کد خبر:274538
پ
گیاه
پژواک گارش می‌دهد:

ایران به جمع کشورهای تولیدکننده فرآورده‌های گیاهی پیوست

ایجاد پتانسیل عظیم فرآوری و صنایع تبدیلی فرآورده‌های گیاهان دارویی در کشور با تلاش پژوهشگران دانشگاه صنعتی شریف محقق شد.

ایجاد پتانسیل عظیم فرآوری و صنایع تبدیلی فرآورده‌های گیاهان دارویی در کشور با تلاش پژوهشگران دانشگاه صنعتی شریف محقق شد.

 

*** تولید فرآورده‌های گیاهی در ایران

 

به گزارش پژواک، تنوع آب و هوایی، جغرافیایی و وسعت سرزمین ایران باعث شده تا کشور ما به یکی از کشورهای مورد توجه در زمینه کشت و پرورش گونه‌های متعدد گیاهان دارویی-معطر تبدیل شود که البته تعداد قابل توجهی از گونه‌ها بومی ایران هستند.

با این وجود، به دلیل عدم توجه به توسعه فناوری و سرمایه‌گذاری مناسب، این محصولات و صنایع تبدیل آن به فرآورده‌های ارزشمند مانند مواد موثره گیاهی، اسانس‌های مختلف و عصاره‌ها که از ملزومات صنعت داروسازی، غذایی و آرایشی-بهداشتی هستند، مغفول باقیمانده است.

در صورتی‌که گیاهان دارویی کشت شده در ایران به راحتی می‌تواند پاسخگوی صنایع کشور باشد اما تقریباً همه صنایع نامبرده، نیاز خود را از خارج از کشور تأمین می‌کنند.

از یکسو، گیاهان ارزشمند کشت شده در کشور به صورت خشک صادر می‌شوند و از سوی دیگر، مواد استحصال شده از همین گیاهان با قیمت چند برابری از اروپا، ترکیه، چین و هند بعضاً با کیفیت پایین مجدداً وارد می‌شوند، اتفاقی مشابه با رویه فروش نفت خام.

لذا، به نظر می‌رسد، توجه و سرمایه‌گذاری برای رشد و توسعه فناوری‌ها و صنایع تبدیلی، در زمینه فرآوری گیاهان دارویی از ضروریات کشور است.

در همین راستا، یکی از شرکت‌های مستقر در پارک علم و فناوری دانشگاه صنعتی شریف، با همت و بهره‌مندی از پشتوانه علمی اعضای هیئت علمی دانشگاه و محققان جوان و پرتلاش، ایده استحصال، فرآوری و تبدیل گیاهان بومی ایران به محصولات ارزشمند، کاربردی و پایه صنایع دارویی، غذایی و آرایشی بهداشتی را، بر پایه تکنولوژی کاملاً مدرن اختصاصی خود، طی چند سال گذشته با جدیت دنبال کرده است.

نتیجه این تلاش چند ساله محصولات متعددی چون؛ عصاره گیاهان بومی ایران، اسانس‌های کاملاً ارگانیک عاری از هرگونه مواد شیمیایی و مواد مؤثره گیاهی مانند ژرانیول، منتول، لینانول و لیمونن کاملاً خالص است که در صنایع مختلف کاربرد دارند و هم‌اکنون از خارج کشور تأمین می‌شوند.

 

 

انتهای پیام///

منبع
پژواک
ارسال دیدگاه