کد خبر:269977
پ
۴۰۶۷۵۹۵
برای جلوگیری از آلوده شدن آب:

باکتری مهندسی شده جانشین کود کشاورزی می‌شود

محققان نوعی باکتری خاکی را طوری مهندسی ژنتیکی کرده اند که آمونیاک تولید کند و به عنوان کود برای محصولات کشاورزی به کار رود.

محققان نوعی باکتری خاکی را طوری مهندسی ژنتیکی کرده اند که آمونیاک تولید کند و به عنوان کود برای محصولات کشاورزی به کار رود.

 

*** باکتری مهندسی شده جانشین کود کشاورزی می شود

 

به گزارش پژواک، آمونیاک در کشاورزی به عنوان کود استفاده می‌شود که به نوبه خود هنگام جاری شدن آب در مزارع، آن را آلوده می‌کند. در همین راستا تحقیقی جدید نشان می‌دهد در آینده یک باکتری مهندسی شده می‌تواند جایگزین چنین کودهایی شود.

گروهی از محققان به رهبری پروفسور فلورنس ماس در دانشگاه ایالتی واشنگتن نوعی باکتری که در خاک زندگی می‌کند را مهندسی ژنتیک کرده‌اند. این باکتریAzotobacter vinelandii نام دارد.

هرچند این باکتری هم اکنون برای تبدیل انبوهی از گاز نیتروژن به آمونیاک مشهور است، اما نوع مهندسی شده آن می‌تواند به طور مداوم در غلظت بالاتر و بدون توجه به شرایط محیطی، آمونیاک تراوش و تولید کند.

هنگام آزمایش نسخه مهندسی شده این باکتری به خاکی افزوده شده که در آن برنج رشد می‌کرد. محققان متوجه شدند گیاهان آمونیاک تولید شده توسط باکتری را جذب می‌کردند.

محققان اکنون روی توسعه نوع دیگری از باکتری مذکور تمرکز کرده‌اند که آمونیاک با نرخ متفاوتی تولید می‌کند. با توجه به نیاز هر گیاه به آمونیاک می‌توان نسخه‌های مهندسی شده‌ای از این باکتری را برای آنها به کار برد.

به این ترتیب می‌توان مطمئن بود که گیاهان از آمونیاک استفاده می‌کنند، بنابراین مازاد آن روی خاک جاری و وارد راه آب‌ها نمی‌شود.

علاوه برآن کشاورزان هزینه‌ای اضافی برای کود نمی‌پردازند.

 

 

انتهای پیام///

ارسال دیدگاه