کد خبر:265316
پ
شارژر
پژواک گزارش می‌دهد:

ابداع یک شارژر بی‌سیم با قابلیت شارژ همزمان چند دستگاه

پژوهشگران فنلاندی، فناوری جدیدی برای شارژ بی‌سیم ابداع کرده‌اند که می‌تواند چند دستگاه را به صورت همزمان شارژ کند.

پژوهشگران فنلاندی، فناوری جدیدی برای شارژ بی‌سیم ابداع کرده‌اند که می‌تواند چند دستگاه را به صورت همزمان شارژ کند.

 

*** ابداع یک شارژر بی‌سیم با قابلیت شارژ همزمان چند دستگاه

 

به گزارش پژواک، تلفن‌های همراه و تبلت‌ها به ما امکان داده‌اند ارتباط خود را بدون توجه به موقعیت مکانی حفظ کنیم. با وجود این، چنین ابزارهایی هنوز به برق، پریزها و پدهای شارژر متکی هستند. پژوهشگران “دانشگاه آلتو”(Aalto University) فنلاند، فناوری جدیدی ارائه داده‌اند که می‌تواند کلید شارژ بی‌سیم برای این گونه ابزار و سایر تجهیزات الکترونیکی در سال‌های پیش رو باشد.

اگرچه پژوهشگران در سراسر جهان روی ایده شارژ بی‌سیم کار می‌کنند که به جایگاه شارژ نیازی ندارد اما رایج‌ترین عملکردها، کنترل پیچیده و عملکردهای تشخیصی را شامل می‌شود. یک فرستنده به صورت سنتی، ابتدا باید موقعیت دستگاه را تشخیص دهد تا بتواند انرژی را به سوی آن بفرستد. این کار معمولا با کمک دوربین یا حسگر انجام می‌شود و علاوه بر سنگین‌تر کردن ابزار، هزینه را نیز افزایش می‌دهد.

این فرستنده جدید با ایجاد کانال‌های انتقال نیرو در همه جهات و تنظیم خودکار کانال‌ها، این مشکلات را برطرف می‌کند. ابزارهایی مانند تلفن‌های همراه، لپ‌تاپ‌ها و سایر ابزارهای مجهز به یک گیرنده جدید می‌توانند بدون تماس فیزیکی، انرژی را به صورت همزمان برای شارژ کردن باتری دریافت کنند و یا مستقیما به تامین انرژی آنها بپردازند.

 

*** قابلیت تنظیم خودکار فرستنده

 

“پراساد جایاثورثنج”(Prasad Jayathurathnage)، از پژوهشگران این پروژه گفت:

آنچه این فرستنده را متمایز می‌کند، قابلیت تنظیم خودکار آن است؛ به این معنا که برای اتصال به گیرنده‌های تعبیه شده در ابزار، به تجهیزات الکترونیکی پیچیده نیازی نیست. از آنجا که این فرستنده به صورت خودکار تنظیم می‌شود، می‌توان ابزار را آزادانه و در یک محدوده گسترده‌ شارژ حرکت داد.

این فرستنده در حال حاضر در فاصله ۲۰ سانتی‌متر، تا ۹۰ درصد کارآیی دارد اما در فواصل بیشتر، با کارآیی کمتری به انتقال انرژی ادامه می‌دهد. با اصلاح این فناوری امکان دارد که دامنه کارآیی آن نیز گسترش یابد.

دامنه اوج کارآیی در حال حاضر به اندازه فرستنده و گیرنده بستگی دارد. شاید ما با مهندسی مناسب بتوانیم آنها را کوچک کنیم.

اگرچه این گروه پژوهشی، شواهدی را در مورد کار خود ارائه داده‌اند اما برای تایید مضر نبودن میدان الکترومغناطیسی تولید شده توسط فرستنده، هنوز به آزمایش‌های ایمنی نیاز است. با وجود این، واضح است که میدان الکتریکی که علت اصلی آثار مضر شناخته می‌شود، با تکیه این فناوری به میادین مغناطیسی، به حداقل می‌رسد.

پیشنهاد

به گزارش پژواک، جایاثورثنج در پایان، اضافه کرد:

شارژ بی‌سیم واقعی، به معنای داشتن آزادی شخصی بیشتر است. بدین ترتیب دیگر نگران نیستید که تلفن خود را کجا قرار داده‌اید یا نیازی نیست که به یاد داشته باشید آن را به برق متصل کنید.

 

 

انتهای پیام///

منبع
پژواک
ارسال دیدگاه