کد خبر:263067
پ
ریاست جمهوری
پژواک گزارش می‌دهد:

نقشه اقتصادی ۷ کاندیدای ریاست جمهوری

بررسی‌ها نشان می‌دهد تا حد زیادی نمی‌توان بین نظرات اقتصادی و چالش‌های مطرح شده کشور از سوی کاندیدای نهایی انتخابات ۱۴۰۰، تفاوتی قائل شد.

بررسی‌ها نشان می‌دهد تا حد زیادی نمی‌توان بین نظرات اقتصادی و چالش‌های مطرح شده کشور از سوی کاندیدای نهایی انتخابات ۱۴۰۰، تفاوتی قائل شد.

 

*** چالش‌ها و برنامه‌های اقتصادی نامزدهای ریاست جمهوری ۱۴۰۰

 

به گزارش پژواک، اسامی ۷ نفر از نامزدهای انتخابات ۱۴۰۰ از فیلتر شورای نگهبان عبور کرد.

بدین ترتیب سید ابراهیم رئیسی، سعید جلیلی، محسن رضایی، علیرضا زاکانی، امیر حسین قاضی زاده هاشمی، محسن مهر علیزاده و عبدالناصر همتی کاندیدای نهایی سیزدهمین دوره اتخابات ریاست جمهوری خواهند بود.

بررسی بیانیه و نظرات اقتصادی کاندیدای نهایی نشان می‌دهد که به جز دو کاندیدا، ۵ نامزد اصولگرای باقی مانده شباهت زیادی در گفتمان، چالش‌ها و برنامه‌های اقتصادی به یکدیگر دارند.

به بیان دیگر مبارزه با فساد، فقر، تبعیض، معیشت مردم، بیگانه‌زدگی و انتقاد به وضع موجود از جمله کلید واژه‌‍هایی است که در بیانیه رئیسی، جلیلی، رضایی، زاکانی و قاضی‌زاده هاشمی دیده شده است.

 

*** نظر راهبرد مهر علیزاده تمرکز بر معیشت مردم

 

محسن مهر علیزاده نیز به چالش‌ها و وعده‌های اقتصادی زیادی در بیانیه و مصاحبه خود نپرداخته است به نظر راهبرد مهر علیزاده تمرکز بر معیشت مردم به عنوان اصلی‌ترین معضلی است و تلاش دارد پاسخ به آن را از مسیر افزایش میزان یارانه‌ها بپردازد.

 

*** همتی؛ ترجیح اقتصاد بر سیاست راه حل برون رفت از بحران‌های کنونی

 

عبدالناصر همتی نیز دارد تلاش دارد خود را یک چهره کامل اقتصادی در میان نامزدها معرفی کند.

وی راهبرد خود را بر مبنای صدای سوم قرار داده است.

صدایی که تاکید دارد بحث‌های سیاسی و اقدامات سیاسی در حوزه اقتصاد پاسخگو نیست.

همتی به دنبال آن است که نشان داد یک رئیس قوه‌مجریه دارای رنگ و فکر اقتصادی و آشنا با سیاست می‌تواند به بهبود وضعیت کمک کند زیرا از گذشته آموخته و بر اساس تجارب برای آینده می‌تواند طرحی نو دراندازد.

به همین دلیل در بیانیه خود تاکید می‌کند ترجیح اقتصاد بر سیاست راه حل برون رفت از بحران‌های کنونی است.

 

*** رئیسی؛ دولتی برای مبارزه با فساد

 

بدون تردید ابراهیم رئیسی حتی اگر رد صلاحیت‌ها رخ نمی‌داد یکی از چهره‌های برجسته و اصلی انتخابات ۱۴۰۰ بود.

رئیسی در آخرین ساعت‌های مهلت باقی مانده برای ثبت‌نام در وزارت کشور حاضر شد قبل از حضور بیانیه‌ای منتشر کرد که نشان می‌داد از منظر اقتصادی گفتمان دولت سید ابراهیم رئیسی حول محور مبارزه با فساد می‌چرخد، البته مسئله فساد صرفا به گفتمان اقتصادی رئیسی ختم نمی‌شود او نماد و برند دولت خود را نیز در مبارزه با فساد خلاصه کرده است.

