کد خبر:266973
پ
بورس
کارشناس بازار سرمایه:

افت شاخص بورس تحت تاثیر رکود بازار ارز/ شوک بزرگ به بازار با قطعی برق واحدهای تولیدی بزرگ

کارشناس بازار سرمایه تغییرات بازار ارز را از اصلی‌ترین عوامل تاثیرگذار در افت اخیر شاخص بورس دانست و وضعیت قعلی بورس را تشریح کرد.

کارشناس بازار سرمایه، تغییرات بازار ارز را از اصلی‌ترین عوامل تاثیرگذار در افت اخیر شاخص بورس دانست و وضعیت فعلی بورس را تشریح کرد.

 

*** عوامل تاثیرگذار در شاخص بورس

 

به گزارش پژواک، نوید قدوسی درخصوص عوامل تاثیرگذار در اصلاح اخیر شاخص بورس، اظهار داشت:

رکود حاکم در بازار ارز به عنوان مهمترین عامل فعلی و تاثیرگذار بر تغییر مسیر معاملات بورس تلقی می شود.

چراکه اصلی‌ترین محرک رشد بازار در چهار ماه اخیر افزایش قیمت ارز بود که در کنار آن زمینه رشد قیمت کامودیتی‌ها (مواد پایه ومعدنی) فراهم شد.

این در حالی‌ است که اکنون و با توجه به رکود ایجاد شده در بازار ارز طی یک ماه گذشته و نیز عدم ثبات قیمت دلار در نرخ بالاتر از ٢٨ هزار تومان، بازار سهام هم تحت تاثیر این اتفاق قرار گرفت و روند نوسانی و فرسایشی را تجربه کرد که این امر منجر به کاهش ارزش معاملات و ایجاد رکود در معاملات بورس شد.

 

*** انتقال رکود بازار ارز به بازار سهام

 

کارشناس بازار سرمایه در ادامه بیان داشت:

برخی از سهام تحت‌تاثیر عوامل بنیادی و افزایش قیمت کامودیتی‌ها مانند اوره یا متانول روندی متفاوت را از دیگر سهام در پیش گرفتند و رشد قیمتی را تجربه کردند.

اما در کلیت بازار، رکود حاکم در بازار ارز به بازار سهام منتقل شد و شرایط معاملات را وارد نوسان کرد.

اصلی ترین عامل ایجاد روند اصلاحی در معاملات بورس، وجود نوسان در بازار ارز بود اما نمی‌توان این اتفاق را تنها علت تاثیرگذار در اصلاح اخیر شاخص بورس دانست، بلکه بازار به طور دائم تحت تاثیر عواملی مختلف با نوسان همراه می‌شود.

 

*** شوکی بزرگ به بازار با قطعی برق واحدهای تولیدی بزرگ

 

وی با اشاره به قطعی برق برخی از واحدهای تولیدی بزرگ در مرداد ماه، گفت:

این امر در مقطعی سبب ایجاد شوکی بزرگ به بازار شده است و از جمله عواملی بود که به تهدیدات بازار اضافه شد و تا حدودی سهامداران را محتاط کرد.

زیرا این احتمال وجود دارد که در ماه‌های آینده دوباره شاهد ایجاد قطعی گاز و تاثیر آن در برخی صنایع باشیم.

 

قدوسی در ادامه افزود:

همچنین در کنار این موارد شاهد تاثیر سیاست‌های جدید در روند معاملات بورس بودیم و بازار به دنبال ارزیابی به کارگیری سیاست‌های جدید به خصوص در حوزه قیمت‌گذاری دستوری بود که این اتفاق روند بازار را محتاط‌تر کرد.

درکل همه این عوامل در کنار یکدیگر سبب ایجاد چنین روندی در بازار شدند اما اگر قرار باشد عوامل تاثیرگذار در روند اصلاحی بازار اولویت بندی شوند باید اعلام کرد که رکود بازار ارز بیشترین تاثیر بر روند اخیر معاملات بازار سهام را داشته است.

