کد خبر:273419
پ
fintech-asso
پژواک گزارش می دهد:

بیانیه انتقادی انجمن فین‌تک/ سامانه آمیتیس منجر به نابود استارتاپ‌ها می شود

انجمن فین‌تک ایران در نامه ای به بانک مرکزی، راه‌اندازی سامانه آمیتیس را موجب نابودی استارتاپ‌های بیمه دانست.

انجمن فین‌تک ایران در بیانیه ای، راه‌اندازی سامانه آمیتیس را موجب نابودی استارتاپ‌های بیمه دانست.

 

*** بیانیه انتقادی انجمن فین‌تک

 

به گزارش پژواک، در متن بیانیه انجمن فین‌تک آمده است:

با توجه به این که ساختار سهام شرکت آمیتیس تحت کنترل بیمه مرکزی است و حتی محل استقرار آن در یکی از ساختمان‌های این نهاد است، این سامانه صرفاً به‌ظاهر خصوصی بوده و بنابراین، تجمیع تراکنش‌های مالی خرید بیمه در این شرکت خصوصی اقدامی انحصاری است که منجر به نابودی نوآوری، از بین رفتن تنوع و تخریب هزاران فرصت شغلی مستقیم و غیر مستقیم در این عرصه خواهد شد و دولتی‌سازی این کسب‌وکارها حاصلی جز عقب‌ماندگی نخواهد داشت.

انجمن فین‌تک تأسیس شرکت آمیتیس را در تضاد کامل با قانون تسهیل رقابت، منع انحصار و ماده ۶ قانون برنامه چهارم توسعه عنوان کرده که با ایجاد موانعی نظیر انحصار و تصدی‌گری، مانع از ایجاد رقابت و نوآوری و ایجاد رانت در صنعت بیمه می‌شود. علاوه‌براین، با راه‌اندازی این شرکت و سامانه عموم ذی‌نفعان ملزم به تبعیت از الزامات این شرکت، از قیمت‌گذاری تا خدمات غیر رقابتی آن خواهند شد.

 

در متن این بیانیه با اشاره به سهم ۵ درصدی شرکت‌های دانش‌بنیان در صنعت بیمه با وجود ظرفیت‌های فراوان برای گسترش آن، پیشرفت‌های صنعت اینشورتک کشور در سال‌های اخیر چنین ذکر شده است:

۶ سال از تشکیل نخستین استارتاپ‌های آنلاین بیمه در کشور می‌گذرد و این حوزه با تلاش فراوان شرکت‌های نوآور به یکی از شاخه‌های مهم فناوری‌های نوین مالی در ایران تبدیل شده است. از ۲ سال پیش با گسترش تبلیغات و ایجاد آگاهی عمومی، خرید بیمه به صورت آنلاین رونق گرفت. امروز امکان مقایسه قیمت و شرکت‌های بیمه برای کاربران فراهم شده و حالا مردم با انتخاب آزادانه و آنلاین بهترین خدمات را از شرکت‌های مختلف فروش بیمه دریافت می‌کنند.

خدماتی همچون پرداخت آنلاین خسارت، سامانه‌های تحلیل ریسک و قیمت‌گذاری مبتنی بر هوش مصنوعی و طراحی هسته بیمه از دیگر امکاناتی است که توسط شرکت‌های دانش‌بنیان این حوزه ارائه شده که بعضی از آن‌ها برای نخستین بار در کشور اجرا شده است.

 

در بخش دیگری از این بیانیه، انجمن فین‌تک ایران با انتقاد از بیمه مرکزی برای راه‌اندازی سامانه آمیتیس، به منع‌زایی‌های این نهاد اشاره کرده و نوشته است:

نهاد تنظیم‌گر بازار بیمه با این تصمیم اقدام به تصدی‌گری کرده، وارد بازار شده و بدون توجه به مسئله انحصار ریسک‌های متمرکزسازی خدمات (شامل ریسک‌های امنیتی و پدافند غیر عامل ناشی از تجمیع اطلاعات و خدمات)، به دلیل عدم شناخت صحیح از ماهیت کسب‌وکارهای نوین، نه‌تنها مساعدتی در رفع موانع فعالیت‌های نوآورانه نداشته، بلکه با صدور بخشنامه‌های ناگهانی که بعضاً از نظر مستندات قانونی و مقرراتی مخدوش است، به صورت مداوم در توسعه این کسب‌وکارها ایجاد مانع کرده است.
در این بیانیه نتیجه اعطای انحصار به شرکت آمیتیس، منع شدن کسب‌وکارهای آنلاین از همکاری مستقیم با نمایندگان و شرکت‌های بیمه اعلام شده که هرگونه صدور بیمه را منحصر به همکاری اجباری با این شرکت خواهد کرد.

 

به گزارش پژواک، در انتهای متن بیانیه، انجمن فین‌تک ضمن اعتراض شدید به تأسیس شرکت آمیتیس ایران خواستار توقف فوری این اقدام و اصلاح آن شده و نوشته است:

«انجمن فین‌تک در سالی که به نام نوآوری و دانش‌بنیان مزین شده، از نهاد ناظر صنعت بیمه و سایر نهادهای بالادستی از جمله وزارت اقتصاد و فناوری اطلاعات و نهادهای نطارتی (با توجه به شائبه‌های موجود درباره تجمیع کل تراکنش‌های مالی تمام بازار بیمه در یک شرکت خصوصی) درخواست می‌کند که ضمن اقدام عاجل برای توقف فوری چنین روش‌هایی، با تشکیل یک کارگروه تخصصی و حضور تمامی ذی‌نفعان و کارشناسان خبره، اقدام به اصلاح روند فوق نمایند.»

 

 

انتهای پیام///

منبع
پژواک
ارسال دیدگاه