کد خبر:266801
پ
تجارت
پژواک گزارش می‌دهد:

ارائه ۱۷ خدمت به شرکت‌های دانش‌بنیان برای توسعه صادرات

در حال حاضر بیش از ۶ هزار و ۳۰۰ شرکت‌ دانش‌بنیان در کشور فعالیت می‌کنند که برای رونق ساخت داخل ۱۷ خدمت به آن‌ها ارائه می‌شود.

در حال حاضر بیش از ۶ هزار و ۳۰۰ شرکت‌ دانش‌بنیان در کشور فعالیت می‌کنند که برای رونق ساخت داخل ۱۷ خدمت به آن‌ها ارائه می‌شود.

 

*** ارائه ۱۷ خدمت به شرکت‌های دانش‌بنیان برای توسعه صادرات

 

به گزارش پژواک، از این تعداد ۴ هزار و ۱۱۶ شرکت دانش‌بنیان تولیدی هستند و ۲ هزار و ۲۱۰ شرکت نیز نوپا. مرکز شرکت‌ها و موسسات دانش‌بنیان  معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری سبدی متنوع از حمایت ها را به این شرکت ها ارائه می دهد تا محصول ایران ساخت خود را توسعه دهند و گام هایی قدرتمند برای پیشرفت و خودکفایی کشور برداشته شود.

یکی از برنامه های حمایتی این مرکز برای توسعه صادرات محصولات دانش بنیان است. بر این اساس ۱۷ خدمت به شرکت ها در این حوزه ارائه می شود که در زیر به آنها اشاره شده است.
 
 
 
۱٫ارزیابی آمادگی صادرات
 
شرکت‌های دانش‌بنیان و خلاق برای ورود به بازارهای جهانی نیازمند سپری کردن دوره رشد هستند تا برای تعاملات بین المللی آماده شوند. پس در این زمینه خدمات به شرکت ها ارائه می شود تا نقاط ضعف خود را شناسایی کنند و برای قوی تر شدن و بلوغ صادراتی اقدام کنند.
 
 
 
۲٫مشاوره صادرات
 
مشاوره، تدوین قراردادهای حقوق بین الملل و مشاوره شرکت های مدیریت صادرات نیز دیگر خدمتی است که به شرکت ها برای توسعه بازار ارائه می شود.
 
 
 
۳٫آموزش‌های بازرگانی و صادرات
 
همچنین برگزاری دوره های آموزشی گامی دیگر برای توانمندسازی شرکت های دانش بنیان محسوب می شود که در این زمینه نیز دوره های گوناگونی برگزار می شود. در این زمینه دوره های آموزشی داخلی تا ۷۰ درصد حمایت می شود.
 
 
 
۴٫ابزارهای تبلیغاتی و اطلاع رسانی و تبلیغات بین المللی
 
تولید کاتالوگ، ترجمه، وبسایت، طراحی و بسته بندی البته در پلت فرم های مورد تایید مرکز برای شرکت های دانش‌بنیان مورد حمایت قرار می گیرد. سقف این حمایت ها نیز تا ۶۰ درصد است.
 
 
 
۵٫حمایت از تحقیقات بازار
 
شناسایی بازار هدف یکی از مهم ترین نیازها پیش از ورود محصول جدید به آن بازار است. شرکت ها باید تحلیلی درستی از شناخت رقبا، میزان کشش بازار، تعیین مخاطبان و شناخت رفتار مصرف کننده و سایر پارامترهای تاثیرگذار داشته باشند. با توجه به نیاز شرکت ها در این بخش از آنها حمایت می شود.
 
 
 
۶٫حمایت از فعالیت های بازاریابی
 
البته فعالیت بازاریابی شرکت ها نیز با تایید دفتر توسعه کسب و کار حمایت می شود که شامل مواردی مانند بازاریابی اینترنتی، سفر به بازار هدف و برگزاری جلسات، هزینه بازاریاب محلی و تبلیغات است. سقف این حمایت نیز ۶۰ درصد هزینه ها را شامل می شود.
 
 
 
۷٫اخذ گواهینامه و مجوزهای بین المللی محصولی
 
از آنجا که شرکت‌های دانش‌بنیان و خلاق برای گسترش بازار خود فراتر از مرزهای کشور نیاز به مجوزهایی دارند که به نوعی تاییدکننده محصول آنها است. در این زمینه نیز از شرکت ها حمایت می شود تا مسیر برای صادرات هموار شود. این بخش ابزاری مهم در ترغیب مشتریان به اعتماد به کارایی، ایمنی و کیفیت محصولات است.
 
 
 
۸٫حضور در نمایشگاه های خارجی
 
همچنین از حضور شرکت ها در نمایشگاه های داخلی مستقل یا پاویون ملی حمایت می شود. در صورت حضور شرکت دانش بنیان به صورت مستقل ۷۰ درصد هزینه اجاره و ساخت غرفه، بلیط، هتل و ویزا در نمایشگاه‌های خارجی، کنفرانس‌های تخصصی، فروم‌ها و رویدادهای تخصصی سالانه به صورت بلاعوض به شرکت یا خدمت دهنده پرداخت می‌شود.
 