در بیانیه انتخاباتی رئیسی به مشکلات اقتصادی عمده‌ای اشاره شده است که برخی از مهمترین آنها چشم دوختن به بیرون کشور، انبوه بدهی‌های دولتی، نظام بانکی غیر مولد، بیکاری جوانان، به هم ریختگی بازار مسکن و خودرو و… است.

 رئیسی در بیانیه خود به معضلی اشاره کرده است که کمتر در بیانیه سایر نامزدهای انتخابات به چشم می خورد، این معضل از نظر ایشان مشکلات مربوط به کارگران قراردادی و تبعیض هایی است که در مورد حقوق و دستمزد وجود دارد.

در نگاه سید ابراهیم رئیسی اکثر مشکلات کشور ریشه در فساد دارد.

گویی برنامه و هدف اصلی این دوره رئیسی برای حل مشکلات و بحران های کشور، با دست فرمان مبارزه با فساد است.

همچنین در این بیانیه به تغییر و تحول اساسی در ریل‌گذاری امور اجرایی کشور به نفع مردم و توجه به طبقات مستضعف و فرو دست اشاره شده است.

در این بیانیه به ارائه راه حلی برای مشکلات اقتصادی به صورت مصداقی اشاره‌ای نشده است.

یکی از نکات برندسازی و گفتمان اقتصادی رئیسی به آرایش نامزدها باز می‌گردد رویکرد آقای رئیسی در مبارزه با فساد زمانی می‌توانست جدا کننده او از دیگران باشد که رقیبان یا به قول خودش بانیان و شرکای وضع موجود در عرصه انتخابات نامزد داشتند.

در حال حاضر کسی از جمع افراد تایید صلاحیت شده مدعی شراکت با دولت نیست و رئیسی نیز نمی‌تواند آنها را بانی وضع موجود نشان دهد زیرا چهار نفر از رقبا همسو با وی هستند یک نفر هیچ نقش برجسته‌ای در دولت نداشته است و عبدالناصر همتی نیز در دو سال بحرانی در حوزه ای قبول مسئولیت کرده که محل تسلط قاضی القضات نیست.

 

*** هم جنس بودن گفتمان جلیلی با رئیسی

 

دبیر پیشین شورای عالی امنیت ملی برای بار دوم بخت خود را برای ریاست جمهوری می‌آزماید.

برخی قبل از اعلام اسامی وی را نامزد کمکی رئیسی برای مباحث سیاست خارجی در برابر لاریجانی و جهانگیری می‌دانستند، اما با رد صلاحیت این دو کار جلیلی راحت‌تر شده است.

گفتمان سعید جلیلی نزدیک‌ترین گفتمان به ابراهیم رئیسی است.

سعید جلیلی هدف اصلی خود از حضور در انتخابات را مبارزه با فساد، فقر و تبعیض می‌داند.

رئیسی نیز با پرچم مبارزه با فساد آمده است.

از این رو گفتمان سعید جلیلی را می‌توان تا حد زیادی شبیه به گفتمان هم قطار سیاسی‌اش سید ابراهیم رئیسی دانست. جلیلی اعتقاد دارد انحراف، خود باختگی و محافظه کاری در فضای اجرایی کشور رخنه کرده است.

این ادبیات در کلام رئیسی نیز وجود دارد؛ معضل خودباختگی جلیلی را می‌توان تا حدودی با معضل نگاه به خارج مطرح شده از سوی رئیسی هم معنی دانست.

در بیانیه انتخاباتی آقای جلیلی سخنی از مصداق‌های بحران اقتصاد ایران یا راه‌های موردی برون رفت از این مشکلات عنوان نگردیده است، و تنها به لزوم طراحی برنامه مدونی از سوی جریان‌های انقلابی برای حل مشکلات تولید، اشتغال، صنعت، کشاورزی، بانکداری، مسکن و… اشاره شده است.

