کد خبر:268678
پ
ماهواره
پژواک گزارش می‌دهد:

۴۹ ماهواره استارلینک به فضا پرتاب شد

موشک دو مرحله‌ای اسپیس ایکس با نام فالکون ۹ که حامل ۴۹ ماهواره استارلینک بود، از مرکز فضایی کندی در فلوریدا به آسمان پرتاب شد.

موشک دو مرحله‌ای اسپیس ایکس با نام فالکون ۹ که حامل ۴۹ ماهواره استارلینک بود، از مرکز فضایی کندی در فلوریدا به آسمان پرتاب شد.

 

*** ۴۹ ماهواره استارلینک به فضا پرتاب شد

 

به گزارش پژواک، موشک دو مرحله‌ای اسپیس ایکس با نام فالکون ۹ که حامل ۴۹ ماهواره استارلینک بود، از مرکز فضایی کندی در فلوریدا به آسمان پرتاب شد تا تعداد ماهواره‌های این کمپانی به بیش از ۲۰۰۰ برسد.

حدود ۹ دقیقه پس از پرتاب، اولین مرحله جداسازی راکت صورت گرفت و در حالی که فضاپیما به حرکت خود ادامه می‌داد، راکت جهت حرکت خود را تغییر داد تا در سواحل اقیانوس اطلس در فلوریدا به زمین بنشیند.

این دهمین فرود موفقیت‌آمیز این راکت فالکون ۹ بود. پیش از این شش ماموریت اختصاصی دیگر برای استارلینک، ماهواره‌های «GPS III-3» ارتش ایالات متحده، «Turksat 5A» ترکیه و همچنین ماموریت «Transporter-2»، انجام داده بود و فرودی بی‌نقص را به نمایش گذاشت.

اما فالکون ۹ همچنان به حرکت خود ادامه می‌دهد و درنهایت محموله خود را تقریبا ۱۵ دقیقه پس از پرتاب به فضا می‌رساند. کمی بعد استقرار موفقیت‌آمیز در فضا از سوی ایستگاه‌های زمینی اعلام می‌گردد.

 

*** ادامه پرتاب ماهواره‌های استارلینک اسپیس ایکس

 

پرتاب امروز، سی و ششمین ماموریت اختصاصی استارلینک اسپیس ایکس بود که درنهایت تعداد کل ماهواره‌های این شرکت فضایی را به بیش از ۲۰۰۰ رساند. همه این فضاپیماها از ماه مه ۲۰۱۹ به فضا پرتاب شده‌اند – به جز دو نمونه اولیه «TinTin A» و «TinTin B» که در فوریه ۲۰۱۸ به فضا فرستاده شدند.

ایلان ماسک، بنیانگذار و مدیرعامل اسپیس ایکس گفته: «۱۴۷۹ عدد از مواردی که به فضا پرتاب کرده‌ایم، هنوز فعال هستند. ۲۷۲ ماهواره نیز در مدار عملیاتی قرار دارند و به زودی به «پیوند لیزری» می‌پیوندند.»

پیوند لیزری نوعی روش ارتقا است که شرکت اسپیس ایکس در سال ۲۰۲۱ آن را اجرایی کرد. در این روش به ماهواره‌ها اجازه داده‌ می‌شود بدون اتکا به پایگاه‌های زمینی با یکدیگر ارتباط برقرار کنند.

اسپیس ایکس پیش از این مجوز پرتاب ۱۲۰۰۰ ماهواره استارلینک را از کمیسیون ارتباطات فدرال ایالات متحده دریافت کرده است. بدین ترتیب در ماه‌های آینده شاهد پرتاب‌های فضایی بیشتری خواهیم بود.

 

 

انتهای پیام///

منبع
پژواک
ارسال دیدگاه