 
 
۹٫حمایت از اعزام برای نشست های تجاری عمومی و تخصصی
 
توسعه ارتباطات بین المللی یک گام مهم برای توسعه بازار است. حضور در هیات های تجاری بین المللی کمکی برای شرکت ها است تا فعالیت خود را گسترش دهند. پذیرش و اعزام این هیات‌ها یا افراد می‌تواند با هدف‌های مختلفی مانند توسعه بازار، رصد رقبا و فناوری‌های مشابه، سرمایه‌گذاری مشترک؛ آموزش و کسب تجربه در حوزه‌های مختلف انجام شود.
 
 
 
۱۰٫حمایت از پذیرش هیات های تجاری
 
هر شرکت می تواند تا سقف ۵۰ میلیون تومان تسهیلات برای پذیرش هیات های تجاری دریافت کند.
 
 
 
۱۱٫حضور در مناقصات بین المللی
 
خرید، تکمیل و ارسال اسناد مناقصه، ورود محصولات به لیست های خرید خارجی و کارمزد صدور ضمانتنامه شرکت در مناقصه ۷۰ درصد حمایت می شود.
 
 
 
۱۲٫ارسال نمونه محصول
 
برای توسعه بازار دانش بنیان ها گاهی نیاز دارند تا نمونه محصول خود را برای مشتری ارسال کنند. در این صورت نیز هزینه ارسال نمونه و تجهیزات و ماشین آلات تا سقف ۷۰ درصد حمایت می شود.
 
 
 
۱۳٫حمایت از واسط های صادراتی
 
همواره محدودیت هایی وجود دارد که مانع می شود تا شرکت های دانش بنیان از تمامی منابع برای فعالیت های صادراتی خود استفاده کنند. بنابراین در اینجا است که واسط های صادراتی نقشی اثرگذار دارند. حضور آنها برای تثبیت حضور در بازارهای خارجی است. این واسط ها در کشورهای توسعه یافته به عنوان بازیگران اصلی صادراتی مورد استقبال دولت‌ها و نیز شرکت‌های تولیدکننده قرارگرفته است.
 
 
 
۱۴٫ حمایت از عضویت در مراکز شتابدهی تجارت (داخلی و خارجی)
 
عضویت در مراکز شتابدهی تجارت سختی های خود را دارد. در این زمینه از شرکت های دانش بنیان حمایت می شود تا مسیر برای آنها هموار شود.
 
 
 
۱۵٫ حمایت از ایجاد زیرساخت و اجرای پروژه های پایلوت در کشور هدف
 
ایجاد زیرساخت در کشور هدف برای شرکت ها هزینه های زیادی دارد. در این زمینه در مواردی چون خط تولید، ایجاد فضای نمایشگاهی، دفتر کاری، اجرای پروژه پایلوت شرکت ها حمایت می شوند.
 
 
 
۱۶٫ حمایت از مشاوره قراردادهای تبادل فناوری
 
حمایت از مشاوره قراردادهای تبادل فناوری یکی از خدماتی است که به شرکت ها برای توسعه بازار صادراتی تعلق می گیرد. این بخش شامل قوانین مرتبط با انتقال فناوری، بحث و مشاوره پیرامون قراردادها و معاهدات انتقال فناوری و واگذاری دانش فنی
 
تدوین، تهیه و ویرایش پیش نویس  قراردادهای مرتبط با موضوع انتقال فناوری، مشاوره پیرامون دعاوی حقوقی ایجاد شده پیرامون مباحث انتقال فناوری، رائه راهکار برای حل اختلافات توافقات انتقال فناوری می شود.
 
همچنین موارد مربوط به فرآیند مذاکره شامل تعیین اهداف مذاکره، فهم درست از طرف مقابل، نحوه گرفتن امتیازات مورد نظر، تعیین کف مذاکره و نقطه ترک مذاکره نیز در این بخش قرار می گیرد.
 
 
 
۱۷٫ حمایت از خدمات تخصصی تبادل فناوری
 
رصد فناوری با هدف شناخت اینده و تحولات فناوری های مورد نظر برای انتقال از طریق روش های کمی یا سایر روش ها یکی از نیازهای شرکت ها است تا بازار خود را توسعه دهند. این خدمت به انها ارائه می شود. همچنین در زمینه هایی مانند تدوین طرح توجیهی انتقال فناوری، ارزیابی تحقق اهداف انتقال فناوری و مدیریت دانش در فرآیند اکتساب فناوری نیز تسهیلاتی به آنها تعلق می گیرد.

انتهای پیام///

منبع
پژواک
ارسال دیدگاه