کد خبر:265972
پ
وزیر پیشنهادی امور خارجه
پژواک گزارش می‌دهد:

امیر عبداللهیان در جلسه رای اعتماد خود به عنوان وزیر پیشنهادی امور خارجه دولت سیزدهم چه گفت؟

امیر عبداللهیان در جلسه رای اعتماد خود به عنوان وزیر پیشنهادی امور خارجه دولت سیزدهم پس از سخنرانی نمایندگان موافق، مخالف و کمیسیون‌ امنیت ملی به تشریح و دفاع از برنامه‌های خود پرداخت.

امیر عبداللهیان در جلسه رای اعتماد خود به عنوان وزیر پیشنهادی امور خارجه دولت سیزدهم پس از سخنرانی نمایندگان موافق، مخالف و کمیسیون‌ امنیت ملی به تشریح و دفاع از برنامه‌های خود پرداخت.

 

*** امیر عبداللهیان، وزیر پیشنهادی امور خارجه دولت سیزدهم

 

به گزارش پژواک، در جلسه رای اعتماد به امیر عبداللهیان به عنوان وزیر پیشنهادی امور خارجه دولت سیزدهم، پس از سخنرانی نمایندگان موافق، مخالف و کمیسیون‌ امنیت ملی، نوبت به وزیر پیشنهادی برای دفاع از خود و برنامه‌هایش رسید.

 

حسین امیرعبدالهیان، با حضور در جایگاه، اظهار داشت:
سیاست خارجی متوازن یعنی سیاست ما متمرکز در یک منطقه و حوزه نخواهد ماند و بر اساس برنامه حرکت می کنیم اما سیاست همسایه محور اولویت است.
دیپلماسی اقتصاد و تجارت بین الملل بخش اعظمی از برنامه های من است.
در حوزه تجارت بین الملل مشکل ما این است که رویکرد در وزارت خارجه در چهار دهه گذشته اقتصاد محور نبوده اما این رویکرد در دولت آقای رییسی دنبال می شود.
 
وی در ادامه افزود:  باید از سفرا دستیاران و مشاورین متخصص و ظرفیت های ملی استفاده کنیم که به صورت روزانه پیگیر موضوعات باشند، باید با کمال تاسف بگویم در برخی سفارت خانه ها معاونت اقتصادی شکل گرفته اما اقدامی نشده است. ما نیازمند این هستیم که در برنامه بودجه سال آینده کارشناسان زبده در دستگاه دیپلماسی معرفی و در سفارت خانه ها مستقر شوند.
در مورد برجام بابد بگویم ما در وزارت  امور خارجه مذاکره را ابزاری از دیپلماسی می دانیم و از میز مذاکره منطقی و مقتدر کنار نمی رویم اما وزارت خارجه را به برجام گره نمی زنیم.
در کنار تلاش برای رفع تحریم ها به بی اثر کردن آنها می پردازیم. دیپلماسی آب، گردشگری و.. باید در کنار هم دنبال شوند.
 
 

*** به ظرفیت دیپلماسی پارلمانی بیش از پیش توجه می‌کنم

 
 
امیرعبداللهیان در ادامه تصریح کرد:
حضورم در پنج سال گذشته در مجلس این فرصت را فراهم کرد که به ظرفیت دیپلماسی پارلمانی بیش از پیش توجه کنم. توجه به دیپلماسی پارلمانی را تا جایی پیش می برم که منتظر دعوت از سوی کمیسیون ها نخواهم ماند و داوطلبانه در جلسات شرکت می کنم.
درد دل مشترک ما و شما عدم توجه به گروه دوستی پارلمانی ایران و کشورهای دیگر است.
ما نسبت به جذب نیروهای متخصص و انقلابی برای سالهای آینده و کادر سازی در تراز انقلاب اقدام خواهیم کرد.
همه دولت ها درباره ایرانیان خارج از کشور حرف های زیادی زدند، آقای رییسی علاقه مند هستند که شورای عالی ایرانیان خارج از کشور زودتر فعال و از ظرفیت آنها استفاده شود.ما در دیپلماسی گردشگری با آقای ضرغامی برنامه ها و اهدافی را مرور کردیم تا از ظرفیت های گردشگری ایران استفاده شود.
 
 

*** تلاش برای تقویت جبهه مقاومت 

 
 
وزیر پیشنهادی امور خارجه در پایان، اظهار داشت:
تلاش برای تقویت جبهه مقاومت موضوعی است که بی تردید در برنامه های دولت سیزدهم خواهد بود.
ما با افتخار و قدرت از متحدین و از جبهه مقاومت و همکاری حداکثری در منطقه، حمایت خواهیم کرد.
ائتلاف های درون منطقه ای را ضروری می دانیم و معتقدیم زمان آن است که همه کشورها در راستای وحدت تلاش کنند و سرنوشت همه کشورهایی که به آمریکا اعتماد کردند، بار دیگر مرور می کنیم. ما همکاری د‌و کشور مسلمان منطقه ایران و عربستان را به نفع منطقه می دانیم.
گفت و گوهای یمنی یمنی را راهکار مناسب می دانیم و همکاری ایران با کشورهای خلیج فارس را نیز یک ظرفیت می دانیم.

انتهای پیام///

ارسال دیدگاه