کد خبر:263507
پ
اکسید نیتروژن
پژاوک گزارش می‌دهد:

استفاده از گاز اکسید نیتروژن به عنوان درمانی برای افسردگی

دانشمندان دریافتند که یک ساعت استنشاق اکسید نیتروژن در افراد مبتلا به افسردگی که با داروهای ضد افسردگی بهبود نیافته‌اند، می‌تواند به مدت یک روز باعث کاهش علائم افسردگی شود.

دانشمندان دریافتند که یک ساعت استنشاق اکسید نیتروژن در افراد مبتلا به افسردگی که با داروهای ضد افسردگی بهبود نیافته‌اند، می‌تواند به مدت یک روز باعث کاهش علائم افسردگی شود.

 

*** استفاده از گاز خنده به عنوان درمانی برای افسردگی

 

به گزارش صنایع، مدت‌هاست که اثر اکسید نیتروژن در تقویت خلق و خو و همچنین تسکین درد شناخته شده است، از این رو نام اصلی آن گاز خنده است، اما ظاهراً این اثر به سرعت از بین می‌رود.

اکسید نیتروژن یکی از رایج‌ترین مواد بیهوشی است که توسط بیمارستان‌ها، جراحی‌های دندانپزشکی و پیراپزشکان استفاده می‌شود و همچنین به صورت غیرقانونی در کپسول‌های کوچک برای استفاده‌های تفریحی در دسترس است.

به نظر می‌رسد این گاز با مسدود کردن مولکول‎های سلو‎‌ل‎‌‌های عصبی به نام گیرنده‌های N-methyl-D-aspartate (NMDA)، به طور عمده بر مغز تأثیر می‌گذارد.

این همان چیزی است که توسط داروی بی حس کننده کتامین مورد هدف قرار می‌گیرد و افسردگی را برطرف می‌کند.

ژیک ماده شیمیایی مشابه با کتامین اخیراً به عنوان یک درمان جدید با اسپری داخل بینی تأیید شده است.

مشخص نیست که گیرنده‌های NMDA چگونه روحیه را تغییر می‌دهند.

 

*** تهوع و سردرد، علت استفاده طولانی از گاز

 

متخصص بیهوشی در دانشکده پزشکی دانشگاه واشنگتن در سنت لوئیس میسوری، با ظهور اثرات ضد افسردگی کتامین، از خود پرسید که آیا اکسید نیتروژن پتانسیل مشابهی دارد؟

در سال ۲۰۱۴ او و همکارانش دریافتند که یک ساعت استنشاق اکسید نیتروژن در افراد مبتلا به افسردگی که با داروهای ضد افسردگی بهبود نیافته‌اند، می‌تواند به مدت یک روز باعث کاهش علائم افسردگی شود.

استفاده طولانی مدت از اکسید نیتروژن می‌تواند منجر به حالت تهوع و سردرد شود.

 

*** کاهش علائم افسردگی پس از درمان با دوز کامل

 

در آخرین مطالعه، تیم Nagele تعداد ۲۴ فرد مبتلا به افسردگی مقاوم در برابر درمان را مورد بررسی قرار داد و به آنها نصف دوز، یک دوز کامل نیتروژن اکسید و یک دارونما مخلوط از هوا و اکسیژن داده شد.

به مدت سه ماه به آنها یک بار درمان در ماه انجام شد.

پس از دو هفته، علائم افسردگی برای کسانی که تحت درمان با نصف دوز بودند در مقایسه با افرادی که دارونما داشتند، به طور متوسط ​​پنج امتیاز در مقیاس رایج افسردگی کاهش یافت که یک مزیت قابل توجه است.

پس از درمان با دوز کامل، علائم افسردگی کمی بیشتر کاهش یافت، اگرچه تفاوت آنقدر کم بود که می‌توانست به طور تصادفی بوجود آید.

 

 

*** نیتروژن اکسید؛ مزیت بهبود سریع خلق و خو

 

به گزارش صنایع، در گروه نصف دوز میزان عوارض جانبی مانند حالت تهوع، سردرد و سرگیجه بسیار کمتر بود.

ناگل، که اکنون در دانشگاه شیکاگو در ایلینوی است می‌گوید؛ مانند کتامین، نیتروژن اکسید نیز مزیت بهبود سریع خلق و خو را دارد.

اتفاقی در مغز می‌افتد که مثل چرخاندن سوئیچ است، اما چگونه این کار را می‌کند، هیچ کس نمی‌داند.

 

 

انتهای پیام///

منبع
پژاوک
ارسال دیدگاه