کد خبر:263345
پ
امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی
پژواک گزارش می‌دهد:

امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی در مناظره دوم/ در پی اصلاح نظام اداری و نحوه تقسیم وظایف هستم/ تمامی اعضای کابینه‌ام را از زنان می‌گذارم

امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی با حضور در مناظره دوم نامزدهای سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با موضوع مسائل سیاسی، فرهنگی و اجتماعی ضمن تشریح برنامه‌های خود به برخی انتقادات پاسخ داد.

امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی با حضور در مناظره دوم نامزدهای سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با موضوع مسائل سیاسی، فرهنگی و اجتماعی ضمن تشریح برنامه‌های خود به برخی انتقادات پاسخ داد.

 

*** مجموعه منابع بودجه‌ای، منطقه‌ای تقسیم می‌شود

 

به گزارش پژواک، امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی در دومین مناظره با موضوع اجتماعی و فرهنگی، اظهار داشت:

دولت سلام در پی اصلاح نظام اداری و نحوه تقسیم وظایف است. از یک طرف وزارتخانه‌های بخشی و از یک طرف وزارتخانه‌های موضوعی و کنارش شوراهای بالادستی و کنار آن نهادهای بالادستی داریم که بعضا در بدنه یا خارج از بدنه دولت هستند.

تقریبا وظایف شبیه به هم را انجام می‌دهند.

در حوزه فرهنگ در یک بررسی اولیه ٣٨ سازمان فعال داریم و همین وضع در آموزش و بهداشت و سلامت و حوزه‌های مختلف است.

برای فرار از پاسخگویی شوراهایی درست شده به جای اینکه وزرا مستقیما باید به مجلس و مردم پاسخگو باشند، مصوباتی که مد نظر است در قالب این شورا به تصویب می‌رسد و مسوولیت آن مصوبات هم معلوم نیست با چه فردی است.

نیاز است تا باردیگر بازطراحی جدیدی انجام شود. ما یک مدل حکمرانی را براساس اعتماد سازی به مردم در نظر گرفتیم و تصدی‌ها را کاملا محیطی می‌کنیم و براساس اصل ۱۲۷ قانون اساسی در اختیار استانداران و فرمانداران قرار می‌گیرد.

یعنی مجموعه منابع بودجه‌ای به جای آنکه دستگاهی توزیع شود، منطقه‌ای تقسیم می‌شود.

دولت ۵ فرماندهی در ۵ حوزه اصلی پیدا خواهد کرد و هر کدام دبیر شورای عالی مربوطه با حفظ سمت می‌شوند.

یعنی دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی در ضمن معاون رییس جمهور در حوزه فرهنگی هم خواهد بود. چرا؟ زیرا شوراهای بالا دستی برای خود مصوبه دارند اکنون این مصوبات اعمال نمی‌شود و خیلی از مصوبات بلاتکلیف باقی می‌ماند.

 

*** علم باید جامع و بسیط باشد

 

وی با اشاره به برنامه خود درحوزه دستگاه‌های امنیتی، گفت:

درحوزه دستگاه‌های امنیتی دبیرخانه شورای امنیت ملی و در حوزه دستگاه‌های اقتصادی شورای اقتصاد و به همین ترتیب ایجاد می‌کنیم.

سه حوزه کلی ایجاد خواهد شد که یکی از آنها حوزه رییس جمهوری، وزیر کشور و معاون اول و استاندار یک مثلث اداری و اجرایی تشکیل می‌شود و یک مثلث معاون برنامه و بودجه، سازمان ادارای و استخدامی و وزرا که نظام تحولی دولت را دنبال می‌کنند و یک حوزه رییس جمهوری، رییس دفتر رییس جمهوری و شوراهای عالی خواهد بود.

امروز باز هم از سواد و علم صحبت شد و مصداق آن رییسی است و باز هم تکرار شد.

ما نزد علمای اسلام و دانشمندان بزرگی در حوزه‌های مختلف در اقتصاد و علوم انسانی هستیم و خودم در بسیاری از موضوعات تلمذ می‌کنم.

ساخت علم را نباید محصور کنیم و علم باید جامع و بسیط باشد.

 

*** تحصیل طولانی و کسب مدرک بدون تجربه کافی درست نیست

 

قاضی‌زاده هاشمی در بخش نقد نامزدهای انتخاباتی ریاست جمهوری دیگر، اظهار کرد:

در نکات مطرح شده جای بحث بسیار است.

