کد خبر:265742
پ
احمد-مهدوی-
پژواک گزارش می‌دهد:

واردات شبانه برخی از محصولات پتروشیمی/ ۱۰ هزار تن محصول مشابه ساخت داخل وارد شد

دبیرکل انجمن صنفی کارفرمائی صنعت پتروشیمی از واردات شبانه برخی از محصولات پتروشیمی خبر داد.

دبیرکل انجمن صنفی کارفرمائی صنعت پتروشیمی از واردات شبانه برخی از محصولات پتروشیمی خبر داد.

 

*** افزایش ارزآوری محصولات پتروشیمی

 

به گزارش پژواک، احمد مهدوی، در نشستی خبری با بیان اینکه هم اکنون با وجود اعمال تحریم های غیرقانونی آمریکا، اختلالی در وضعیت تولید، فروش و صادرات پتروشیمی ها ایجاد نشده است، اظهار داشت:

در پنج ماهه نخست امسال میزان ارزآوری ناشی از صادرات محصولات پتروشیمی کشور حدود ۵۰ درصد در مقایسه با مدت مشابه پارسال افزایش یافته است.

 

*** ظرفیت تولید صنعت پتروشیمی

 

دبیرکل انجمن صنفی کارفرمائی صنعت پتروشیمی با اعلام اینکه یکی از دلایل افزایش ارزآوری، رشد قیمت به طور متوسط ۸۰ تا ۱۰۰ دلاری قیمت محصولات پتروشیمی و پلیمری است،افزود:

ظرفیت تولید صنعت پتروشیمی ایران به زودی به بیش از ۱۰۰ میلیون تن افزایش می یابد و این ظرفیت با تحقق سومین جهش توسعه به ۱۳۷ میلیون تن خواهد رسید.

 

وی با بیان اینکه در شرایط فعلی بیش از ۵۰ درصد نیاز ارزی کشور توسط پتروشیمی ها تامین می شود، بیان کرد:

دولت سیزدهم باید نگاه خاصی به پتروشیمی به عنوان یکی از صنایع استراتژیک، ارزآور، صادرات محور، اشتغال آفرین و تحریم شکن داشته باشد.

 

این مقام مسئول در ادامه با انتقاد از نقدهایی که علیه شرکت پتروشیمی شهید تندگویان مطرح می شود با تاکید بر اینکه از ابتدای سال جاری تاکنون با وجود افزایش تولید اما حتی یک کیلوگرم محصول توسط این پتروشیمی صادر نشده است، افزود:

برخی ها جای نقد از عملکرد درخشان تولیدی این پتروشیمی چرا تلاش نمی کنند چند پتروشیمی دیگر مشابه شهید تندگویان در ایران ساخته شود.

 

مهدوی با اعلام اینکه در دوسال گذشته با اجرای چندین طرح رفع موانع و گلوگاه های تولید، بومی سازی کاتالیست پالادیوم، اورهال کمپرسورها، مبدل های حرارتی، ارتقای سیستم های کنترل و … نسبت تولید به ظرفیت اسمی پتروشیمی شهید تندگویان بیش از ۱۲ درصد امسال در مقایسه با مدت مشابه پارسال افزایش یافته است، بیان کرد: 

نسبت تولید به ظرفیت نصب شده پتروشیمی شهید تندگویان امسال به بیش از ۷۴ درصد افزایش یافته است؛ یکی از مهمترین دلایل مشکلات تامین گریدهای بطری و نساجی پلی اتیلن ترفتالات در کشور تولید نیست بلکه سیستم و نظام توزیع این محصول پتروشیمی است.

 همزمان با نقد از عملکرد تولیدی پتروشیمی تندگویان، شاهد واردات شبانه برخی از محصولات پتروشیمی هستیم.

