کد خبر:269374
پ
۳۹۸۱۹۲۰
پژواک گزاش می‌دهد:

افتتاح طرح ترانزیت دیتا/ توسعه شبکه فیبر نوری کلید می خورد

همزمان با دهه فجر از حدود ۱۰ پروژه در حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات رونمایی می‌شود.

همزمان با دهه فجر از حدود ۱۰ پروژه در حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات رونمایی می‌شود.

 

*** افتتاح طرح ترانزیت دیتا

 

به گزارش پژواک، بیش از ۱۰ طرح و پروژه اصلی در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات همزمان با چهل و سومین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی (دهه فجر ۱۴۰۰) در کشور به بهره برداری می‌رسد.

وزیر ارتباطات پیش از این با بیان اینکه افتتاحیه پروژه‌های وزارت ارتباطات از بهمن ماه آغاز و تا ۴ اسفندماه به طول می‌انجامد، گفته بود که ۹ پروژه از جمله اتصال روستاها به شبکه ارتباطی، پنجره واحد دولت الکترونیک و فاز اول فیبرنوری ظرف یک ماه آینده به بهره برداری می‌رسد.

پیگیری خبرنگار مهر از افتتاح پروژه‌های در دست افتتاح وزارت ارتباطات، حاکی از آن است که برای رونمایی و افتتاح حدود ۱۰ پروژه، زمان بندی اعلام شده است.

در روز شنبه ۱۶ بهمن ماه آزمایشگاه کاربرد اینترنت اشیا (IOT) در تأمین امنیت غذایی و کاهش مصرف آب در پارک فناوری اطلاعات و ارتباطات افتتاح می‌شود.

 

*** آغاز فعالیت شبکه گلخانه های هوشمند

 

در همین حال آغاز فعالیت شبکه گلخانه‌های هوشمند کوچک مقیاس در پارک فناوری فاوا نیز کلید می‌خورد.

سیستم سورتینگ هوشمند مرکز تجزیه و مبادلات پست کشور در چهارراه لشگر تهران روز یکشنبه ۱۷ بهمن ماه با حضور وزیر ارتباطات به بهره برداری می‌رسد.

در این مراسم از تمبر ۸ فرمانده دفاع مقدس نیز رونمایی خواهد شد.

افتتاح پروژه‌های شرکت مخابرات ایران در روز دوشنبه ۱۸ بهمن ماه خواهد بود.

 

*** رونمایی از سامانه سلام برای بررسی کیفیت اینترنت

 

مراسم رونمایی از سامانه «سلام» سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی روز چهارشنبه ۲۰ بهمن ماه در نظر گرفته شده است.

گفته می‌شود که این پلتفرم یک برنامه موبایل محور برای دسترسی کاربران است که اجازه می‌دهد کاربر اطلاعات خود را از کیفیت شبکه در نقاط مختلف گزارش کند. این سامانه با حضور وزیر ارتباطات آغاز به کار خواهد کرد.

– در روز ۲۰ بهمن همچنین پروژه‌های پست بانک به بهره برداری خواهد رسید.

 

*** توسعه شبکه فیبر نوری ۲۵ بهمن کلید می خورد

 

– آغاز پروژه توسعه شبکه سراسری فیبرنوری برای دسترسی ارتباطات ثابت (پروژه فیبرنوری نقاط) برای روز ۲۵ بهمن ماه برنامه ریزی شده است. این پروژه نیز با حضور عیسی زارع پور وزیر ارتباطات، رونمایی خواهد شد.

موضوع توسعه شبکه فیبرنوری برای دسترسی ۲۰ میلیون خانوار و پوشش ۸۰ درصدی منازل و ۱۰۰ درصدی کسب و کارها (۵ میلیون کسب و کار) به اینترنت فیبرنوری یکی از مهمترین پروژه‌های وزارت ارتباطات در دولت سیزدهم محسوب می‌شود و وزیر ارتباطات وعده داده که این پروژه را تا سال ۱۴۰۴ تکمیل کند.

طبق مصوبه شورای عالی فضای مجازی تا سال ۱۴۰۴ باید ۸۰ درصد خانوارها و ۱۰۰ درصد کسب و کارها با متوسط سرعت ۲۵ مگابیت بر ثانیه به پهن باند ثابت دسترسی داشته باشند.

عملیاتی شدن این پروژه از روز ۲۵ بهمن ماه کلید می‌خورد.

 

*** بهره‌برداری از شبکه سیگنال رسانی زمینی

 

به گزارش پژواک، وزیر ارتباطات همچنین از طرح ترانزیت دیتا و بهره‌برداری از شبکه سیگنال رسانی زمینی که پروژه‌های شرکت ارتباطات زیرساخت می‌شوند نیز در روز ۴ اسفندماه ۱۴۰۰ رونمایی می‌کند.

طرح ترانزیت دیتا در قالب پروژه «اصلاح مهندسی ترافیک شبکه ملی اطلاعات» و «باز مهندسی جریان ترافیک داده کشور» در راستای تحقق الزامات شبکه ملی اطلاعات از سوی وزارت ارتباطات مطرح شده و طبق گفته وزیر ارتباطات، قرار است جریان ترافیک داده در کشور بدین وسیله بازطراحی شود تا به جای توزیع تمام ترافیک کشور از پایتخت، محتوا در نزدیک‌ترین محل و در مراکز منطقه‌ای توزیع اطلاعات، توزیع شود و تأخیر و کندی سرعت به حداقل برسد.

بر این اساس در فاز نخست این طرح، نقاط توزیع داده و محتوا در شهرهای تبریز، شیراز و مشهد ایجاد می‌شود و در فاز دوم، طبق طراحی تا ۱۰ مرکز توزیع داده در نقاط مختلف کشور ایجاد خواهد شد.

 

 

انتهای پیام///

ارسال دیدگاه