کد خبر:258340
پ
DNA انسان
پژواک گزارش می‌دهد:

کشف یک محافظ برای DNA انسان

دانشمندان ژاپنی موفق به کشف نوعی پروتئین محافظ در یک جاندار آبی شدند که می‌تواند به ‌عنوان سپر برای DNA انسان نیز به کار گرفته شود و آن را از فروپاشی حفظ کند.

دانشمندان ژاپنی موفق به کشف نوعی پروتئین محافظ در یک جاندار آبی شدند که می‌تواند به ‌عنوان سپر برای DNA انسان نیز به کار گرفته شود و آن را از فروپاشی حفظ کند.

 

*** کشف محافظ برای DNA انسان

 

به گزارش پژواک، خرس آبی، نام عمومی یک جاندار میکروسکوپی آبی‌ بسیار کند و تنبل اما بسیار مقاوم است که می‌تواند از قطب تا مدار زمین، در هر محیطی زنده بماند.

این موجود عجیب که نام علمی آن رامازوتیوس وریئورناتوسی است، تقریبا در هر محیط خشن و بدون حیات، امکان نجات و زنده ماندن دارد و حتی بدون اکسیژن و حفاظ در فضا هم زنده مانده است.

محققان ژاپنی ۳۰ عدد از این جانداران را به مدت ۳۰ سال منجمد کردند و در کمال ناباوری پس از این مدت توانستند دوتای آنها را با موفقیت زنده کنند.

این اسطوره‌ نجات یافته موجب شد تا تیم تحقیق دیگری در ژاپن، تصمیم به بررسی ژنوم خرس‌ آبی بگیرد. پس از تهیه نقشه کامل ژنتیک این تنبل، دانشمندان دریافتند که به دور DNA این موجود نوعی پروتئین پیچیده شده است که رشته‌های ژنتیکی و زیستی را از فروپاشی حفظ می‌کند.

در مرحله بعدی، دانشمندان با استخراج این پروتئین، تلاش کردند اثر آن روی DNA انسان را بررسی کنند.

 

*** انسان نامیرا می‌شود

 

به گزارش پژواک، براساس مقاله منتشر شده، دو دسته از DNA انسان به‌ عنوان گروه آزمون و گروه ناظر، تهیه و زیر بمباران شدید اشعه ایکس قرار گرفت.

نتیجه این آزمایش نشان داد گروه آزمون که مقدار محدودی از پروتئین محافظ داشت، ۵۰ درصد کم‌تر از گروه ناظر زیر اشعه آسیب دید و در همین حال امکان ترمیم آن نیز وجود داشت.

اگرچه این تحقیق هرگونه نتیجه‌گیری برای استفاده انسانی از این پروتئین برای ساخت ابرانسان‌های نامیرا یا درمان و پیشگیری از بیماری‌های خاص را زود توصیف کرده است اما در صورت موفقیت این تحقیق در فازهای بعدی، گام بزرگی به سوی مقاوم کردن نسل بشر در مقابل میرایی و بیماری‌ها برداشته شده است.

 

 

انتهای پیام///

منبع
پژواک
ارسال دیدگاه