کد خبر:274122
پ
لسکوپ فضایی جیمز وب
پژواک گزارش می‌دهد:

انتظار ۳۰ ساله تلسکوپ فضایی جیمز وب به پایان رسید؛ انتشار نمایی تازه از کیهان اولیه

تلسکوپ فضایی جیمز وب پس از ۳۰ سال انتظار نمایی تازه از کیهان اولیه را نمایان کرد.

تلسکوپ فضایی جیمز وب پس از ۳۰ سال انتظار نمایی تازه از کیهان اولیه را نمایان کرد.

 

*** انتشار نمایی تازه از کیهان اولیه

 

به گزارش پژواک، تقریباً ۳۰ سال انتظار برای آغاز فعالیت تلسکوپی که بتواند مناطق نادیدنی جهان را آشکار کند، با انتشار نخستین تصویر تلسکوپ فضایی جیمز وب از کیهان اولیه به پایان رسید.

ناسا در جریان رویدادی در کاخ سفید، نخستین تصویر تلسکوپ فضایی جیمز وب با نام «اولین زمینه ژرف وب» (Webb’s First Deep Field) را منتشر کرد.

این عکس که چندی پیش نزدیک بود مقام‌های ناسا را به گریه بیندازد، ژرف‌ترین تصویر ثبت‌شده تاکنون از کیهان محسوب می‌شود.

مدیر ناسا از این تصویر به‌عنوان «نمایی تازه از کیهان» یاد کرده است که هزاران کهکشان با میلیاردها سال عمر را به نمایش می‌گذارد.

ناسا همان‌طور که از چندی پیش وعده داده بود، سه‌شنبه عصر به وقت ایران نخستین تصاویر و داده‌های تلسکوپ فضایی جدید جیمز وب را منتشر کرد.

این رونمایی، پایان‌بخش تقریباً ۳۰ سال برنامه‌ریزی، ساخت، آزمایش و نوآوری و ۶ ماه دلهره، تنش و انتظار از زمان پرتاب تلسکوپ در دی ماه سال گذشته بود و عصر تازه‌ای را در نجوم و کیهان‌شناسی آغاز کرد.

 

کیهان

 

این عکس که با دوربین فروسرخ نزدیک (NIRCam) تلسکوپ فضایی جیمز وب گرفته شده، ترکیبی از چندین تصویر در طول موج‌های مختلف است که در طول ۱۲٫۵ ساعت ثبت شده است.

این درحالی است که چنین کاری برای تلسکوپ فضایی هابل، به گفته‌ی ناسا هفته‌ها زمان می‌برد.

این تصویر شاید در نگاه اول، چندان خارق‌العاده‌ به نظر نرسد؛ اما واقعیت این است که این عمیق‌ترین و واضح‌ترین تصویر از خوشه کیهانی SMACS 0723 است که ۴٫۶ میلیارد سال پیش متولد شد.

 

 

انتهای پیام///

منبع
پژواک
ارسال دیدگاه