کد خبر:260054
پ
شبکه‌های اجتماعی
پژواک گزارش می‌دهد:

رقابت چین و آمریکا در اقتصاد فضای مجازی/ ۳۰۰۰ میلیارد دلار ارزش بازار پلتفرم‌های هوشمند آنلاین

طبق مطالعات، پلتفرم‌های هوشمند قادرند تا سال ۲۰۲۵، تولید ناخالص داخلی جهانی را تا ۲.۷ تریلیون دلار افزایش دهند و ۷۲ میلیون شغل تمام وقت جدید ایجاد نمایند.

طبق مطالعات، پلتفرم‌های هوشمند قادرند تا سال ۲۰۲۵، تولید ناخالص داخلی جهانی را تا ۲.۷ تریلیون دلار افزایش دهند و ۷۲ میلیون شغل تمام وقت جدید ایجاد نمایند.

 

*** مفهوم اقتصاد دیجیتال

 

به گزارش پژواک، امروزه اقتصاد دیجیتال یکی از مهمترین مفاهیمی است که با توسعه زیرساخت‌های دیجیتال در کشورهای مختلف، افزایش قابل توجه حجم داده‌ها در عصر اطلاعات و تاثیرپذیری حوزه‌های مختلف کسب و کار از این تغییرات، توجه بسیاری از دولت‌ها و سیاستگذاران و فعالان اقتصادی را به خود جلب کرده است.

اقتصاد دیجیتال را می‌توان انجام فعالیت‌های اقتصادی و اجتماعی بر بستر فناوری اطلاعات و ارتباطات تعریف کرد که در این اقتصاد نوین، شبکه‌سازی دیجیتالی و توسعه زیرساخت‌های ارتباطی، بستری جهانی فراهم می‌آورد که در آن افراد و سازمان‌ها با تجهیز به راهبردها به تعامل با یکدیگر، برقراری ارتباط، انجام فعالیت‌های اقتصادی، همکاری و جستجوی اطلاعات می‌پردازند.

فناوری‌های دیجیتال شامل شبکه‌های ارتباطی، رایانه‌ها، نرم افزارها و سایر فناوری‌های اطلاعاتی استوار است.

 

*** تاثیر پلتفرم‌های هوشمند آنلاین بر اقتصاد

 

در این میان پلتفرم‌های هوشمند آنلاین به عنوان یکی از ابزارهای اقتصاد دیجیتال، تاثیر قابل توجهی بر اقتصاد خواهند داشت.

براساس برخی مطالعات، این پلتفرم‌ها می‌توانند تا سال ۲۰۲۵، تولید ناخالص داخلی جهانی را تا ۲٫۷ تریلیون دلار افزایش دهند و ۷۲ میلیون شغل تمام وقت جدید ایجاد نموده و نتایج کار را برای ۵۴۰ میلیون نفر بهبود بخشد.

پلتفرم‌های هوشمند دیجیتالی می‌توانند راه‌حل‌هایی برای چالش‌هایی مانند عدم هماهنگی مهارت، اشتغال غیررسمی، بیکاری جوانان و عدم استفاده از مهارت نیروی کار ارائه دهند.

این پلتفرم‌ها همچنین این امکان را دارند فرصت‌هایی را برای طراحان وب، برنامه نویسان، بهینه‌سازان موتورهای جستجوگر، طراحان، مترجمان، بازاریابان، حسابداران و هزاران نفر از متخصصین دیگر برای فروش خدمات خود به مشتریان در خارج از کشور ارائه دهند.

 

*** رقابت سنگین آمریکا و چین در بازار پلتفرمهای هوشمند

 

طبق بررسی‌ها ارزش بازار ۱۵ پلتفرم اول دنیا بیش از ۳۰۰۰ میلیارد دلار است که تمرکز و سلطه شرکت‌های آمریکایی و چینی در این حوزه بسیار قابل توجه بوده و بررسی رفتار آن‌ها می‌تواند حاوی نکات سیاستی مهمی باشد.

رفتار این شرکت‌ها در سال‌های اخیر نشان داده است که شرکت‌های چینی در حال نزدیک شدن به غول‌های آمریکایی اقتصاد دیجیتال هستند.

طبق آمار ارزش بازار پلتفرم‌های بزرگ به ترتیب زیر است:

اپل (آمریکا) ۷۴۳ میلیارد دلار
گوگل(آمریکا) ۵۷۴ میلیارد دلار
آمازون(آمریکا) ۴۳۱ میلیارد دلار
فیس بوک(آمریکا) ۴۳۱ میلیارد دلار
علی بابا (چین) ۲۷۶ میلیارد دلار
تنسنت (چین) ۲۷۰ میلیارد دلار
نتفلیکس(آمریکا) ۶۲ میلیارد دلار
بایدو(چین) ۶۰ میلیارد دلار
یاهو(آمریکا) ۴۵ میلیارد دلار

*** تدوین راهبردهای توسعه اقتصاد دیجیتال توسط کشورها

 

به گزارش پژواک، امروزه بسیاری از کشورها در حال تدوین راهبردهای توسعه اقتصاد دیجیتال بوده و یا آن را تدوین کرده‌اند.

در ۵ سال گذشته، میزان بهره‌گیری شرکت‌های چند ملیتی از فناوری اطلاعات و ارتباطات در تولید بین‌المللی به طور چشمگیری افزایش یافته است.

در این باره تعداد شرکت‌های فناوری محور در رتبه‌بندی ۱۰۰ شرکت چندملیتی برتر آنکتاد، بین سال‌های ۲۰۱۰ و ۲۰۱۵ بیش از دو برابر شده است و دارایی این شرکت‌ها تا ۶۵ درصد افزایش یافته و درآمدهای عملیاتی و تعداد کارکنان آن‌ها بر خلاف روند معمول دیگر ۱۰۰ شرکت برتر چندملیتی حدود ۳۰ درصد رشد داشته است.

همچنین اهمیت شرکت‌های چندملیتی دیجیتال، شامل پلتفرم‌ها، تجارت الکترونیک و شرکت‌های محتوای دیجیتال به سرعت در حال افزایش است.

در واقع شرکت‌های چندملیتی فناوری اطلاعات محور فعال‌ترین بازیگران در میان بزرگ‌ترین شرکت‌های چندملیتی جهان هستند.

شرکت های چندملیتی حدود ۷۰ درصد از فروش خود را در خارج از مرزهای خود انجام می‌دهند و تنها حدود ۳۰ درصد از دارایی آنها در داخل کشور خودشان است.

تاثیر این دسته از شرکت‌ها بر کشورهای میزبان به طور مستقیم در سرمایه‌گذاری فیزیکی و ایجاد شغل قابل مشاهده نیست، اما سرمایه‌گذاری آن‌ها می تواند اثرات غیرمستقیم مهم و بهره‌وری را به دنبال داشته و به توسعه دیجیتال کمک کند.

 

 

انتهای پیام///

منبع
پژواک
ارسال دیدگاه