 

 *** محسن رضایی؛ رویکردی انتقادی به اوضاع

 

از قدیم گفته‌اند تا سه نشود بازی نشود، محسن رضایی برای بار چهارم پا به عرصه انتخابات گذاشت تا از باقر قالیباف در نامزدی سبقت بگیرد.

رضایی پس از خروج از فرماندهی تلاش داشته یک چهره اقتصادی شناخته شود با این حال بیانیه قرائت شده از سوی او در روز ثبت نام را نمی‌توان حاوی مسائل سلبی و ایجابی برای اقتصاد ایران و کشور دانست.

این بیانیه بیشتر انتقادی به اوضاع نا بسامان کشور بوده، و مسائلی مانند اوضاع به هم ریخته بورس و وضعیت بد کشاورزان مطرح کرده است.

بیانیه محسن رضایی و سایر نامزدها نشان می‌دهد آنان روی سبد رای بورسی‌ها حساب باز کرده‌اند و برای جلب نظر سهامداران به دنبال آن هستند که حرف های لون به لونی بزنند.

از دید محسن رضایی اصلی‌ترین مسئله اقتصاد کشور معیشت مردم بوده و در دولت بعدی بایستی این امر در اولویت نخست قرار داشته باشد.

همچنین در بیانیه او به لزوم برگرداندن ثبات به اقتصاد ایران، جهش در پیشرفت کشور و توجه به سیاست همسایگی نیز اشاره شده است.

رضایی وضعیت موجود اقتصاد و کشور را حاصل عملکرد کسانی می‌داند که اکنون خود منتقد وضعیت موجود شده‌اند.

گمان می‌رود این طعنه محسن رضایی به بیانیه ای باشد که توسط علی لاریجانی و اسحاق جهانگیری قرائت شده است.

بسیاری افکار اقتصادی محسن رضایی را با ایده تقسیم‌بندی کشور به ایالت‌های اقتصادی می‌شناسند، برخی اجرای این ایده را بنا به شرایط کنونی ایران نا مناسب می‌دانند.

هرچند تا کنون در این دوره انتخاباتی این طرح هنوز از سوی او مطرح نشده است، اما گمان می‎‌رود چنانچه رضایی در این دوره حضوری فعال و جدی داشته باشد از طرح خود تحت عنوان نواحی اقتصادی یاد خواهد کرد.

حال باید دید بار دیگر این ایده از سوی او مطرح می‌شود یا نه.

 

 

 

*** زاکانی و مخالفت با بیگانه پرستی

 

در بیانیه انتخاباتی زاکانی به معضلات زیادی اشاره شده است، برخی از این مسائل عبارت است از تورم دو رقمی، تشدید خط فقر، نرخ بیکاری بالا، نا ترازی نظام بانکی، نقدینگی افسار گسیخته، وضعیت اسفبار بورس، بیگانه پرستی، کاهش ارزش پول ملی و فساد اقتصادی.

همچنین زاکانی در بیانیه خود بدین موضوع اشاره کرده است که تحول اقتصادی کشور با تصمیمات بیست دقیقه‌ای میسر نخواهد شد.

در ادامه وی کلید حل مشکلات کشور را در توجه به پتانسیل‌های داخلی دانسته و مبارزه بی امان با فقر، فساد و تبعیض را هدف جدی خود برای ریاست جمهوری بیان کرده است.

 

*** قاضی‌زاده هاشمی؛ رفتن به سمت اقتصاد مردمی

 

بیانیه انتخاباتی توسط امیر حسین قاضی زاده هاشمی منتشر نشده است، اما آن چه از مصاحبه‌های انتخاباتی وی بر می‌آید این است که قاضی زاده مشکل تأمین مسکن را از معضلات جدی کشور دانسته و برای حل این مسئله بنا دارد که سالانه یک میلیون و ۲۰۰ هزار واحد مسکونی تحویل مردم دهد.