اما جا دارد پیروزی تیم فوتبال و والیبال را تبریک بگویم.

البته شیطنتی در محل برگزاری مسابقات رخ داد که وزارت ورزش و جوانان باید قوی تر وارد می‌شد.

در دولت سلام اجازه نخواهیم داد نهادهای بین‌المللی هرکاری دلش می‌خواهد انجام دهد. این پیروزی نشان دهنده توانمندی جوانان است.

 

نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با بیان اینکه جوانان ما بهترین و شادترین روزهای عمر خود را در پشت موضوعاتی همچون کنکور و سربازی می‌گذارنند، تصریح کرد:

پنج سال عمر را محصور در یک اتاق برای کنکور صرف می‌کنند و سپس با سربازی و مسایل پیرامون آن دست به گریبان هستند.

تحصیل طولانی و بلندمدت و کسب مدرک بدون تجربه کافی درست نیست؛ بنده وقتی به طول تاریخ تحصیل خود نگاه می‌کنم می‌بینم نصف آن اضافه بوده است.

همین موضوع رابطه کاری که می‌کنید یا تحصیلتان را اگر از جمع حاضر بپرسم همین نظر را دارند.

 

*** موضوع اصلی دولت سلام، جوانان و خانه است

 

وی با اشاره به اینکه موضوع مهاجرت پدیده رو به رشدی بوده که در این دولت نرخ آن غوغا کرده است، ادامه داد:

در حال حاضر جوانان ۲۵ تا ۳۰ ساله در کشور خسته از سربازی، نداشتن شغل، بیکاری، نبود درآمد کافی و مسکن هستند و در حسرت تشکیل خانواده و ازدواج روزگار می‌گذرانند.

موضوع اصلی دولت سلام، جوانان و خانه است.

در این دولت جوانان نقش آفرینان و گره گشایان و کارگشایان خواهند بود. بنابراین تلاش می‌کنیم در دولت سلام کنکور را حذف کنیم و مساله سربازی را با طرح جامع سربازی حرفه ای همانند آنچه در سایر کشورها انجام می‌شود حل کنیم.

تلاش می‌کنیم مشاغل جامع و مناسب برای هر شهری ایجاد کنیم ضمن اینکه مساله صندوق اعتبار خانواده را پیش بینی کرده ایم و اعتبار ۵۰۰ میلیون تومانی برای ازدواج، جهیزیه، مسکن و غیره اختصاص دهیم.

 

قاضی‌زاده هاشمی با اشاره به اینکه نحوه پرسش از سوال ها سبب می شود تا آورده نامزدها دیده نشود، گفت:

براساس دانش ضمنی و مطالبی که تهیه شد، موضوعات گفته می‌شود و انتقادی که شد وارد است و شاید بتوان مناظره را به شکل دیگری برگزار کرد تا این تفاوت ها در رویکردها دیده شود.

بخشی از جامعه که باید به آن توجه ویژه کنیم، معلولان هستند که شهروندان درجه یک هستند و ۱۰ درصد جامعه به نحوی معلولیت دارد و اینها می‌توانند زندگی خود را اداره کنند و نیاز به دریافت صدقه ندارند. آنها نیاز به حمایت به عنوان محروم ندارند. ابزار زندگی معلولان و آن مسایل و محیط باید برای آنها فراهم شود.

جامعه دارای معلولیت اگر در این سالها مورد توجه نبود با اینکه مجلس اخیرا قانون خیلی خیلی خوبی تصویب کرد، این به نتیجه درستی نیست که در دولت سلام برای مناسب سازی معابر، غربالگری افراد معلول و مسایل اجتماعی ازدواج برنامه ریزی کردیم.

 

*** دولت سلام تا آخر سال همه مردم را واکسینه خواهد کرد

 

وی با توجه به شیوع کرونا، اظهار داشت:

نکته دوم موضوع جانکاه کرونا و وضعیتی که در میان مدت جهان گرفتار آن است و متاسفانه آمار فوت بالایی داریم و این آمار غیر قابل توجیه است. صدا و سیما مرتب از کشورهایی که اوضاع خرابی دارند، گزارش تهیه می‌کند اما هیچوقت از کره جنوبی نمی‌گوید که فقط ۱۹۷۴ فوتی داشته یا ویتنام که ۵۳ فوتی یا چین که مرکز شیوع کرونا بوده ۴۶۳۴ فوتی داشته است.

