کد خبر:258052
پ
۹
وزیر علوم:

لزوم استفاده از ظرفیت علمی و نخبگانی دانشگاه‌ها در گستره راه‌آهن در سراسر کشور

وزیر علوم بر لزوم استفاده از ظرفیت علمی و نخبگانی دانشگاه‌ها در گستره راه‌آهن در سراسر کشور تاکید کرد.

وزیر علوم بر لزوم استفاده از ظرفیت علمی و نخبگانی دانشگاه‌ها در گستره راه‌آهن در سراسر کشور تاکید کرد.

 

*** وظیفه ما بسترسازی برای رشد و بالندگی صاحبان فناوری است

 

به گزارش پژواک، منصور غلامی در آیین سه شنبه‌های ریلی با طعم فناوری با بیان اینکه وظیفه اصلی ما در وزارت علوم، بسترسازی برای رشد و بالندگی صاحبان فناوری است، اظهار داشت:

وزارت علوم وظیفه خاصی نیز برای هدایت ظرفیت علمی به سمت توسعه فناوری دارد.

 

وی با اشاره به تاکید رهبر معظم انقلاب مبنی بر توجه به علم و دانش و نخبگان حوزه فناوری، افزود:

حوزه آموزش عالی کشور یک سرمایه علمی است و سبب شده تا در حال حاضر جمعیت بزرگی از کشور دانش‌آموخته دانشگاه‌های داخل کشور باشند.

ما نباید در آینده مصرف کننده فناوری دیگران باشیم و باید تولیدکننده تکنولوژی باقی بمانیم و آن را گسترش دهیم، یک وظیفه آموزشی برعهده وزارت علوم بود که به خوبی انجام دادیم و سبب شد وضعیت علمی ما در دنیا و در مقایسه با دانشگاه‌های کشورهای پیشرفته و توسعه‌یافته و توانمند از جایگاه خوبی برخوردار باشد، به گونه‌ای که جزو ۲۰ کشور برتر دنیا در حوزه علم و فناوری هستیم و در حال حاضر در رتبه‌های ۱۶ و ۱۷ علمی قرار داریم.

وجود این دانشگاه‌ها ظرفیت بزرگی در کشور است که در جریان ۲۰ سال اخیر به روندی بالنده و در حال رشد تبدیل شده است. در یک سال اخیر شاهد حضور و فعالیت شرکت‌های دانش‌بنیان هستیم که سبب شده در این یک سالی که کرونا بر دانشگاه‌ها سایه انداخته است، هر روز گزارش‌هایی از توانمندی‌های علمی برای خدمت به مردم اعلام شود و بسیاری از یافته‌های علمی هم حتی فرصت خبری شدن نیافتند.

 

*** استفاده از ظرفیت علمی و نخبگانی دانشگاه‌ها 

 

به گزارش پژواک، وزیر علوم در پایان با بیان اینکه در حال حاضر ۴۵ پارک علم و فناوری در کشور داریم که ۳۷ پارک را وزارت علوم مستقیماً مدیریت می‌کند، تصریح کرد:

همچنین ۱۹۷ مرکز رشد در دانشگاه‌ها تأسیس شده و ۶ هزار شرکت دانش‌بنیان در پارک‌های علم و فناوری راه‌اندازی شده است.

دانشکده راه آهن دانشگاه علم و صنعت جزو موارد خاص در دنیاست که یک دانشکده تخصصی در حوزه راه‌آهن داشته باشیم، مراکز صنعتی از یافته‌های علمی دانشگاه‌ها استقبال می‌کنند و در نتیجه شاهد ریشه و عمق گرفتن هر روزه یافته‌های علمی هستیم. آینده درخشانی پیش روی این هماهنگی‌ها و همکاری‌هاست و شاهد به نتیجه رسیدن فرصت‌های علمی هستیم.

وزارتخانه‌ها به سمت بهره‌برداری از ظرفیت بزرگ و توانمند ایجاد شده در دانشگاه‌ها بیایند، به دلیل بالا بودن تعداد مراکز علمی و همچنین کاهش جمعیت دانشجویی، ظرفیت خالی توسعه علمی و فناوری را داریم.

 

 

انتهای پیام///

منبع
پژواک
ارسال دیدگاه