همچنین وی با نامناسب خواندن اقتصاد دولتی، مسیری را برای خروج از این وضعیت ترسیم کرده است.

به عقیده قاضی‌زاده هاشمی، اقتصاد دولتی بایستی در ابتدا به شرکت‌‎های دولتی و سپس به اقتصاد تعاونی تبدیل شود.

پس از این مرحله نیز بایستی شرایط اقتصاد عمومی را در کشور فراهم کرد و در نهایت به پس از پیمودن این راه به اقتصاد مردمی رسید.

وی به سهامداران بورس نیز وعده داده می‌توان سه روزه مشکل بورس را حل کرد.

 

*** همتی؛ سیاست برای اقتصاد نه بالعکس

 

عبدالناصر همتی روزی که ثبت نام کرد با شانس بالایی برای تایید صلاحیت روبرو نبود اما امروز و پس از اعلام اسامی نامزدها با میدان وسیعی برای تحرک در عرصه انتخابات روبرو است.

او بواسطه مسئولیت بانک مرکزی تقریبا اشراف کامل و انحصاری بر وضعیت اقتصادی کشور دارد که می تواند در مناظره‌ها و تبلیغات انتخاباتی به کارش بیاید.

بیانیه همتی در روز ثبت‌نام نیز نشان داد قصد دارد از همین مزیت استفاده کند جایی که هوشمندانه از عنوان رئیس جمهور در بیانیه استفاده نکرد و تاکید بر نام قوه مجریه و اولویت اقتصاد بر سیاست تلاش کرد به حاکمیت و دولت نشان دهد قصد ندارد در عرصه حکمرانی بگو و مگوی سیاست کند بلکه به دنبال آن است که قوه مجریه را متمرکز بر محدوده اقتصادی کند.

با عین حال در بیانیه عبدالناصر همتی در روز ثبت نام که تماما رنگ و بویی اقتصادی داشت به مصادیق موردی بحران های اقتصادی اشاره چندانی نشده است.

همتی بحث‌های سیاسی در مسائل امروز ایران بی فایده دانسته و شروع اصلاحات ساختاری اقتصاد ایران را ضروری عنوان کرده است.

همچنین در ادامه از وضعیت رفاهی مردم، جایگاه نامناسب اقتصاد ایران و زمین گیر شدن رشد اقتصادی به واسطه فساد انتقاد کرده است.

همتی برنامه خود را در ایجاد رشد اقتصادی، حمایت از رشد و توسعه بازارهای مالی به ویژه بازار سرمایه و ارتقا سرمایه اجتماعی عنوان کرده است.

همتی با بیان اینکه اقتصاد اکنون مسئله کشور است، راهکار را اولویت دانستن اقتصاد و در خدمت گرفتن سایر حوزه‌‍ها برای اقتصاد دانسته است.

 

*** محسن مهر علیزاده دولت رفاه

 

به گزارش پژواک، اگر اسحاق جهانگیری تایید صلاحیت شد الگوی که به دنبال آن بود با الگوی انتخابی مهر علیزاده همخوان بود.

محسن مهر علیزاده به دنبال برقراری دولت رفاه است ایجاد حداقل یک میلیون شغل در سال، افزایش ۳ تا ۵ برابری یارانه نقدی برای دهک‌های پایین درآمدی از وعده‌های او است و به دنبال ان است که یارانه های پنهانی که به صنایع داده می شود وصول کند.

از مصاحبه‌های انتخاباتی وی پیداست که مهر علیزاده با روش کنونی پرداخت یارانه نقدی مخالف بوده و عنوان کرده است که شرایط اقتصادی باید به گونه باشد که مردم را از این یارانه بی نیاز کنیم، و هدف خود را رفتن به همین مسیر عنوان کرده است.

این کاندیدای انتخابات عدالت اجتماعی را نیز در دستور کار اقدامات خویش قرار دارده است.

اقتصاد نیوز

 

 

 

 

انتهای پیام///

منبع
پژواک
ارسال دیدگاه