کد خبر:271218
پ
دانش بنیان
یادداشت:

اصلاح و ارتقا نظام نوآوری و فناوری برای تحقق شعار سال

استفاده بهینه از توان نهادهای عمومی غیر دولتی دانش‌بنیان و مسئله محور، می‌تواند در تحقق شعار سال موثر باشد.

استفاده بهینه از توان نهادهای عمومی غیر دولتی دانش‌بنیان و مسئله محور، می‌تواند در تحقق شعار سال موثر باشد.

 

*** تحقق شعار سال

 

به گزارش پژواک، ابوالقاسم رئیسی عضو جهاد دانشگاهی در یادداشتی پیرامون راه‌های رسیدن به تحقق شعار سال، نوشت:

بی تردید تولید، دانش بنیان و اشتغال آفرین واژگانی که در قالب شعار سال ۱۴۰۱از سوی رهبر معظم انقلاب اسلامی بیان شده است صرفا نه به عنوان یک شعار بلکه یک نسخه کاملا علمی، فنی و حرفه ای برای پیشرفت کشور است.

 

برای تبیین این نسخه به طور خلاصه و کلیدی چند نکته حائز اهمیت است:

۱_دانش به عنوان یک عامل بسیار مهم در افزایش بهره وری و تحولات اقتصادی، اجتماعی به شمار می‌رود و در جایگاه یک کالای عمومی قرار می‌گیرد.

۲_دانش را می‌توان بدون کاهش و استهلاک با دیگران به اشتراک گذاشت و بر خلاف سایر کالاهای فیزیکی، سرمایه ای و منابع طبیعی؛ استفاده از آن از کمیت آن نمی‌کاهد و می‌توان بارها استفاده کرد و به عنوان یک منبع دائمی همواره در اختیار است.

۳_اصل اساسی بهره برداری از دانش در تولید کالا و خدمات است. در واقع منافع اقتصادی ناشی از توسعه دانش زمانی حاصل می‌شود که دانش ایجاد شده توسط نیروی کار جذب و در تولید به کار گرفته شود.

۴_دانش و پیامدهای آن دنیای اقتصاد امروز را درنوردیده به طوریکه طی دهه‌های اخیر، صنعت در کشورهای توسعه یافته از ذوب فلز به تولید دانش انتقال یافته است.

 

*** ترکیب ایده‌آل کار آفرینی و اشتغالزایی

 

در ادامه لازم به تاکید است، ترکیب کار آفرینی و اشتغالزایی در این نسخه با عنوان (اشتغال آفرین) بسیار هوشمندانه آمده و نقش و توقعات در رابطه با دولت_ملت را به خوبی درآن جای داده چرا که کار آفرینی درک و بهره گیری از فرصت های حال و آینده یک بازار است که منافع حاصل ازآن می‌تواند شامل خود فرد کار آفرین و جامعه شود ولی منافع حاصل از اشتغالزایی ممکن است فقط متوجه جامعه شود و معمولا منافع سرشاری برای شخص به همراه نخواهد داشت.

در همین راستا اشتغالزایی در برخی موارد می‌تواند به عنوان یکی از نتایج کار آفرینی مطرح شود.

۶_ اشتغالزایی برای پاسخ به نیازها و تقاضای بازار ، به جذب نیرو و تکمیل ظرفیت برای شغل های ایجاد شده می پردازد.

۷َ_کار آفرینی عمدتا مربوط به بخش خصوصی است در حالی که اشتغالزایی وظیفه ای دولتی محسوب می‌شود.

بدین معنی که دولت ها موظف اند که فرایندها و فعالیت‌هایی را که منجر به اشتغالزایی بیشتر می‌شوند را تسهیل کرده و از آنها حمایت کنند.

یکی از اقدامات، به جای ورود مستقیم دولت به اشتغالزایی یا بزرگ تر کردن دولت، حمایت از فعالیت‌های کار آفرینی، گسترش فرهنگ کار آفرینی و بالا بردن ارزش کار آفرینی و کار آفرینان در جامعه و تشویق آنهاست.

اگر این نسخه با ویژگی های ذکر شده بالا و شرایط کشور از جمله دارا بودن سرمایه انسانی جوان، خلاق، با انگیزه، زمینه های فراوان تولید، منابع خدادادی گسترده و بکر و بازار عرضه و تقاضای مناسب همچنین نیاز فوری به ترمیم اقتصاد، از سوی نخبگان، تصمیم سازان، تصمیم گیران و عموم مردم به درستی به کار گرفته شود، بسیاری از مشکلات ایران، البته نه یک شبه بلکه طی فرایند زمانی معقول حل خواهد شد.

 

*** اصلاح و ارتقا نظام نوآوری و فناوری برای تحقق شعار سال

 

به گزارش پژواک، نویسنده در پایان یادداشت خود آورده است:

در پایان به نظر می‌رسد برای تحقق این مهم؛ اصلاح و ارتقا نظام آموزش، نظام نوآوری و فناوری همچنین توجه ویژه و استفاده بهینه از توان نهادهای عمومی غیر دولتی دانش بنیان و مسئله محور، ارتقا شاخص های امنیت در ابعاد مختلف نظامی _اجتماعی _سلامت و اقتصادی، هم افزایی گروه‌های سیاسی و قوای سه گانه، تسهیل نقش آفرینی عموم مردم در فرایندها از سوی مسئولان، مبارزه با مفاسد، بازنگری و ارتقا قوانین و اعتماد ویژه به جوانان و حمایت از آن‌ها جزو اولویت‌های اجتناب ناپذیر باشد.

مهر

 

 

انتهای پیام///

ارسال دیدگاه