 

*** میزان تاثیرگذاری تغییر رییس سازمان بورس بر معاملات بازار سهام

 

کارشناس اقتصادی به صحبت‌های مطرح شده در خصوص تغییر رییس سازمان بورس و اوراق بهادار و تاثیر آن بر معاملات بازار اشاره کرد و افزود:

گمانه‌زنی‌های مربوط به تغییر رییس سازمان بورس در روند نزولی بازار ممکن است موثر باشد، اما اهمیت آن بسیار کمتر از مساله موجود در نرخ ارز یا قیمت کامودیتی ها است.

همچنین رشد بازار در چند وقت گذشته بیشتر تحت‌تاثیر شرکت‌های سودآور و بنیادی بوده است که نشان‌دهنده حرکت و پیش روی بازار به صورت تحلیلی است و سهام درستی برای سرمایه‌گذاری انتخاب شدند.

بنابراین زمانی که بازار با تحلیل وارد مدار صعودی می‌شود دیگر وجود برخی از تغییرات مانند تغییر رییس سازمان بورس نمی‌تواند باعث ایجاد ترس یا نوسان در معاملات بازار شود.

البته ممکن است از نظر روانی تغییرات اعمال شده در سازمان بورس با اثری کوتاه مدت در معاملات همراه شود، اما نمی‌توان وزن سنگینی را برای این اتفاق و تاثیر آن بر روند بازار در نظر گرفت.

 

*** پیش‌‍ بینی روند فعلی معاملات بورس تا پایان سال

 

قدوسی روند معاملات بورس تا پایان سال جاری را مورد پیش بینی قرار داد و گفت:

عدم تغییر قیمت ارز در بازار نمی‌تواند زمینه‌ساز تغییر روند معاملات بورس باشد.

در صورت افت نرخ دلار، حرکت رو به صعود بازار سهام با مشکل مواجه خواهد شد و بازار با روند نوسانی همراه با حجم معاملات کم و رکودی روبرو می‌شود.

البته اگر دلار تغییر مسیر ندهد هیچ یک از بازارهای سرمایه گذاری مانند ارز، مسکن، طلا و سکه به غیر از سپرده بانکی نمی‌توانند بازدهی معقولی را در اختیار سهامداران قرار دهند و قیمت ارز به عنوان اصلی‌ترین محرک تاثیرگذار برای فراهم شدن زمینه صعود بازارهای سرمایه گذاری است که در صورت عدم تغییر قیمت ارز، بازارهای سرمایه گذاری دیگر نمی‌توانند حرکت خاصی را در پیش بگیرند.

 

وی در ادامه افزود:

در بازار سرمایه هم همین قاعده حاکم است، مگر آن‌که سهام متاثر از دیگر عوامل شناسایی شوند و روی آن‌ها سرمایه‌گذاری صورت گیرد تا بتوان بازدهی معقولی را از این بازار کسب کرد.

در صورت تغییر در قیمت دلار و افزایش آن، بورس و دیگر بازارهای سرمایه گذاری با رشد همراه خواهند شد اما این موضوع باید مدنظر باشد که بورس در مقایسه با دیگر بازارها می‌تواند بیشترین بازدهی را در اختیار سهامداران قرار دهد.

 

*** چه عواملی برای معاملات بورس تهدید محسوب می شوند؟

 

به گزارش پژواک، کارشناس بازار سرمایه در پایان به ریسک‌های تهدیدکننده معاملات بورس تا پایان سال ۱۴۰۰ تاکید کرد و اظهار داشت:

قطعی گاز در زمستان به دلیل افزایش مصرف خانگی شرکت‌های پتروشیمی از جمله تهدیدات مهم و اصلی معاملات بازار تلقی می‌شود که این اتفاق ممکن است شامل حال شرکت‌های سیمانی و فولادی شود و معاملات آن‌ها را در بازار با تغییر مسیر همراه کند.

همچنین فرسوده بودن زیرساخت‌های تولید برق و گاز و عدم رشد ظرفیت تولید و ایجاد اولویت در مصرف خانگی، باعث کمبود برق و ضرر و زیان شرکت های صنعتی خواهد شد.

ایرنا

انتهای پیام///

ارسال دیدگاه