خیلی از این کشورها هنوز واکسیناسیون را شروع نکردند و یک دولت مقتدر و قاطع داشتند و دچار بی ثباتی در تصمیم گیری نبودند تا این کار را انجام دهند. اخیرا عزیزی در کلاب هاوس گفت که می‌توانستم در مرداد ماه ١٨ میلیون دوز واکسن وارد کنم اما دولت همراهی نکرده است.

۱۸ میلیون دوز واکسن یعنی کاهش حدکثری مرگ و میر در کشور و این حرف، حرف خیلی وحشتناکی بوده که زده شد که امکان این را داشتیم تا واکسن بیاوریم و تمامی افراد تحت خطر را واکسینه کنیم.

دولت سلام تا آخر سال همه مردم را واکسینه خواهد کرد.

 

*** شوآف و پرداختن به حواشی برای جلب توجه، اثر ندارد

 

نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در پاسخ به این پرسش که برای سند تحول بنیادین آموزش و پرورش چه برنامه‌ای دارید، نخست به سخنان سایر نامزدها گلایه کرد و گفت:

این مناظرات برای فهم مردم از برنامه‌ها و تیم فکری همراه نامزدها است و شوآف و پرداختن به حواشی برای جلب توجه، اثر ندارد.

مساله آموزش و پرورش اساسی‌ترین مساله کشور است و هر کشوری با وضعیت آموزش و پرورش آن سنجیده می‌شود.

 

*** آموزش و پرورش؛ مهمترین وزارتخانه

 

قاضی زاده هاشمی، آموزش و پرورش را مهمترین وزارتخانه عنوان کرد و افزود:

در نظام آموزشی نیازمند تحولات بنیادین هستیم چرا که فارغ التحصیل ما باید علاوه بر سوادآموزی، مهارت اجتماعی موثر برای ارتباطگیری و یک مهارت شغلی برای گذران امورات زندگی خود بیاموزد.

این اتفاق باید زمانی بیافتد که فرزندان به بلوغ می‌رسند اما ما از هفت سالگی تا هجده سالگی به فرزندان اطلاعات می‌دهیم و بعد آنان را در پشت صف کنکور رها می‌کنیم.

الان نظام تعلیم و تربیت به سمت استعدادیابی رفته و دانش آموزان بر اساس آن ارتقا می‌یابند موضوعی که در نظام تعلیم و تربیت ما با خلا روبه رو است.

 

*** بالاترین رتبه شغلی، معلمی باشد

 

وی با بیان اینکه برای اصلاح آموزش و پرورش باید به معلمان و منزلت آنان توجه ویژه شود و کاری کرد که بالاترین رتبه شغلی معلمی باشد، تصریح کرد:

در کشور ما، نظارت آموزشی هم مشکل دارد ۱۹ مدل مدرسه کوچک و بزرگ داریم و این نشان می‌دهد آینده را به پولداران می‌فروشیم و نخبگان با زور پول وارد دانشگاه شده‌اند.

در موضوع تحول بنیادین مساله حرفه آموزی باید مدنظر قرار گیرد.

 

*** تمامی اعضای کابینه‌ام را از زنان می‌گذارم

 

قاضی زاده هاشمی در ادامه عنوان کرد:

در این جمع برای جلب توجه نباید هر حرفی را بزنیم. نزدیک انتخابات که می‌شود یاد آزادی زنان، کولبران، محرومان می افتیم و بارها تکرار می‌شود و مردم از پشت گیرنده‌ها نگاه می‌کنند و می‌گویند یادمان است که قبلی ها هم این حرف ها را زدند.

از آنجایی که نرخ بکارگیری زنان در این جمع کم کم در حال بالا رفتن بود، می‌خواستم بگویم که کل کابینه ام را از زنان انتخاب می‌کنم که دیگر دستی بالاتر از دست من نباشد تا به سه، ۵ یا ۶ نفر برسیم. این تلقی ایجاد کردن برای خود بیننده هم محل سوال است. زیرا موضوع شایسته سالاری است.

رئیس ستادم مادر سه فرزند است.

مادران هم می‌توانند فعالیت سیاسی و اجتماعی داشته باشند.

