کد خبر:264504
پ
گوگل
پژواک گزارش می دهد:

اقدام ویژه گوگل برای افزایش سواد رسانه ای کاربران/ نتایج نامعتبر است، هوشیار باشید

گوگل در اقدامی جدید و با هدف افزایش سواد رسانه ای، هرگاه کاربران در جستجوی موضوع جدید در حال بحث روز باشند به آنها هشدار خواهد داد، به نتایج جستجو اطمینان چندانی نداشته باشید

گوگل در اقدامی جدید و با هدف افزایش سواد رسانه ای، هرگاه کاربران در جستجوی موضوع جدید در حال بحث روز باشند به آنها هشدار خواهد داد، به نتایج جستجو اطمینان چندانی نداشته باشید.

 

*** اقدام ویژه گوگل برای افزایش سواد رسانه ای کاربران

 

به گزارش پژواک، گوگل روز ۲۵ ژوئن در وبلاگ خود مطلبی برای توضیح این قابلیت جدید منتشر کرد. از نظر این شرکت یکی از عوامل شایعه پراکنی و قضاوت‌های شتاب‌زده بین کاربران، اتکای بیش از حد به جستجوی گوگل است و وقتی موضوع مد نظر شما یک موضوع کاملا تازه و در حال بحث باشد، جستجو در گوگل اطلاعات کاملی برای نتیجه‌گیری در اختیار شما نمی‌گذارد و این شرکت از این پس کاربر را از چنین وضعیتی مطلع می‌کند.

اگر موضوع جدید و در حال بحثی را جستجو کنید، گوگل در اقدامی احتیاطی در کنار نمایش مربوط‌ترین نتایج جستجو، هشداری را به نمایش می‌گذارد مبنی بر این که اطلاعات زیادی در این باره در دست نیست و بهتر است کمی منتظر باشید که منابع معتبر در این باره اظهارنظر کنند. درنتیجه شما هم اطلاعات بهتری دریافت کنید.

گوگل در این پست وبلاگی مثال « ufo filmed traveling 106 mph» (اشاره به داستانی درمورد مشاهده یک جسم ناشناخته در سال ۲۰۱۶ در ولز) را ارائه کرده که البته در جستجویی که ما داشتیم دیگر این هشدار را نشان نمی‌دهد. یعنی از نظر گوگل حالا با گذشت چند مدت منابع معتبر هم در این باره اظهار نظر کرده‌اند.

البته گوگل پیش از این هم قابلیت مشابهی برای رفع همین مشکل ارائه کرده بود و اگر موضوعی را جستجو می‌کردید و گوگل نتیجه خوبی برای آن نداشت هشداری در بالای صفحه ظاهر می‌شد با این مضمون که نتیجه‌ دقیقی برای موضوع جستجوی شما وجود ندارد و نتایجی که می‌بینید نزدیک‌ترین موارد به این موضوع هستند.

 

*** ارائه محتوای بیشتر

 

گوگل پنجشنبه هفته گذشته این ویژگی را در مصاحبه با وبسایت خبری ریکود (Recode) تایید کرد.

 

دنی سالیوان، روابط‌عمومی گوگل‌سرچ گفت:

«وقتی کسی جست‌وجویی در گوگل انجام می‌دهد، ما سعی می‌کنیم مربوط‌ترین و معتبر‌ترین اطلاعاتی که می‌توانیم را نمایش دهیم. اما خیلی چیز‌ها موضوعاتی کاملا جدید هستند.»

به گفته سالیوان این هشدار به معنای اشتباه یا درست بودن نتایج جستجو نیست بلکه نشان‌دهنده آن است که شرایط در حال تغییر است و شاید بعدا اطلاعات بیشتری ارائه شود.

این قابلیت از جمله تلاش‌های گوگل برای کمک به «سواد جستجوی» کاربران یا درک بهتر درمورد موضوع جستجو است.

شرکت‌هایی مثل گوگل، توییتر و فیسبوک معمولا هنگام مواجهه با حجم عظیم شایعات، نظریه‌های توطئه و اخبار تایید نشده‌ای که در اینترنت منتشر می‌شوند به مشکل می‌خورند. پیشتر این پلتفرم‌ها از حذف محتوا به جز در موارد خاص اجتناب کرده و تعهد به ارزش‌های آزادی بیان را وظیفه خود می‌دانستند. پاندمی کووید-۱۹ و انتخابات ۲۰۲۰ آمریکا باعث شد تا برخی از این شرکت‌ها در اقدامی بی‌سابقه یک سری حساب‌های بسیار معروف را به دلیل شایعه پراکنی حذف کنند. اما رویکرد جدید گوگل که به کاربران درمورد نتایج هشدار می‌دهد یک رویکرد بلند مدت برای آموزش کاربران در مورد موضوعاتی است که هنوز جای سوال دارند یا اطلاعات کاملی از آنها در دست نیست.

این اقدام گوگل بخشی از تلاش‌ غول‌های تکنولوژی برای ارائه محتوای بیشتر در مورد اطلاعات جدیدی است که شاید در نهایت اشتباه باشند. برای مثال توییتر پیش از انتخابات ۲۰۲۰ یک سیستم برچسب‌گذاری را منتشر کرد که به کاربر هشدار می‌داد اطلاعاتی که می‌بینید هنوز تایید نشده است.

 

*** حمایت محققان از قابلیت جدید گوگل

 

به گزارش پژواک، برخی محققان شبکه اجتماعی از این نوع اطلاعات تکمیلی همچون قابلیت جدید گوگل حمایت کرده‌اند.

برای مثال رنی دیرستا (Renee Diresta) در بخش ناظر اینترنت در دانشگاه استنفورد در توییتی گفت که این گزینه خوبی به جای حذف یک سری حساب‌ها یا پست‌های شبکه اجتماعی است.

اویلین دوک (Evelyn Douek)، محققی در دانشگاه هاروارد که بیان در فضای آنلاین را مطالعه می‌کند، می‌گوید: «این روش خوبی است تا مردم پیش از عمل براساس اطلاعات یا منتشر کردن آن کمی مکث کنند. این قابلیت قضاوتی در مورد حقیقت یا اشتباه بودن داستان ندارد و تنها محتوای بیشتری را در اختیار خوانندگان قرار می‌دهد. تقریبا در همه اخبار فوری، اولین داستان‌ها کامل‌ترین نیستند و خوب است این موضوع را به مردم یادآور شویم.»

البته هنوز در مورد نحوه عملکرد این قابلیت‌ سوالاتی وجود دارد. برای مثال مشخص نیست که گوگل دقیقا کدام منابع را برای هر نتیجه معتبر قلمداد می‌کند و برای از بین رفتن این هشدار به چه تعداد منابع معتبر نیاز است. احتمالا با گذشت زمان و استفاده بیشتر از این قابلیت، بحث کامل‌تری در این باره شکل می‌گیرد.

 

 

انتهای پیام///

منبع
پژواک
ارسال دیدگاه