان نگرانی‌ها از این فناوری به حوزه امنیت ملی کشورها نیز گسترش پیدا کرده است.

محققان دانشگاه واشنگتن در گزارش خود اعلام کردند امروزه ساخت تصاویر ماهواره‌ای DeepFake بسیار آسان شده است.

در واقع با استفاده از الگوریتم‌های هوش مصنوعی و تغذیه این الگوریتم‌ها با تصاویر و نقشه‌های ماهواره‌ای مختلف می‌توان این عکس‌های جعلی را ساخت که شامل جاده‌ها، ساختمان‌ها و عوارض جغرافیایی هستند.

همچنین در این تصاویر ابعاد و ارتفاع و موقعیت ساختمان‌ها و جاده‌ها با اهداف مغرضانه دستخوش تغییر شده‌اند.

 

*** چگونه تصاویر دیپ فیک زمینه‌ساز تهدید امنیتی می‌شوند؟

 

شایان ذکر است، فناوری دیپ فیک برای شبیه‌سازی تغییرات مناطق مختلف جغرافیایی با هدف تحقیق در مورد گرمایش زمین، گسترش شهرنشینی، پیش‌بینی تحولات آینده مورد استفاده قرار می‌گیرد، اما این فناوری دارای استفاده‌های خطرناکی است.

برای مثال یک کشور متخاصم با ارسال تصاویر جعلی ماهواره‌ای برای کشورهای هدف می‌تواند باعث گمراهی استراتژیست‌های نظامی آن‌ها شود.

در این نقشه‌های جعلی امکان حذف ساختمان‌ها و پل‌هایی که دارای اهداف نظامی ارزشمند هستند نیز وجود دارد.

علاوه بر این برخی کشورها برای اهداف سیاسی خود می‌توانند شواهد جنایات و نشانه‌های تغییرات مخرب آب و هوایی را مخفی کنند.

 

*** جلوگیری از خطرات احتمالی با ساخت ابزار شناسایی

 

به گزارش پژواک، محققان دانشگاه واشنگتن در پایان گزارش خود تاکید کردند برای جلوگیری استفاده‌های خطرناک از این فناوری باید ابزار برای شناسایی این نوع تصاویر نیز ساخته شود.

 

 

 

انتهای پیام///

منبع
پژواک
ارسال دیدگاه