همان زنان از ما شایسته سالاری می خواهند. زنان شایسته زیادی داریم که می توان تمام کابینه را ا آنها انتخاب کرد. ما همواره از اقوام، مذاهب و اهل سنت می گوییم. اگر راست می گوییم، پس این بحث کولبری چیست؟ مرزهای بالاترین نرخ بیکاری را دارد. از این جمعی که در این مناظره نشسته اند، هیچ فردی نبوده که مسوولیتی نداشته باشد.

وضع اینگونه شده که آن فرد مجبور شده تا بین نام و جانش انتخاب کند و ان بلوچ سوخت رسانی و ان کرد هم کولبری کند. باید بجای آنکه حرف‌های اینگونه بزنیم باید این مسایل را حل و فصل کنیم.

 

*** برانگیختن انگیزه‌های نخبگان کشور

 

وی درباره احیای شوراها و کمک به برانگیختن انگیزه‌های نخبگان کشور، گفت:

این شوراها، شوراهای قانونی در مندرج در قانون اساسی هستند. یک گسست ساختاری بین شوارهای عالی و نهادهای اجرایی وجود دارد. ما یک طراحی کردیم تا دبیر هر شورای عالی معاون رییس جمهور و مسوول فرماندهی آن حوزه است.

یکی از مشکلات دولت ها این است که اقتصاد کشور و بخش فرهنگی آن مسئول ندارد.

واقعا فرمانده فرهنگی کشور کیست؟

کلی نهاد مردمی، اجرایی، مدنی، معنوی و دولتی داریم و در حوزه اقتصادی و امور اجتماعی و سلامت کلی متولی دارد بنابراین این شوراها امرشان مطاع است و بالاتر از امر رییس جمهوری است.

رییس جمهوری درست است که عضو شورای انقلاب فرهنگی است اما حق وتو در این ماجرا ندارد و مصوبه مصوبه جمع است و در سایر شوراها هم به همین ترتیب است و آن مجری مصوبات است و مسیر اجرای ان رییس جمهور است.

 

*** ۱۵۰۰ شرکت دولتی؛ خانه خلوت جناح‌های سیاسی 

 

قاضی زاده هاشمی با تاکید بر اینکه اقتصاد ضمن درون زا بودن باید به شدت برون‌گرا هم باشد، تصریح کرد:

کارکرد وزارت خارجه باید به گونه ای باشد که برای ما منافع ملی و اقتصادی تامین کند پس رویکرد فعلی آن باید تغییر کند. معتقدم وزیر امورخارجه باید تاجر موفقی باشد و دفاتر وزارت خارجه در سرتاسر جهان باید محل معاملات سنگین باشد و رتبه بندی آن بر اساس میزان معاملات صورت گیرد.

۱۵۰۰ شرکت دولتی داریم که خانه خلوت جناح‌های سیاسی تبدیل شده است و هر کسی برنده انتخابات می‌شود اهل خود را در آن شریک می کند. بسیاری هم خصولتی هستند که دیوان محاسبات هم نمی تواند آن را کنترل کند. بر همین اساس در دولت سلام، طرح فراخوان برای عضویت در این شرکت ها تهیه کرده ایم که اعضا توسط اساتید دانشگاه ها و متخصصان انتخاب می شوند.

جوانان منتقد وضع موجود و عدم بکارگیری نسل جدید در اداره کشور هستند و احساس می کنند در پشت درهای بسته یک طبقه صفر شده و باقی مانده اند و از دعوای جناح‌ها خسته هستند و می‌خواهند کشور را قدرتمند ببیند.

 

*** سفره انقلاب برای مردم است

 

به گزارش پژواک، نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در پایان با تاکید بر اینکه دولت سلام دولت جوانان و دولت نسل نو است، خاطرنشان کرد:

آنان که سال‌ها است از نامشان نان خورده‌اند بدانند دولت سلام فراتر از حزب‌ها است و دولت تمامی اقوام است.

ما جوانان آمده ایم که بگوییم جایگزین هر آنچه بوده هستیم؛ ما نسل جایگزین هستیم تا همه صالحان را به کار بگیریم و فرصت طلبان را از پای سفره انقلاب بلند کنیم و سفره انقلاب برای مردم است.

پس هر جوان یک ستاد شود چرا که کارتل های اقتصادی و منابع مالی برای حزب و جناح نیست.

 

 

انتهای پیام/// 

منبع
پژواک
ارسال دیدگاه