 

*** ۱۰ هزار تن محصول مشابه ساخت داخل وارد شد

 

دبیرکل انجمن صنفی کارفرمائی صنعت پتروشیمی در پایان، با یادآوری اینکه متوسط قیمت هر تن پلی اتیلن ترفتالات بطری یا نساجی در بازار داخلی حدود ۲۱ هزار تومان است، افزود:

همزمان با نقد و تخریب شبانه کارنامه و عملکرد تولیدی پتروشیمی شهید تندگویان شاهد واردات بیش از ۱۰ هزار تن محصولات مشابه تولید داخلی توسط مافیای واردات از چین هستیم؛ دلایل این واردات درحالی که مشکل تولید وجود ندارد، چیست؟ چه کسانی این محصولات را با پایه قیمتی ۳۱ هزار تومان وارد کرده که حتی نمی توانند آن را در بازار داخلی با این قیمت های نجومی عرضه کنند؟

 

*** مدیرعامل پتروشیمی تندگویان/ برنامه راهبردی این شرکت پتروشیمی

 

در ادامه این نشست، سیدرضا قاسمی شهری،  با بیان اینکه در طول دوسال گذشته ده ها طرح و پروژه افزایش ظرفیت، رفع موانع و گلوگاه های تولید در پتروشیمی شهید تندگویان اجرایی و عملیاتی شده است، بیان کرد:

به عنوان نمونه امسال، اورهال و تعمیرات اساسی و به عبارت دیگر ایرانی سازی یکی از بزرگترین کمپرسورهای هوای صنایع پتروشیمی جهان در پتروشیمی تندگویان توسط متخصصان ایرانی با موفقیت انجام شده است.

 

مدیرعامل شرکت پتروشیمی شهید تندگویان با بیان اینکه به دنبال عددسازی نبوده و نیستیم اما واقعیت آن است که پارسال ۸۷ درصد برنامه های تولید محقق شده است و این نرخ امسال به ۹۵ درصد می رسد، تصریح کرد:

برنامه راهبردی این شرکت پتروشیمی تحقق ۱۰۰ درصد نسبت تولید به ظرفیت اسمی در سال ۱۴۰۱ است.

 

*** عرضه محصولات در بازار بورس

 

وی با اعلام اینکه در پنج ماهه نخست امسال کف عرضه محصولات در بازار بورس از سوی پتروشیمی شهید تندگویان محقق شده و برای تحقق این برنامه حتی یک کیلوگرم محصول هم صادر نکرده ایم، اظهار داشت:

همزمان با عرضه کامل محصولات در بورس، هفته ای دو نشست تخصصی با محور رفع موانع و افزایش تولید در پتروشیمی شهید تندگویان برگزار می شود تا زمینه تامین حداکثری نیاز صنایع تکمیلی پتروشیمی فراهم و مانع واردات محصولات و خروج ارز از کشور شویم.

 

قاسمی شهری از اعلام آمادگی برای افزایش عرضه محصولات از سوی پتروشیمی شهید تندگویان در صورت موافقت ستاد تنطیم بازار خبر داد و افزود:

امسال حتی برخی هفته ها که رقابت بر روی یک گرید خاص تشدید شده سعی شده در هفته بعد عرضه آن گرید افزایش یابد تا بازار محصولات پلی اتیلن ترفتالات دستخوش التهاب نشود.

 

*** افزایش ظرفیت تولید پتروشیمی

 

به گزارش پژواک، مدیرعامل شرکت پتروشیمی شهید تندگویان در پایان از افزایش ظرفیت تولید پتروشیمی شهید تندگویان در سال «تولید، پشتیبانی ها و مانع‌زدایی ها» خبر داد و بیان کرد:

تا چند روز آینده خط جدید تولید «پی.او.وای» این پتروشیمی با ظرفیت تولید سالانه ۱۶ هزار تن محصول به بهره برداری می رسد و مطابق با برنامه زمان بندی خط دیگر جدید تولید هم مهرماه  راه اندازی خواهد شد.

 

 

انتهای پیام///

 

منبع
پژواک
ارسال دیدگاه