کد خبر:260489
پ
فضای مجازی
پژواک گزارش می‌دهد:

فضای مجازی؛ تهدید یا فرصت؟

قوی شدن در فضای مجازی یا سایبری از مسائل مهم و راهبردی کشور است که راهکارهایی به منظور قوی شدن در فضای مجازی بررسی می‌کنیم.

قوی شدن در فضای مجازی یا سایبری از مسائل مهم و راهبردی کشور است که راهکارهایی به منظور قوی شدن در فضای مجازی بررسی می‌کنیم.

 

*** تأمین امنیت ملی کشورها در فضای سایبری

 

به گزارش پژواک، پیشرفت‌های خیره‌کننده فناوری اطلاعات و ارتباطات به خصوص در سال‌های اخیر، فضای جدیدی را به نام فضای مجازی (فضای سایبری) پیش روی انسان قرار داده است.

شالوده اصلی و ویژگی‌های انحصاری فضای مجازی را می‌توان سرعت، دقت و کیفیت دانست که سبب گردیده اکثر فناوری‌ها به آن وابستگی پیدا کنند.

امروزه یکی از مولفه‌های اصلی قدرت و اقتدار هر کشور و نیز از سرمایه‌ها و دارایی‌های مهم، راهبردی و حیاتی، فضای سایبری یا فضای مجازی آن کشور است و قدرت در فضای سایبری نقش حیاتی در تأمین امنیت ملی کشورها دارد.

همچنین تأمین امنیت در فضای سایبری نقش تأثیرگذاری بر سایر مولفه‌ها از قبیل اقتصاد ملی، منافع ملی، روابط بین‌المللی، اقتدار ملی، انسجام ملی، اعتماد عمومی و سلامت عمومی ایفا می‌کند.

 

*** راهکارهایی برای قوی شدن در فضای مجازی

 

این مساله از آنجا بیشتر حائز اهمیت است که گسترش منازعات در فضای سایبری و استفاده از ابزارهای فناوری اطلاعات و ارتباطات در قالب تسلیحات سایبری برای تهدید امنیت و زیرساخت ملی کشورها توسط حریفان سیاسی به شکل جنگ سایبری یا توسط گروه‌های معارض با مفهوم تروریسم سایبری رو به افزایش است و لذا لزوم توجه به مفهوم قدرت و قوی شدن در فضای سایبری (فضای مجازی) به عنوان راهبردی اساسی جهت جلوگیری از ایراد خسارت به منافع ملی کشورها امری آشکار و مبرهن است.

بنابراین با توجه به تأکیدات رهبر معظم انقلاب اسلامی مبنی بر قوی شدن در فضای مجازی و دفاع همه جانبه سایبری در قلمرو جمهوری اسلامی، لازم است ضمن بسیج همه منابع و سرمایه‌های ملی سایبری برای داشتن فضای سایبری (مجازی) امن، بومی، پایدار، پاسخگو و پشیمان‌کننده در مقابله تهدیدات دشمن، این موارد مدنظر واقع شود:

  1. تدوین نظام جامع بازدارندگی سایبری در جهت دفاع عمیق، لایه به لایه و مستحم با توسعه عمق دفاع ملی 
  2. تدوین نظام فرماندهی و کنترل هوشمند با قابلیت تشخیص و شناسایی تهاجم
  3. مصونیت در زیرساخت های حیاتی و حساس کشور در برابر تهدیدات و حملات سایبری
  4. توجه جدی به سرمایه انسانی خلاق، کارآمد جهادی با ذهنیت مسئولانه بازدارنده در حوزه دفاع سایبری
  5. توجه جدی به دیپلماسی سایبری فعال و ائتلافی در مسیر منافع ملی
  6. اهتمام به استقلال و خوداتکایی با صنعت بومی دفاع سایبری
  7. اهتمام به آسیب ناپذیری زیرساخت های حیاتی و حساس
  8. طراحی نظام تولید و توسعه قدرت درون زای سایبری
  9. دستیابی به مشارکت و ارتقای همکاری های های نهادی
  10. دستیابی به قدرت آفندی تلافی جویانه، قاطع و پشیمان کننده

 

*** مقابله با حوادث فضای مجازی

 

به گزارش پژواک، خوشبختانه این موارد در قوانین و اسناد بالادستی مثل سیاست‌های کلی نظام در حوزه‌های مرتبط، سند چشم‌انداز بیست ساله، اسناد راهبردی پدافند سایبری و افتا و اسناد نظامات جامع شامل تبیین الزامات شبکه ملی اطلاعات، نظام جامع عملیات پدافند سایبری کشور و سند نظام ملی پیشگیری و مقابله با حوادث فضای مجازی بدان اشاره شده است و جهت اجرایی شدن باید مدنظر دستگاه‌ها و نهادهای مختلف مرتبط مثل دولت، مجلس، قوه قضاییه و نیروهای مسلح و غیره قرار بگیرد.

 

انتهای پیام///

منبع
پژواک
ارسال دیدگاه